2010-05-14, 13:51
Medlem
cepehests avatar
Är det verkligen så uselt om man bara behöver dryga ut kassan lite under sommaren?
Har inte något jobb och detta har känts rätt lockande. Om man bara planerar att jobba där några månader, vad är det struliga, om man är förberedd på skitjobb osv.

Betalar de ut lön och så ordentligt eller har de stilen där man måste ringa och tjata om allting?
Citera
2010-05-14, 14:49
Medlem
DunderKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cepehest
Är det verkligen så uselt om man bara behöver dryga ut kassan lite under sommaren?
Har inte något jobb och detta har känts rätt lockande. Om man bara planerar att jobba där några månader, vad är det struliga, om man är förberedd på skitjobb osv.

Betalar de ut lön och så ordentligt eller har de stilen där man måste ringa och tjata om allting?

http://www.rejta.se/omdome/273904/StudentConsulting+AB

http://hd.se/skane/2009/07/11/hoega-chefer-flydde/

http://www.transport.se/home/trp2/av...2575550036CBE8

Snabb sökning på Google. Jag säger såhär, jobba hellre svart eller vad som helst, betydligt säkrare.
Citera
2010-05-14, 20:11
Citat:
Ursprungligen postat av Arcana
NEJ, alla funkar inte så. Dem BM jag har varit på intervju för har ABSOLUT INTE fungerat så. Det jag syftar på att "hoppa över till olika företag" Är att du som uthyrd ska vara på olika ställen olika veckor eller dagar.

Jag vet att Manpower gör så med sina konsulter. Men jag har aldrig någonsin hört att exempelvis Poolia eller Proffice ska ha så.

Att hoppa mellan olika arbetsplatser innebär att man är ambulerande konsult och alla de stora har vad jag har sett sådana tjänster, exempelvis Proffice, Adecco, Manpower. Blir man anställd som ambulerande konsult så har de informerat om rutinerna kring en sådan anställning, att man kan få vara på många olika ställen etc, men när de inte har något uppdrag till dig får du vara hemma med lön, men du måste stå till förfogande om de ringer och har ett uppdrag till dig, såvida det är under de arbetstider du kommit överens med bemanningsföretaget om.

Sen har ju givetvis dessa bemanningsföretag också vanliga tjänster som man söker precis som vilken annan tjänst som helst, står det att det är ett jobb som controller med vissa arbetsuppgifter på ett visst företag så är det som controller man jobbar under den tiden som kontraktet löper. Du kan aldrig genom att skriva på ett sådant avtal bli ombedd att exempelvis åka ut till ett tryckeri om du skrivit på att anställningskontrakt som controller. Däremot så när du skriver på kontrakt för att bli ambulerande konsult så skriver du på ett kontrakt som innebär att du ska vara beredd att hoppa in lite där det behövs etc.

Bara för att man söker jobb hos ett bemanningsföretag så betyder det inte att man automatiskt måste följa varenda liten vink från bemanningsföretaget, men skriver man på som ambulerande konsult så innebär det att man kommer få hoppa runt mellan olika företag och arbetsplatser, men då är det en sådan anställning man kontrakteras för.
Citera
2010-05-16, 14:15
Medlem
Nudelkopps avatar
Jag tar studenten om tre veckor, och har inget sommarjobb än så länge. Inte heller några kontakter jag kan kolla med efter jobb. Hösten är ovis då jag inte vet om jag ska plugga eller jobba. Mina betyg är helt okej och mitt cv är inte jättedåligt, men ändå inte perfekt.

Är det verkligen så hemskt att jobba för t.ex. Adecco eller Lernia under sommaren och kanske en bit in på hösten?
Citera
2010-05-16, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takeshi
Jag har stött på otroligt mycket problem med ett bemanningsföretag

Bemanningsföretagen och deras affärsidé är en gåva till arbetsgivaren.
För den som är villig att JOBBA och göra skäl för brödfödan är bemanningsföretagen ett ypperligt verktyg för att:
1. Hitta sin bransch.
2. Marknadsföra sig själv.
3. Skapa kontaktnät.
4. Utöka sin cv med praktiserad kunskap.
5. Få in en fot och bli belönad med anställning.

För den som ger gärnet och har fullt fokus på att göra ett bra jobb genom att vara lojal, flexibel och hungrig uppstår sällan problem, vare sig hos AG eller rekryteringsföretag.
De som stöter på patrull är de som är bekväma och förmedlar att de bara jobbar för att det är ett nödvändigt ont om man vill överleva i vårt samhälle.

Det fina med dagens arbetsmarknade, till arbetsgivarens favör, är att man har ett relativt stort urval vid anställnig.
Som arbetsgivare kan man gynna arbetsmyrorna och slipper anställa dem som inte förstår det egentliga värdet av att arbeta, att ha ett arbete.
Idag är dessutom AG smärtsamt medvetna om den ekonomiska skillnaden mellan en flitig, flexibel och frisk anställd kontra den slappe med konstant fysisk/mental frånvaro.
Citera
2010-05-16, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nudelkopp
Jag tar studenten om tre veckor, och har inget sommarjobb än så länge. Inte heller några kontakter jag kan kolla med efter jobb. Hösten är ovis då jag inte vet om jag ska plugga eller jobba. Mina betyg är helt okej och mitt cv är inte jättedåligt, men ändå inte perfekt.

Är det verkligen så hemskt att jobba för t.ex. Adecco eller Lernia under sommaren och kanske en bit in på hösten?

Jag jobbade under ett par år för Lernia, det var aldrig några problem med nånting.
Citera
2010-06-24, 11:41
Medlem
slaimans avatar
Bemanningsföretag är skit, har själv jobbat inom bm och våra löner fick till och med fackklubben på stället där jag jobbar att reagera. Vi fick långt under de övriga anställdas ingångslöner inklusive bonus och arbetstidsförkortning. Vi var några som varit där mer än ett halvår och tröttnat rejält på hur vi utnyttjas. Det handlar om minst ett par tusen kronor i månaden.

Bemanningsföretaget anses vara ett seriöst företag men i själva verket hotade de ersätta oss med andra om de inte hade jobb till oss och vi inte tog obetalt ledigt i stället för garantilön.
Citera
2010-06-24, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YikiYikiBoomBom
Jag jobbar för dem och hatar det
Jobbar med för ett bemanningsföretag....hatar det.
Tråkigt jobbigt arbete, man har ingen aning om när man ska jobba eller hur länge.
Citera
2010-06-24, 23:47
Kan säga att jag för flera år sedan jobbade för Studentconsulting och det var ett jävla skitföretag rent ut sagt. Jag hade iof bara en extraanställning som administratör och jag skulle jobba en gång i veckan. Anledningen till det var att jag pluggade och inte hade tid att arbeta mer. Hur som helst så ringde de när jag var på semester utomlands, vilket jag påtalade, iaf när jag satt i bilen påväg hem från Arlanda så fick jag massa sms, kan du jobba dem här och dem här tiderna etc, haha innan jag ens skrivit på anställningskontrakt, trött och jävlig efter en lång flygresa och diverse festande .

Nåväl så skrev jag på kontraktet några dagar senare och började arbeta och det flöt väl på rätt så bra. Problemet var bara att jag var tvungen att säga till 2 veckor innan jag skulle jobba att jag inte kunde jobba en viss vecka, ja ni förstår ju själva, med högskolestudier och prov som ligger på olika datum så var det knappast hållbart i längden.

Sen en dag hade jag sjukanmält mig och dagen efter ringde en kvinna från studentconsulting, då sa jag att jag var sjuk men orkade inte ljuga längre, sa helt enkelt att jag tyckte jobbet var tråkigt och att det inte kändes som något för mig, dessutom skulle jag ju inte jobba dagen efter så varför göra en bigdeal av det.

Iaf så blev hon förbannad på mig och sa att jag inte behövde komma till arbetsplatsen någe mera. Då sa jag att det var lugnt för min del och frågade om jag skulle skriva på något papper eller liknande. Det kommer inte behövas var svaret jag fick. Jag sa tom att hon inte behövde betala ut pengar för de dagar jag var sjuk iom att jag själv kände lite dåligt samvete över att ha sjukanmält mig fast jag egentligen höll på med sånt som var betydligt intressantare. Ja men då sa hon iaf -klart du ska få betalt, och mycket riktigt så fick jag det.

Jaja egentligen gick väl allt rätt till egentligen men det var just själva attityden från kvinnan ifråga som fick mig att ta avstånd från Studentconsulting. Jag sa till henne att jag inte trivdes på arbetsplatsen, att jag inte mådde speciellt bra där och att jag tackat jag till något som jag helt enkelt inte var helt hundra på. Hon hade helt enkelt ingen medkänsla, att jag kanske inte trivdes etc gick bara rätt igenom, sen kommentaren -du behöver inte komma till arbetsplatsen någe mer.

Skillnad då när jag jobbade för Proffice, där kom en konsultansvarig ut till arbetsplatsen och kände av läget, trivdes vi på arbetsplatsen etc. Detta fanns det ingenting av på Studentconsulting.
Citera
2010-06-25, 10:19
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Bemanningsföretag är egentligen en nidbild av kapitalismen. De lever helt på andras arbete, utan att tillföra ett dugg själva. Inte ens produktutveckling som normala företag brukar förbättra sin omvärld med. Parasiter var ordet.
Det är "tack vare" ett alltför starkt fack och den j-la LAS-lagen som bemanningsföretagen frodas.
Citera
2010-06-25, 12:08
Medlem
slaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Det är "tack vare" ett alltför starkt fack och den j-la LAS-lagen som bemanningsföretagen frodas.

Så i länder där fackets makt är mindre och där Las inte finns fungerar det alltså bättre menar du?
Citera
2010-06-25, 12:30
Medlem
AchromaticSpirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde

Vad är denna LAS lag för något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in