• 1
  • 2
2009-01-20, 22:30
Medlem
Fallet är så att jag ska flytta och är intresserad av en speciell hyresrätt jag varit och kollat på.

Jag undrar.. eftersom hyresvärden tar en kreditupplysning på mig, kan jag bli nekad p.g.a. dåligt sparande? Kan tillägga att jag blivit nekad en kreditupplysning när jag ville låna upp mitt lån för ca 1 år sen.

Jag har verkligen inte något sparat i dagsläget men har aldrig heller varit sen med en räkning, d.v.s. inga betalningsanmärkningar eller dylikt, helt prickfritt!

Men som sagt så har jag typ inga pengar sparade på banken.
Är detta en faktor som spelar in vid jakande/nekande av hyresrätten.
Jag vet att man kan ta "små" och "stora" kreditupplysningar och i t.ex. stora få reda på förmögenhet.

Är detta något jag behöver vara orolig för?

Tacksam för svar
Mvh Fredrik
Citera
2009-01-20, 22:32
Medlem
SmiLLies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frebba
Fallet är så att jag ska flytta och är intresserad av en speciell hyresrätt jag varit och kollat på.

Jag undrar.. eftersom hyresvärden tar en kreditupplysning på mig, kan jag bli nekad p.g.a. dåligt sparande? Kan tillägga att jag blivit nekad en kreditupplysning när jag ville låna upp mitt lån för ca 1 år sen.

Jag har verkligen inte något sparat i dagsläget men har aldrig heller varit sen med en räkning, d.v.s. inga betalningsanmärkningar eller dylikt, helt prickfritt!

Men som sagt så har jag typ inga pengar sparade på banken.
Är detta en faktor som spelar in vid jakande/nekande av hyresrätten.
Jag vet att man kan ta "små" och "stora" kreditupplysningar och i t.ex. stora få reda på förmögenhet.

Är detta något jag behöver vara orolig för?

Tacksam för svar
Mvh Fredrik

Nä, tror inte hyresvärden bryr sig nåt om du har sparade pengar eller inte. Det är ju inte som ett lån som du kanske måste binda dig till XX antal år.
Citera
2009-01-20, 22:32
Bannlyst
Om du har några sparade pengar är helt ointressant, frågan är ju vad du har för årsinkomst?
Citera
2009-01-20, 22:35
Bannlyst
Har du inga anmärkningar bör det väl inte vara några problem att få hyra en lgh. Det visar ju vad hyresvärden vill veta- att du har för vana att betala för dig. så det går nog bra oavsett sparade medel eller inte.
Citera
2009-01-20, 22:36
Medlem
Trumpeters avatar
För lite sparande tror jag inte du behöver oroa dig. Däremot kan du bli nekad lägenheten om du har för låg inkomst i förhållande till hyra eller om du har många och höga krediterna beviljade.
Citera
2009-01-20, 22:42
Medlem
Årsinkomsten ligger på 285000 kr, har ett lån på 200000:- på 12 år som jag betalar ca 2500 kr i månaden på.
Hyran ligger på dryga 4000kr, är det i farozonen månntro?

Mvh Fredrik
Senast redigerad av Frebba 2009-01-20 kl. 22:44.
Citera
2009-01-20, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frebba
Årsinkomsten ligger på 285000 kr, har ett lån på 200000:- på 12 år som jag betalar ca 2500 kr i månaden på.
Hyran ligger på dryga 4000kr, är det i farozonen månntro?

Mvh Fredrik

Nej.

Du är knappast själv om att ha befintliga lån men ändå ha möjlighet till bostad. Finns inte en chans att detta ska bli ett hinder för dig.
Citera
2009-01-20, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Nej.

Du är knappast själv om att ha befintliga lån men ändå ha möjlighet till bostad. Finns inte en chans att detta ska bli ett hinder för dig.

Betryggande ord, skönt. Vi får se hur det går helt enkelt.

Tack för alla svar hittils, kom gärna med fler åsikter
Citera
2009-01-20, 23:22
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Nej.

Nej, det är vanligt med billån i denna storlek. Med den inkomsten kan man nog hyra lägenheter med kostnader på runt 7000 kr/mån om man är ensamstående.

Men kreditupplysningen är mest för att se om man har betalningsanmärkningar och om dessa rör hyror. 4000 är såpass låg hyra att alla oavsett inkomst får hyra.
Citera
2009-01-20, 23:35
Moderator
rotadents avatar
Kan de ens se vad man har sparat? Om man inte har förmögenhet då förstås? Jag trodde inte att sånt dök upp över huvud taget.
Citera
2009-01-21, 03:52
Medlem
Nej de vill se att du har en heltidstjänst och kan betala din hyra, d vs hur stor lön du har.
Citera
2009-01-21, 05:12
Medlem
Nej

Som flera sagt, så nej= ingen fara.

Annat hade kunnat vara om du haft en låg årsinkomst(med eller utan lån+ såklart om betalningsanmärkningar)då vet jag att vissa hyresvärdar(i alla fall kommunala bostadsbolag)kan kräva endera borgensman eller att man har ett visst sparkapital.

Men för dig, så nej. Och om så hade varit, så hade ingen övht kunnat hyra/ bo någonstans...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in