• 1
  • 2
2009-01-21, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frebba
Årsinkomsten ligger på 285000 kr, har ett lån på 200000:- på 12 år som jag betalar ca 2500 kr i månaden på.
Hyran ligger på dryga 4000kr, är det i farozonen månntro?

Mvh Fredrik

Nej
Citera
2009-01-21, 10:46
Medlem
snurreskvätts avatar
Nu när folk verkar igång i den här tråden har jag en fråga jag skulle vilja flika in.
Under andra havlan av 2006 och första halvan av 2007 var jag i Thailand och jazzade runt.
Detta var grymt kul men gjorde att min inkomst för 06 & 07 blev väldigt låg.
Ponera nu att jag ska söka lån, och banken gör en uc som visar att jag haft låg inkomst för 06/07. Hur gör man då?
Kan jag ta med en lönespec och visa vad jag tjänar nu?
Ser dom bara helår i sin uc där deklarationen är klar? 08 kommer bli ett bra år lönemässigt för mig men det är ju knappast klart ännu.

Nu förtiden verkar det mesta av låneansöknigar ske via nätet, själv skulle jag helst vilja träffa en person öga mot öga så kanske man säga just sådana här saker.
Sådana här situationer måste ju ha uppstått förut tycker man ju.
Citera
2009-01-21, 11:00
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurreskvätt
Nu när folk verkar igång i den här tråden har jag en fråga jag skulle vilja flika in.
Under andra havlan av 2006 och första halvan av 2007 var jag i Thailand och jazzade runt.
Detta var grymt kul men gjorde att min inkomst för 06 & 07 blev väldigt låg.
Ponera nu att jag ska söka lån, och banken gör en uc som visar att jag haft låg inkomst för 06/07. Hur gör man då?
Kan jag ta med en lönespec och visa vad jag tjänar nu?
Ser dom bara helår i sin uc där deklarationen är klar? 08 kommer bli ett bra år lönemässigt för mig men det är ju knappast klart ännu.

Nu förtiden verkar det mesta av låneansöknigar ske via nätet, själv skulle jag helst vilja träffa en person öga mot öga så kanske man säga just sådana här saker.
Sådana här situationer måste ju ha uppstått förut tycker man ju.

Är du fast anställd nu? Då finns det ju bra möjligheter att visa vilken framtida inkomst du kan ha. Det finns ju bara en sak att göra egentligen. Ta med anställningsavtal och löneintyg från jobbet och gå till banken. Du behöver ju inte söka via Internet utan är det en bank med kontor funkar det lika bra att prata med dem där.
Citera
2009-01-21, 11:48
Medlem
Megaforces avatar
Man kan även be att få utdrag ur 2008 års skatteinbetalning av skattemyndigheten och där framgår ju den inkomst som ligger till grund för 2008 års deklaration.
Citera
2009-01-21, 13:07
Medlem
snurreskvätts avatar
Tack för era svar.

Ja, jag är fast anställd. Så tar helt enkelt med mig avtalet och en lönespec då.
Det där med ett utdrag med 08 skatt bra, ska ta och lägga det på minnet men förhoppningsvis behövs inte det nu om man har avtal och lönespec.
Ska ringa och boka en tid med banken nu.
Det handlar ju trots allt också om en del kulor så man vill gärna ha en riktigt person att prata med.

Tack igen
Citera
2009-01-21, 13:31
Medlem
Stonecakes avatar
De flesta Hyresbolag brukar ha nån form av inkomstregel!
Min hyresvärd inkomstregel är att man ska ha en årsinkomst som är 3,5 gånger högre än årshyran på Lgh.

Så om din hyra är 4000:-/mån blir 48.000/år
Då behöver du ha en årsinkomst som är 168000:- eller högre!
Och inga dåliga referenser fr tidigare boende eller betalningsanmärkningar är en bra förutsättning!
Citera
2009-01-21, 18:58
Medlem
FoXxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stonecake
De flesta Hyresbolag brukar ha nån form av inkomstregel!
Min hyresvärd inkomstregel är att man ska ha en årsinkomst som är 3,5 gånger högre än årshyran på Lgh.

Så om din hyra är 4000:-/mån blir 48.000/år
Då behöver du ha en årsinkomst som är 168000:- eller högre!
Och inga dåliga referenser fr tidigare boende eller betalningsanmärkningar är en bra förutsättning!

Men vad ska man göra om man inte har tidigare referenser?
Citera
2009-01-21, 20:40
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoXx

Det spelar väl ingen större roll?

Mvh
Citera
2009-01-22, 00:30
Medlem
Stonecakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoXx

Har man inte det så har man inte det!
Men man brukar få uppge nuvarande hyresvärd när man söker lägenhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in