• 1
  • 2
2009-01-20, 14:47
Medlem
Har fått i uppdrag att plåta bilder på ett hotell i lund (på deras rum) till deras nya hemsida, genom en god vän.

Han kände till att jag gillar o fotografera - o gillar att jobba med människor han känner. Problemet är bara det att jag behöver tips till vad jag kan tänkas behöva införskaffa samt vad jag ska tänka på.. Har bara fotograferat amatörmässigt i ½ år.

Har en Nikon D80 med 18-200 (f3.5-5.5) VR objetiv. Ingen extern blixt o inget annat ljusare/"snabbare" objektiv heller.

Funderar på att köpa nikkor objektivet med fast 50 o f1.8.. Tänker mig att jag kanske behöver lite olika ljuskällor typ blixtar o softbox eller liknande? Skulle inte vara ngt problem med att införskaffa med tanke på att jag får hyffsat bra betalt..

Kan ni ge mig tips inför mitt första betalda uppdrag som fotograf ? Det är alltså rum inne på hotellet som ska fotograferas..

tack på förhand! / filli
Citera
2009-01-20, 15:11
Medlem
KeKeLimes avatar
Rent spontant skulle jag gissa att du kan ha mkt nytta av ett vidvinkelobjektiv till det jobbet, om du ska få med så mkt som möjligt av rummet.
Jag har ett 50mm-objektiv, och det får man inte särskilt mkt vidvinkel av.
Citera
2009-01-20, 15:18
Medlem
ja precis jag hade tänkt mig det också, men frågan är om 18mm läget på mitt objektiv räcker.. (3.5) tänker på ljuset vill ju inte ha för högt iso-tal heller.

men ett 50 1.8 är nog mer lämpat till porträtt..
Citera
2009-01-20, 16:05
Medlem
saccones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillidilli
ja precis jag hade tänkt mig det också, men frågan är om 18mm läget på mitt objektiv räcker.. (3.5) tänker på ljuset vill ju inte ha för högt iso-tal heller.

men ett 50 1.8 är nog mer lämpat till porträtt..

18mm läget på din glugg kan räcka det blir typ 25mm med din Nikon
jag tycker du ska införskaffa en raktäknande vidvinkel glugg
typ sigma 10-20 eller nån av Tokinas vidvinkel zoomar
Citera
2009-01-20, 16:10
Medlem
sceptics avatar
3.5 som största bländare är ingen fara, du ska nog i alla fall blända ner för att få upp skärpedjupet. Allt i bilden står ju still, så bländartider på någon sekund eller mer är nog ingen fara, så länge du använder stativ. Har du inte stativ är det dags att skaffa ett, det finns väldigt billiga som gör sitt jobb. ISO ska du givetvis ha så lågt som möjligt.

Kolla in http://www.se360.se/?page=2 en firma som sysslar med just fotografering av bostäder. Deras exempelbilder har EXIF-informationen bevarad, så du kan kolla exakt vilka kameror, objektiv och inställningar som använts för de olika bilderna. 18 mm på en crop-kamera tror jag är lite för mycket, men det kan nog gå.
Citera
2009-01-20, 16:11
Medlem
Max Powers avatar
Du klarar dig med det du har och ett stativ.
Citera
2009-01-20, 16:25
Medlem
tack sceptic för infon från se360. de hade bland annat använt en nikon d80 med 14mm glugg f 8 (1/4 sek slutartid.)

stativ känns som ett måste, men man klarar alltså sig oftast med att tända alla ljuskällor i rummet utan "externa ljuskällor" ?
Citera
2009-01-20, 17:18
Medlem
saccones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillidilli
tack sceptic för infon från se360. de hade bland annat använt en nikon d80 med 14mm glugg f 8 (1/4 sek slutartid.)

stativ känns som ett måste, men man klarar alltså sig oftast med att tända alla ljuskällor i rummet utan "externa ljuskällor" ?

både ja och nej
om du fotar på kvällen så vill du ju få fram hur rummet verkligen ser ut i den befintliga belysningen, kanske lysa upp nått område, men en extern blixt gör det nog bara "platt"

ska du fota på dagen o det är rätt så ljust ute så måste du nog lysa upp rummet om ett fönster är med i bilden. o du vill ju inte ha skuggan av ett stativ o kamera om du fotar med fönstret i ryggen.
Citera
2009-01-20, 19:04
Medlem
errikos avatar
den spotlight för att ge rummet ett varmt ljus är att rekommendera
Citera
2009-01-20, 19:08
Medlem
Kimees avatar
Det borde väl fungera om du har koll på vad du gör.
Fotografera (självklart) i RAW och efterbehandla.

Om du inte är hemma på efterbehandling och det inte rör sig
om en miljon foton så kan jag tänka mig att hjälpa dig med på
punkten utan att gnälla om någon form av ersättning.

Go for it, det är såhär man lär sig och utvecklas.
Citera
2009-01-20, 22:12
Medlem
jo ps känner jag mig hemma på o jag plåtar alltid i RAW =) bugar o bockar ändå för det generösa erbjudandet!
Citera
2009-01-20, 22:14
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Kom ihåg att rummet inte rör på sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto