• 1
  • 2
2009-01-22, 22:55
Medlem
Wendigos avatar
DMX-Redemption har uppenbarligen aldrig bott på hotellrum med minibar
Citera
2009-01-23, 10:34
Medlem
sonofalleczs avatar
ja skulle nog försökt få tag på en blixt eller 2 till låns.
skjuta dessa bakom mej snett upp i taket framåt för att lysa upp rummet.
Om du inte kan få tag på en blixt så se till att använda stativ.

Såvida inte bilderna ska tryckas upp i större format är det nog ingen större fara om du vrider upp ISOn till 800 iaf. Vet inte hur mkt brus din kameramodell har men känns som att jag inte har något problem upp till 800 me brus på min gamla Canon 20D
Citera
2009-01-23, 10:42
Medlem
sceptics avatar
Men varför dra upp ISO till 800 om man har stativ? Allt står ju som sagt still, så en slutartid på ett par sekunder gör ju absolut ingenting (jo visst, termiskt brus i sensorn, om man ska vara riktigt petig). Ett stativ ger ju dessutom samma kamerahöjd på alla bilderna (om man vill), så att de olika rummen blir fotade på samma sätt.
Citera
2009-02-11, 12:54
Medlem
sceptics avatar
Uppdatering: Kamera och Bild bjuckar på en kort fota-inrednings-skola:
http://www.kamerabild.se/ArticlePage...07%20skola.pdf
Kanske kan vara till hjälp?
Citera
2009-02-13, 10:31
Medlem
grassstraws avatar
Gå runt i rummet, se dig omkring och stressa inte. Hitta ljus och vinklar som kan se bra ut(och som fångar det som ska fotograferas, på bild) Använd stativ! Och gärna självutlösaren, viktigt att kameran står still när det eventuellt är heltäckningsmatta.
Citera
2009-02-13, 11:47
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sceptic
Kolla in http://www.se360.se/?page=2 en firma som sysslar med just fotografering av bostäder. Deras exempelbilder har EXIF-informationen bevarad, så du kan kolla exakt vilka kameror, objektiv och inställningar som använts för de olika bilderna. 18 mm på en crop-kamera tror jag är lite för mycket, men det kan nog gå.

[Orkar inte kolla EXIF]

Jag upplever det som att de använt tilt-shift optik där för att få räta vinklar. Ett nytt intresseområde för mig, så jag kan inte så mycket om det och kan därmed ha fel.

Jag köpte Sigmas 20mm/1.8 vilket är trevligt. Ljusstarkt och skaplig vidvinkel även om det inte är extremt.
Citera
2009-02-13, 17:36
Medlem
Rizados avatar
Använd stativ och typ bländare 8 då ditt objektiv, om jag inte är helt fel ute, är skarpast där. Ta gärna några blixtbilder om du har tillgång till blixt. Går att få väldigt trevliga bilder och det är lättare att få en jämn exponering. Man kan få bort skuggor som sabbar osv. Annars blir lampor lätt överexponerade och resten underexponerat.

Håll dig till samma bränvidd när du fotar rum eller dylikt då det är ganska illa om ett litet rum ser större ut än ett stort!

Förresten kan det vara ide med nån typ av linskorrigering i efterbehandlingen då ditt objektiv har ganska kraftig tunnformig distortion i kortaste läget. Det syns väl på att horisontella linjer blir lite böjda. Men det beror förstås på om det behövs för bilden eller ej.
Senast redigerad av Rizado 2009-02-13 kl. 17:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in