Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
1 + 1 är 2.
Nja, 1 + 1 är lika med 2 men symbolerna "1 + 1" är inte lika med symbolen "2". Jag förstår hur du menar tror jag, men matematik är ett formellt system där man med logik kan härleda saker utifrån ett par antagna axiom. Det är en representation, och högst abstrakt. Men du har förstås ändå rätt på sätt och vis antar jag. Men om jag refererar till
Maybe Logic-filmen;
who is the wizard who makes the grass green?
Finns det något i den upplevda "fysiska" världen som man kan peka på och säga "Det där är ett plus ett" och sen peka på en annan sak och säga "Det där är två"? Och sen säga att de är samma sak, eller att de överhuvudtagen "är"? Jag menar förstås andra saker än de symbolsystem vi har för att representera mängder. Kanske är denna topic lite väl mystisk?
En sak jag har funderat länge på är om det finns vad jag i mitt huvud har kallat "universella sanningar"? Där om man antar att åtminstone vår upplevda verklighet "är" kan härleda en del semantiskt logiska universella principer. Alltså språkliga påståenden som är sanna för alla individer. Det förutsätter ett mått av realism förstås, och om man inte prenumererar på den idén blir det knasigt, men desto mer intressant kanske? Svaret här kan väl också vara i stil med 1 + 1 = 2. Men jag efterlyser språkliga påståenden, språk är naturliga system och matematik är formella system.