• 1
  • 2
2009-01-20, 12:47
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagg_OLF
Om allt är ett, och universum är skapad av oändlig intelligens, så är även jorden skapad av oändlig ketchup.

Det där är ju bara en ordlek. Vet inte vem jag parafraserar exakt nu, men någon är det, jag slänger in lite parenteser för att förtydliga min poäng här: The map (ord, hominidläten) is not the territory (poängen, platonisk- eller logisk sanning).
Senast redigerad av Kapla 2009-01-20 kl. 12:56.
Citera
2009-01-20, 12:53
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapla
Det där är ju bara en ordlek. Vet inte vem jag parafraserar exakt nu, men någon är det, jag slänger in lite parenteser för att förtydliga min poäng här: The map (Ord, hominidläten.) is not the territory (Logisk sanning, eller kanske till och med platonisk sanning).
Du parafraserar Alfred Korzybski, utvecklare av "General semantics", vilket senare gav upphov till det psykolingvistiska experimentet E-Prime (engelska utan "is").

http://en.wikipedia.org/wiki/Alfred_Korzybski
http://en.wikipedia.org/wiki/General_semantics
http://en.wikipedia.org/wiki/E-Prime
Citera
2009-01-20, 12:57
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Du parafraserar Alfred Korzybski, utvecklare av "General semantics", vilket senare gav upphov till det psykolingvistiska experimentet E-Prime (engelska utan "is").

http://en.wikipedia.org/wiki/Alfred_Korzybski
http://en.wikipedia.org/wiki/General_semantics
http://en.wikipedia.org/wiki/E-Prime

Förstås. Allt snack om att saker "är" upplever jag lite lustigt.
Citera
2009-01-20, 12:58
Medlem
adequates avatar
Citat:
Förstås. Allt snack om att saker "är" upplever jag lite lustigt.
Ja, jag finner det också tämligen lustigt. Men detta faller mig ganska off topic, och bör kanske tas i en annan tråd. Kanske.
Citera
2009-01-20, 13:05
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ja, jag finner det också tämligen lustigt. Men detta faller mig ganska off topic, och bör kanske tas i en annan tråd. Kanske.

Ja om du tycker det så bryt gärna loss dagens inlägg angående detta till en ny tråd. Insåg att det förstås var via RAW som jag kom i kontakt med general semantics och E-prime. RAWs Maybe Logic tar tag i det där. Här kommer en kort version som jag anser vara ganska bra: Robert Anton Wilson - Maybe Logic
Senast redigerad av Kapla 2009-01-20 kl. 13:09.
Citera
2009-01-20, 13:27
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ja om du tycker det så bryt gärna loss dagens inlägg angående detta till en ny tråd. Insåg att det förstås var via RAW som jag kom i kontakt med general semantics och E-prime. RAWs Maybe Logic tar tag i det där. Här kommer en kort version som jag anser vara ganska bra: Robert Anton Wilson - Maybe Logic
Precis, jag kom också först i kontakt med det via RAW. Det kan vara därför jag även associerade det till "kanske".

Hursomhelst, nu när tråden väl har brutits ut, bör nog en mer seriös diskussion om detta ta vid. Jag kan inleda med en intressant frågeställning: finns det något befogat "är"? Dvs, något sammanhang i vilket "är" ej kan eller bör ersättas med någon omskrivning?
Citera
2009-01-20, 14:21
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Hursomhelst, nu när tråden väl har brutits ut, bör nog en mer seriös diskussion om detta ta vid. Jag kan inleda med en intressant frågeställning: finns det något befogat "är"? Dvs, något sammanhang i vilket "är" ej kan eller bör ersättas med någon omskrivning?

1 + 1 är 2.
Citera
2009-01-20, 15:32
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
1 + 1 är 2.

Nja, 1 + 1 är lika med 2 men symbolerna "1 + 1" är inte lika med symbolen "2". Jag förstår hur du menar tror jag, men matematik är ett formellt system där man med logik kan härleda saker utifrån ett par antagna axiom. Det är en representation, och högst abstrakt. Men du har förstås ändå rätt på sätt och vis antar jag. Men om jag refererar till Maybe Logic-filmen; who is the wizard who makes the grass green?

Finns det något i den upplevda "fysiska" världen som man kan peka på och säga "Det där är ett plus ett" och sen peka på en annan sak och säga "Det där är två"? Och sen säga att de är samma sak, eller att de överhuvudtagen "är"? Jag menar förstås andra saker än de symbolsystem vi har för att representera mängder. Kanske är denna topic lite väl mystisk?

En sak jag har funderat länge på är om det finns vad jag i mitt huvud har kallat "universella sanningar"? Där om man antar att åtminstone vår upplevda verklighet "är" kan härleda en del semantiskt logiska universella principer. Alltså språkliga påståenden som är sanna för alla individer. Det förutsätter ett mått av realism förstås, och om man inte prenumererar på den idén blir det knasigt, men desto mer intressant kanske? Svaret här kan väl också vara i stil med 1 + 1 = 2. Men jag efterlyser språkliga påståenden, språk är naturliga system och matematik är formella system.
Senast redigerad av Kapla 2009-01-20 kl. 15:39.
Citera
2009-01-20, 16:02
Medlem
wellermans avatar
Summan av 1 + 1 är densamma som summan av 2.

Ett äpple är en frukt. En hund är ett djur. Ordet 'är' används för att bygga upp våra definitioner av saker.
Citera
2009-01-20, 16:12
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Summan av 1 + 1 är densamma som summan av 2.

Ett äpple är en frukt. En hund är ett djur. Ordet 'är' används för att bygga upp våra definitioner av saker.

Ja, men E-Prime handlar om att flytta sitt tankemässiga fokus från att saker "är". Att summan av 1+1 är densamma som summan av 2 är ju en funktion i det formella system som matematik utgör. Men ett äpple är ingen frukt på engelska, det är en fruit. Förstår du hur godtycklig det är att något "är"?
Citera
2009-01-20, 16:15
Medlem
Kaplas avatar
Citerar Korzybski-wikin så det blir enklare för alla som inte orkar klicka på länkar att förstå detta:

Citat:
Ursprungligen postat av http://en.wikipedia.org/wiki/Alfred_Korzybski
Korzybski's work held a view that human beings are limited in what they know by (1) the structure of their nervous systems, and (2) the structure of their languages. Human beings cannot experience the world directly, but only through their "abstractions" (nonverbal impressions or "gleanings" derived from the nervous system, and verbal indicators expressed and derived from language). Sometimes our perceptions and our languages actually mislead us as to the "facts" with which we must deal. Our understanding of what is going on sometimes lacks similarity of structure with what is actually going on. He stressed training in awareness of abstracting, using techniques that he had derived from his study of mathematics and science. He called this awareness, this goal of his system, "consciousness of abstracting." His system included modifying the way we approach the world, e.g., with an attitude of "I don't know; let's see," to better discover or reflect its realities as shown by modern science. One of these techniques involved becoming inwardly and outwardly quiet, an experience that he called, "silence on the objective levels."
Citera
2009-01-20, 16:38
Medlem
user_21s avatar
själv känner jag att många definerar sanning på ett sådan sätt att man nästa ska dyrka den. wow!!tänk en absolut och objektiv sanning nånstans därute! men "sanning" är en mänsklig påfynd. "sanning" är ett concept som bara människans hjärna äger. "sanning" finns i våra huvud och förblir därför ett concept som är i sig begränsat av/till språk. kan något som är så begränsat som "sanning" verkligen existera objektivt som en perfekt varande?
för mig är "sanning" kontextuell och begränsat till vårt språk. det innebär för mig att ett påstående som "flaskan innehåller vätska" är så sann som den kan bli. mer absolut kan den inte vara. det gör således sanningen inget när man lägger till ordet "absolut" framför den. är det sant så är det absolut sant i en given kontext.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in