Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Men våra definitioner som vi använder för att kommunicera är ju faktum. Definitionen i sig behöver inte för den sakens skull beskriva ett objekt på ett korrekt vis. Ett påstående kan vara fel. Men jag tror inte det hjälper att avskaffa våra metoder att kommunicera dessa definitioner på. Det blir ju bara svårare att beskriva en hypotes isåfall.
A: "Ett äpple är ett bär"
B: "Påståendet är falsk. Ett äpple är en frukt. *redogörelse om definitionen av frukt*"
Hur skulle du föreslå att den konversationen skulle gått till för att bli klarare?
Jag tror inte heller att det hjälper att avskaffa våra metoder att kommunicera dessa definitioner på, och det har jag dessutom aldrig påstått.
Men jag tycker ändå general semantics och E-prime är intressant. Jag skulle sträcka mig till att säga att höjden av vetenskaplig objektivitet är att aldrig nånsin säga att något "är". Bara påvisa samband och deras implikationer, utan att ens blanda in något så befängt som objektivitet.
Självklart kan man skapa härledningar som den du gör, men jag är inte riktigt säker på din poäng ändå. Om man ser språket som en produkt av den sensoriska information vi får via vårt nervsystem, och logik som ett formellt system vi har skapat utifrån axiom som inte kan bevisas (Gödels ofullständighetsbevis); närmar man sig innebörden av RAWs
maybe logic-paradigm. Märkväl att huvudsyftet med dessa tankegångar är praktiska mer än teoretiska. E-prime handlar om att aktivt fasa ut allt snack om varande (is/being) ur sitt språk, och se hur detta förändrar ens medvetande.
Det kan vara vettigt att tilläga att RAW ses som mystiker, ockultist utöver att han doktorerat i filosofi. Jag citerar första meningarna i videon som finns länkad i tråden:
"If you occasionally notice that you are thinking or acting like a cosmic schmuck, you'll become less of a cosmic schmuck. And the more often that you notice that you are thinking and acting like a cosmic schmuck, the less of a cosmic schmuck you become. On the other hand, if you never, never, never suspect you might be thinking or acting like a cosmic schmuck, you will remain a cosmic schmuck the rest of your life!"
Edit: Eftersom mitt post-count är perfekt precis nu, låter jag bli att posta mer på ett litet tag. På återseende.