• 1
  • 2
2009-01-18, 15:22
Medlem
Finns säkert redan många trådar om detta men hittade ingen när jag kollade lite snabbt, ber om ursäkt om så vore!

Är helt 100 på vad jag ska göra, plugga universitet i USA, har kollat på bland annat San José State University och University of California Los Angeles (UCLA). Vet ungefär priser och sånt. Men vad krävs för att komma in på tex UCLA som är ett stort universitet. Vad jag förstår så ska man inte behöva gymnasiebetygen utan bara ha gjort gymnasiet? Och att det är engelska prov som gäller. Sen har jag också hört om att man gör intervjuer? Vad krävs mer för att komma in på UCLA? Lätt att komma in som svensk? Berätta bara så mkt ni vet om ni kanske redan läst där, gör det nu eller också vill Skulle vara skitnice med mkt fakta. Om ni kommit in eller läst där, vad kostade det för er?

Tack på förhand!
Citera
2009-01-18, 16:12
Medlem
Varför inte titta på UCLAs hemsida?

http://www.admissions.ucla.edu/prospect/intl.htm

"To be considered for admission to UCLA, international students must have completed secondary school with a superior average in academic subjects and have earned a certificate of completion which enables the student to be admitted to a university in the home country."

Så ja, ett slutbetyg med ett betygssnitt i toppklass behövs för att de ska fundera på att ta in dig. Står också om SAT och TOEFL (engelskatest).

Angående kostnader står det så här,

"For fall 2007, students needed a minimum of $44,835 (with an additional $5,000 recommended for additional personal expenses, contingencies and summer expenses). This minimum amount usually grows each year."

Minst $50,000 dollar alltså, runt 400.000 SEK.

Kraven och priserna sjunker rimligtvis i takt med att du tittar på universitet längre och längre bort från storstäderna. Är det dyrt, känt och/eller beläget mitt i en storstad så är det antagligen svårt att komma in. Är det billigare och inte så känt är det nog lättare.

En termin på ett vanligt, ordinärt universitet ligger ungefär på $3-4000.
Senast redigerad av ThisIsSparta 2009-01-18 kl. 16:23.
Citera
2009-01-19, 00:09
Medlem
beckbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnkvist
Är helt 100 på vad jag ska göra, plugga universitet i USA, har kollat på bland annat San José State University och University of California Los Angeles (UCLA). Vet ungefär priser och sånt. Men vad krävs för att komma in på tex UCLA som är ett stort universitet. Vad jag förstår så ska man inte behöva gymnasiebetygen utan bara ha gjort gymnasiet? Och att det är engelska prov som gäller. Sen har jag också hört om att man gör intervjuer? Vad krävs mer för att komma in på UCLA? Lätt att komma in som svensk? Berätta bara så mkt ni vet om ni kanske redan läst där, gör det nu eller också vill Skulle vara skitnice med mkt fakta. Om ni kommit in eller läst där, vad kostade det för er?

Jag har inte pluggat på amerikanska universitet men bor och jobbar i Kalifornien och har många kompisar/kollegor som pluggat på universitet häromkring.

Måste framförallt rekommendera att kolla in andra universitet, att fokusera på bara UCLA och SJSU känns lite slumpmässigt. Framförallt då UCLA är i en helt annan (högre) liga än SJSU.

I Kalifornien generellt finns det tre nivåer av statliga universitet/högskolor: Finast är University of California-systemet (UC Berkeley, UCLA, UC San Diego, UC Santa Cruz, m.fl. - det finns säkert 10 UCs). Därefter kommer "State Universities" - t.ex. San Jose State University m.fl. - säkert 20 stycken. Lägsta nivån är "Community Colleges" - det finns tusen sådana, överallt.

Menar bara att om du kommer in på någon UC, vilken som helst, är det bättre än SJSU.

Kolla upp privata universitet också, finns många såna.

Lättaste sättet att plugga på universitet i USA kan ju vara att ta en grundexamen i Sverige på ett så fint universitet du kan, och sedan läsa en högre nivå (t.ex. Master) på ett amerikanskt universitet. Då slipper du trasslet med att söka in på BS-nivå i USA.

Seriöst, akademiskt sett, på grundnivå är de flesta svenska universitet bättre än majoriteten av amerikanska. Det är först på forskningsnivå - doktorsnivå eller så, som (vissa!) amerikanska drar ifrån.
Citera
2009-01-19, 06:11
Medlem
Jag håller med beckbyxa. Att läsa undergrad i Staterna är bara slöseri med tid, pengar och multiple choice-frågor. Nu har jag ju inte själv läst undergrad i USA men väl en master. Men vad jag förstått om hela undergradgrejen så verkar det mest vara fraternities och multiple choice. Eller som en svensk kompis kommenterade sin collegeupplevelse "äh, det var ju inte så svårt, jag hade ju gått gymnasiet innan och det var ju mycket tyngre"
Citera
2009-01-19, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beckbyxa
Jag har inte pluggat på amerikanska universitet men bor och jobbar i Kalifornien och har många kompisar/kollegor som pluggat på universitet häromkring.

Måste framförallt rekommendera att kolla in andra universitet, att fokusera på bara UCLA och SJSU känns lite slumpmässigt. Framförallt då UCLA är i en helt annan (högre) liga än SJSU.

I Kalifornien generellt finns det tre nivåer av statliga universitet/högskolor: Finast är University of California-systemet (UC Berkeley, UCLA, UC San Diego, UC Santa Cruz, m.fl. - det finns säkert 10 UCs). Därefter kommer "State Universities" - t.ex. San Jose State University m.fl. - säkert 20 stycken. Lägsta nivån är "Community Colleges" - det finns tusen sådana, överallt.

Menar bara att om du kommer in på någon UC, vilken som helst, är det bättre än SJSU.

Kolla upp privata universitet också, finns många såna.

Lättaste sättet att plugga på universitet i USA kan ju vara att ta en grundexamen i Sverige på ett så fint universitet du kan, och sedan läsa en högre nivå (t.ex. Master) på ett amerikanskt universitet. Då slipper du trasslet med att söka in på BS-nivå i USA.

Seriöst, akademiskt sett, på grundnivå är de flesta svenska universitet bättre än majoriteten av amerikanska. Det är först på forskningsnivå - doktorsnivå eller så, som (vissa!) amerikanska drar ifrån.

Jo precis, jag har koll på att UC och State universities är olika nivåer. Därför hade jag kollat upp en från båda "grupperna" för att kolla pris och utbud etc.

Anledningen till att jag inte trodde att dem gick på gymnasiebetygen var för att jag hört att man inte kan översätta våra betyg till deras betygssytem. Men mina betyg är ändå långt över snittet i svenska gymnasieskolor om det är snittet de kollar efter.

Jag tror hur som helst att det klingar högre att ha läst universitet i USA på ett välkänt universitet än att ha läst på jönköping i Sverige... Dessutom är det nog mer av en upplevelse!

Tack för informationen!
Citera
2009-01-19, 12:16
Medlem
RyaNns avatar
En undergrad från någon ivy-skola smäller ju ändå högre än en kandidat från t.ex. Chalmers el. dylikt. även HHS skulle jag säga..

Men USA är ju klyftornas land.. de har allt ifrån de sämsta skolorna till de bästa, hamnar du dock på någon av de "sämre" och dessutom utan stipendium och måste betala för allt så kommer det nog inte vara värt pengarna (utbildningsmässigt sett).

Annars är det ju lättast att kolla runt på hemsidorna för respektive skolor för att se vad de kräver och vad de kommer att kosta, du kan även se vilka stipendier de erbjuder..

Googla "college rankings" eller nått så hittar du säkert listor på hur skolorna ligger till..

Om du planerar att åka över till i höst så är du dock väldigt sent ute, vissa skolor har redan haft deadline för ansökningar.
Citera
2009-01-19, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RyaNn
En undergrad från någon ivy-skola smäller ju ändå högre än en kandidat från t.ex. Chalmers el. dylikt. även HHS skulle jag säga..

Men USA är ju klyftornas land.. de har allt ifrån de sämsta skolorna till de bästa, hamnar du dock på någon av de "sämre" och dessutom utan stipendium och måste betala för allt så kommer det nog inte vara värt pengarna (utbildningsmässigt sett).

Annars är det ju lättast att kolla runt på hemsidorna för respektive skolor för att se vad de kräver och vad de kommer att kosta, du kan även se vilka stipendier de erbjuder..

Googla "college rankings" eller nått så hittar du säkert listor på hur skolorna ligger till..

Om du planerar att åka över till i höst så är du dock väldigt sent ute, vissa skolor har redan haft deadline för ansökningar.

Absolut, men jag tror inte att jag kommer in på Handels dessvärre eftersom du i princip måste ha 20,0...

Och precis som du säger, "klyftornas land" haha, därför är jag mer intresserad av UCLA elr liknande större skolor. Kosta pengar kommer det definitivt göra, därför vill man ju också vara säker på att man får en bra utbildning.

Nej ska inte åka förrän 2010 Tack så mkt för infon. Även om man sj tycker att man kan en del så får man alltid höra nya saker från folk med erfarenhet!
Citera
2009-01-20, 03:19
Medlem
beckbyxas avatar
Citat:
Jag tror hur som helst att det klingar högre att ha läst universitet i USA på ett välkänt universitet än att ha läst på jönköping i Sverige... Dessutom är det nog mer av en upplevelse!

Ja, som sagt, det beror på universitetet. Jämfört med bra svenska skolor som t.ex. HHS/KTH/Chalmers/Uppsala/Lund skulle jag säga att t.ex. UCLA står sig ungefär likvärdigt, om vi pratar undergrad.

Såklart ifall du kommer in på en Ivy-skola (Columbia, Cornell, etc) eller t.ex. MIT eller Stanford så smäller det högre än vadsomhelst.

En fördel med många amerikanska universitet, speciellt de privata, ifall du har "dåliga" (under 20.0) betyg är att de ofta tar hänsyn till många andra saker än dina studieresultat. Du kan komma in med lägre än toppbetyg ifall du gjort imponerande saker vid sidan av studierna (t.ex. elitidrott, drivit egna företag, volontärat i afrika, osv). Så har du tid kvar innan du tänkt söka in kan du ju fundera på något sånt projekt som skulle se bra ut på en ansökan.

Du måste skriva SAT också (USA:s motsvarighet till högskoleprovet) och få ett bra resultat.

Seriöst, att komma in på en bra skola på undergradnivå i USA är hårt jobb. Kids här börjar välja skolor ett par år innan, pluggar som fan till SAT (ofta med betalda "tutors"), sliter med massor av volontärarbeten och "extracurriculars" som ska se bra ut på ansökan, osv.
Citera
2009-01-21, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beckbyxa
Ja, som sagt, det beror på universitetet. Jämfört med bra svenska skolor som t.ex. HHS/KTH/Chalmers/Uppsala/Lund skulle jag säga att t.ex. UCLA står sig ungefär likvärdigt, om vi pratar undergrad.

Såklart ifall du kommer in på en Ivy-skola (Columbia, Cornell, etc) eller t.ex. MIT eller Stanford så smäller det högre än vadsomhelst.

En fördel med många amerikanska universitet, speciellt de privata, ifall du har "dåliga" (under 20.0) betyg är att de ofta tar hänsyn till många andra saker än dina studieresultat. Du kan komma in med lägre än toppbetyg ifall du gjort imponerande saker vid sidan av studierna (t.ex. elitidrott, drivit egna företag, volontärat i afrika, osv). Så har du tid kvar innan du tänkt söka in kan du ju fundera på något sånt projekt som skulle se bra ut på en ansökan.

Du måste skriva SAT också (USA:s motsvarighet till högskoleprovet) och få ett bra resultat.

Seriöst, att komma in på en bra skola på undergradnivå i USA är hårt jobb. Kids här börjar välja skolor ett par år innan, pluggar som fan till SAT (ofta med betalda "tutors"), sliter med massor av volontärarbeten och "extracurriculars" som ska se bra ut på ansökan, osv.

Jag har en släkting som är på en högt uppsatt position på Nordea som sagt till mig att om jag får en examen på t.ex UCLA så kommer du få jobb väldigt lätt på vilken svensk bank som helst. Men utbildningsnivån ligger säkert jämlikt med HHS etc.

Ja men det har jag hört. Är det bara privata högskolor som tar in elever för att de har någon "talang" vid sidan av studierna? Jag har nämligen ett eget företag som jag startade 1mån efter jag fyllde 18, det kan vara ngt att komma in på.

Jag har tänkt att läsa på IHM Business School innan, det ger en också större chans att komma in på universitet utomlands.

Återigen så är jag tacksam för informationen
Citera
2009-02-01, 21:04
Medlem
beckbyxas avatar
Citat:
Jag har en släkting som är på en högt uppsatt position på Nordea som sagt till mig att om jag får en examen på t.ex UCLA så kommer du få jobb väldigt lätt på vilken svensk bank som helst. Men utbildningsnivån ligger säkert jämlikt med HHS etc.

Jo det är mycket möjligt. Nu är ju utbildningssystemen rätt olika (jag skulle nog värdera en "business major" från UCLA lägre än t.ex. ekonomutbildningen på HHS) så det är svårt att mäta, men många i Sverige verkar ibland överdrivet kåta på amerikanska universitet så det är möjligt att svenska företag övervärderar det.

Citat:
Är det bara privata högskolor som tar in elever för att de har någon "talang" vid sidan av studierna? Jag har nämligen ett eget företag som jag startade 1mån efter jag fyllde 18, det kan vara ngt att komma in på.

Nej då, sånt där gillar alla skolor, men jag tror det gör större skillnad på ett privat. Många av de statliga skolorna som t.ex. UCLA funkar mera som universitet i Sverige - "högst betyg vinner" - medan de privata oftare har mer "personliga" antagningsprocesser.

Citat:
Jag har tänkt att läsa på IHM Business School innan, det ger en också större chans att komma in på universitet utomlands.

Återigen så är jag tacksam för informationen

Tror inte att en mer "praktisk" (icke-akademisk) utbildning som IHM skulle vara någon vidare merit i USA - det bör nog vara riktiga universitet för att räknas. Skulle tro att strökurser i ekonomi på godtyckligt universitet är ett bättre val, men även det är tveksamt. Att faktiskt ha (universitets!) examina är viktigare i USA än i Sverige - att ha läst lite kurser nånstans utan examen kan tolkas som att du inte slutför saker du börjar.
Citera
2009-02-01, 22:47
Medlem
Infinitiv86s avatar
Hur anser ni att man skall vikta % till jobb i staterna med en postgrad från SE/USA?
Kan man, som svensk elev med en master (förslagsvis.) från ett top 35-75 university förvänta sig att ha en chans (~70%+) att få något företag att "sponsra" en med work permit/gc? Såvitt jag vet ligger väl chanserna way below om vi snackar svenska motsvarande examina.
Citera
2009-02-02, 01:18
Medlem
beckbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infinitiv86
Hur anser ni att man skall vikta % till jobb i staterna med en postgrad från SE/USA?
Kan man, som svensk elev med en master (förslagsvis.) från ett top 35-75 university förvänta sig att ha en chans (~70%+) att få något företag att "sponsra" en med work permit/gc? Såvitt jag vet ligger väl chanserna way below om vi snackar svenska motsvarande examina.

Beror nog helt på bransch. I min egen (databranschen i Silicon Valley) handlar det helt om vad du kan - kan du dina saker på en intervju kommer de gladeligen sponsra både arbetsvisum och green card.

Vilket universitet du kommer ifrån inverkar på huruvida du blir kallad till intervju, ifall de har många sökande, men det är hur du presterar på intervjun som är helt avgörande. Har inte upplevt att man favoriserar amerikanska universitet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in