Citat:
Ursprungligen postat av Arnkvist
Är helt 100 på vad jag ska göra, plugga universitet i USA, har kollat på bland annat San José State University och University of California Los Angeles (UCLA). Vet ungefär priser och sånt. Men vad krävs för att komma in på tex UCLA som är ett stort universitet. Vad jag förstår så ska man inte behöva gymnasiebetygen utan bara ha gjort gymnasiet? Och att det är engelska prov som gäller. Sen har jag också hört om att man gör intervjuer? Vad krävs mer för att komma in på UCLA? Lätt att komma in som svensk? Berätta bara så mkt ni vet om ni kanske redan läst där, gör det nu eller också vill

Skulle vara skitnice med mkt fakta. Om ni kommit in eller läst där, vad kostade det för er?
Jag har inte pluggat på amerikanska universitet men bor och jobbar i Kalifornien och har många kompisar/kollegor som pluggat på universitet häromkring.
Måste framförallt rekommendera att kolla in andra universitet, att fokusera på bara UCLA och SJSU känns lite slumpmässigt. Framförallt då UCLA är i en helt annan (högre) liga än SJSU.
I Kalifornien generellt finns det tre nivåer av statliga universitet/högskolor: Finast är University of California-systemet (UC Berkeley, UCLA, UC San Diego, UC Santa Cruz, m.fl. - det finns säkert 10 UCs). Därefter kommer "State Universities" - t.ex. San Jose State University m.fl. - säkert 20 stycken. Lägsta nivån är "Community Colleges" - det finns tusen sådana, överallt.
Menar bara att om du kommer in på någon UC, vilken som helst, är det bättre än SJSU.
Kolla upp privata universitet också, finns många såna.
Lättaste sättet att plugga på universitet i USA kan ju vara att ta en grundexamen i Sverige på ett så fint universitet du kan, och sedan läsa en högre nivå (t.ex. Master) på ett amerikanskt universitet. Då slipper du trasslet med att söka in på BS-nivå i USA.
Seriöst, akademiskt sett, på grundnivå är de flesta svenska universitet bättre än majoriteten av amerikanska. Det är först på forskningsnivå - doktorsnivå eller så, som (vissa!) amerikanska drar ifrån.