2009-02-12, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beckbyxa
Tror inte att en mer "praktisk" (icke-akademisk) utbildning som IHM skulle vara ngon vidare merit i USA - det br nog vara riktiga universitet fr att rknas. Skulle tro att strkurser i ekonomi p godtyckligt universitet r ett bttre val, men ven det r tveksamt. Att faktiskt ha (universitets!) examina r viktigare i USA n i Sverige - att ha lst lite kurser nnstans utan examen kan tolkas som att du inte slutfr saker du brjar.

Jo, delvis s har IHM samarbeten med vldigt mnga universitet runt om i vrlden, dessutom fr man "credits" av mnga av deras utbildningar som har stort inflytande p universitet i bl.a USA. IHM Business School har ju ftt internationella priser och utmrkelser sedan deras start.
Citera
2009-02-12, 23:46
Medlem
Lnar trden fr att stlla en snabb frga. Knns inte ndvndigt att starta en ny trd fr att stlla frgan och sen f den lst efter 30 minuter i brist p diskussionsunderlag. r det en frdel att ha amerikanskt medborgarskap nr du sker universitet i USA?
Citera
2009-02-13, 01:14
Medlem
Aekeis avatar
Har varit pa nagra UCLA undergradforelasningar, kan saga att undervisningskvaliteten ar pa samma niva som de battre skolorna i Sverige. Men det kostar strax under $30 000 per ar att ga dar och jag tycker inte det ar vart pengarna aven om studentlivet ar mycket roligare och LA som stad bjuder pa allting (det kan vara lite svart att hitta de schyssta stallena). De svenskar jag kanner som pluggar undergrad har alla kommit in via community college och hade 4.0 i GPA.

Professional schools haller daremot en mycket hogre niva, bade fakultet, undervisning, lokaler och aktiviteter. Men de kostar ocksa 70 % mer...
Citera
2009-02-13, 07:44
Medlem
beckbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnkvist
Jo, delvis s har IHM samarbeten med vldigt mnga universitet runt om i vrlden, dessutom fr man "credits" av mnga av deras utbildningar som har stort inflytande p universitet i bl.a USA. IHM Business School har ju ftt internationella priser och utmrkelser sedan deras start.

Vilka universitet har de samarbete med?

Jag sger bara att vill du g en respekterad (akademisk!) utbildning r IHM inget att satsa p. Men vill du bara utomlands och kalasa lite s visst.

Alla skolor har ju ftt utmrkelser - skert har lgstadieskolan i Bredng ftt pokal fr sin utmrkta trolldeg, men det ger inte ungarna bonuspong till Harvard fr det.
Citera
2009-02-13, 22:10
Medlem
Citat:

Jag sger bara att vill du g en respekterad (akademisk!) utbildning r IHM inget att satsa p. Men vill du bara utomlands och kalasa lite s visst.

Alla skolor har ju ftt utmrkelser - skert har lgstadieskolan i Bredng ftt pokal fr sin utmrkta trolldeg, men det ger inte ungarna bonuspong till Harvard fr det.

Det r vldigt mnga runt om i hela vrlden frn t.ex Schweiz, Mexico, England, Australien, USA, Frankrike, Luxemberg, Spanien... etc etc. jag har bara kollat ngra amerikanska ssom Santa Barbara City College, University of California San Diego, San Diego State University men vet att de ven har med stora i tex aussie som University of the Sunshine Coast.

Nu citerar jag direkt frn IHM's hemsida:

"IHM Business School r som frsta europeiska privata affrsskola ackrediterad av amerikanska NEASC, New England Association of Schools and Colleges. Ackrediteringen kan liknas vid en ISO-certifiering och r en kvalitetsstmpel p IHM som utbildningsleverantr. Genom ackrediteringen har vra utbildningar frsetts med amerikanska credits. Detta gr det mjligt fr utbildningsleverantrer och arbetsgivare i andra lnder att vrdera vra utbildningar.

Vi har ocks medlemskap i EFMD och Unicon, tv globala organisationer som frmjar och driver utveckling av ledarskapsutbildningar, samt flera articulation agreements, verenskommelser om betygsverfring med universitet i USA, England och Australien samt utvald partner med Henley Management College och Tsinghua University i Kina."

och...

"Affrskolan med internationella mjligheter
IHM ger internationella mjligheter. Samtliga vra utbildningar r anpassade till och gngbara i internationella sammanhang. Vi r ackrediterade i det amerikanska utbildningssystemet. Det innebr i sin tur att IHMs utbildningar r gngbara ver hela vrlden. Sedan 1998 r IHM utvald samarbetspartner med Henley Management College vilket ppnar mjligheten till en internationellt trippelackrediterad MBA-examen."

Jag tror IHM kan vara en vldigt bra "frskola" om man skulle kalla det fr det, fr att sedan g vidare p ett strre och mer "riktigt" universitet
Citera
2009-02-13, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0lof
Lnar trden fr att stlla en snabb frga. Knns inte ndvndigt att starta en ny trd fr att stlla frgan och sen f den lst efter 30 minuter i brist p diskussionsunderlag. r det en frdel att ha amerikanskt medborgarskap nr du sker universitet i USA?

Jag vet faktiskt inte. Men jag tror inte det, kanske till och med nackdelar eftersom dem tar in en hel del utlndska studenter. Kanske bra med dubbla medborgarskap
Citera
2009-02-13, 23:11
Medlem
zockerzylts avatar
Citat:

Nej, ett amerikanskt medborgarskap r till din nackdel. Det r faktiskt en frdel att ha ett utlndskt medborgarskap nr man sker till de finare skolorna. Hur det r med mer vanliga universitet vet jag ej, eftersom denna information kommer frn tv vnner som gr p Harvard respektive Princeton, men d amerikaner i allmnhet lskar europer skulle jag nog tro att ett utlndskt medborgarskap skulle vara till frdel ven dr.
Senast redigerad av zockerzylt 2009-02-13 kl. 23:19.
Citera
2009-02-14, 08:17
Medlem
Citat:

De gillar ju att ha en massa olika nationaliteter s p s stt kan det ju vara enklare att vara svensk (bli inkvoterad). Kommer du in s r det dock ondligt mycket enklare att vara amerikan eftersom du slipper all j-a pappersexercis och du kan f amerikanska studieln (som dock r smre n csn).
Citera
2009-02-14, 08:48
Medlem
Cxccxcs avatar
Citat:

Snacka om att verdriva! Om inte, vad r skillnaden mellan en utbildning i IHM, Harvard University eller Yale University? George Walker Bush tog examen frn Yale University, inte sant?
Citera
2009-02-14, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cxccxc
Snacka om att verdriva! Om inte, vad r skillnaden mellan en utbildning i IHM, Harvard University eller Yale University? George Walker Bush tog examen frn Yale University, inte sant?
Tog sin MBA frn Harvard, dock.
Citera
2009-02-16, 01:55
Medlem
beckbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cxccxc

Det spelar ju ingen roll hur bra utbildningen r rent kunskapsmssigt - det handlar bara om hur den UPPFATTAS p en universitetsanskan.

IHM r skert en jttebra skola, jag sger bara att den typen av KY-utbildningar inte kommer imponera i staterna. De vill se akademiska examina.
Citera
2009-02-16, 07:43
Medlem
IHM har sakert utbyten med andra, liknande vettiga utbildningar i USA, sasom Devry Institute, ITT Tech och Phoenix University.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in