Citat:
Ursprungligen postat av Scania
Jag vet väl inte vilken anledning du skulle ha att ljuga. Du kanske vill propagera för din politiska ståndpunkt. Vad vet jag?

Men jag säger inte rätt ut att du ljuger, bara att jag får en helt annan uppfattning och "beg to differ". Så fort det visas något exempel på dessa "flyktingbarn" i tidningar eller TV så är det fråga om unga män som oftast ser ut att ha passerat 20. Av den anledningen förhåller jag mig skeptisk.
Lite skepticism är alltid på sin plats. Jag har ett par delförklaringar som möjligen skulle kunna förklara en del av diskrepansen du beskriver ovan.
För det första ligger det i
förväntningen på hur ett "ensamkommande barn" ska se ut. Instinktivt gör vi oss kanske bilden av en söt liten sjuårig flicka som står övergiven på en flygplats med nallebjörnen i näven och gråter, eller åtminstone bilden av en trettonårig späd pojke i förpuberteten som är tacksam för att ha fått tak över huvudet. I själva verket är barnen som kommer oerhört få, den stora majoriteten är (enligt egen uppgift då...) 16-17 år. Dessa två bilder krockar förstås, och vi blir besvikna när vi får se "barnen" - som kanske ändå enligt FN:s barnkonvention är just barn då de är under 18 år. Är man dessutom sedan tidigare kritisk till invandring generellt så har man förmodligen redan innan man tittar på bilderna bestämt sig för vad man vill att de ska innehålla och vilka slutsatser man ska dra av dem.
För det andra så är det svårare att bedöma åldern på personer med invandrarbakgrund än på de med helsvensk bakgrund. Oftast är ju dessa lite svartmuskigare, och får något tidigare skäggväxt än de svenska vikingarna - vilket gör att man lätt kan missta sig på åldern. Det räcker ju med att titta på sverigefödda med invandrarbakgrund, där man faktiskt känner till den verkliga åldern.
Sen är ju även jag överens om att en viss procentsats definitivt är överåriga, och lätta att lägga märke till när man ser bilder.
Citat:
Min "hunch" är att svenska myndigheter (inklusive Socialstyrelsen och Migrationsverket) är nerlusade med batikhäxefolk som driver linjen att "alla ska få stanna" och att de gör det med politikernas hejarklack i ryggen. Det är ett tämligen okontroversiellt beslut för en myndighetsperson att gå ut med ett direktiv att man inte ska utföra ålderstester. Att driva motsatt linje kan däremot säkert vara obehagligt. Så är klimatet i det extrema Sverige. Är du som insider av en annan uppfattning?
Jag tror att du har fel när det gäller tjänstemän och "fotfolk" på myndigheterna, batikhäxorna lever mest som en myt på Flashback. Det är det politiska klimatet som du talar om som är så förhärskande att det är i princip omöjligt att stå upp med en annan åsikt.
Citat:
Jag vet i alla fall att det utförs ålderstester i såväl Danmark som Holland, och att det i dessa länder visserligen är "frivilligt" men att du förutsätts vara vuxen om du inte går med på testet. I Holland drar man gränsen vid 20 år just pga felmarginalen. Säger testet att du är 20 eller äldre så vet man att vederbörande åtminstone är 18. All vetenskap kring dessa tester (röntgen av käkbenet eller handleden) säger att de visserligen är osäkra, men att om man räknar med några års felmarginal så kan man vara mycket säker. Jag skulle kunna länka men jag antar att du själv kan googla.
Jag skulle personligen inte ha några problem med den holländska varianten du beskriver, men jag tror inte att det skulle påverka inströmningen särskilt mycket i slutänden. Nu spekulerar jag bara, men kanske är det så man resonerar; kostnaden är större än den slutgiltiga nyttan?
Citat:
Kan du förklara varför man inte skulle göra en sådan "grovgallring", när det finns stora vinster att göra, både rent principiellt och ekonomiskt? Du vet säkert lika bra som jag vad dessa boenden för flyktingbarn kostar i drift.
Nej, jag har inget problem med en grovgallring. Men då vill jag som sagt ha svar på hur bedömningskriterierna ska se ut, vem som ska utföra gallringen, och vem som ska stå till svars när det blir fel.