Citat:
Ursprungligen postat av Scania
Du har inte tänkt tanken att det kanske är du som ser det du vill se?
Absolut, och att jag är medveten om det gör att jag har lättare att göra en objektiv bedömning.
Citat:
Batikhäxorna är knappast någon myt. De intervjuas i tidningar och på TV på löpande band. Jag behöver bara se mig om. Andelen kvinnor i 68-generationen som är naiva PK-hysteriska gutmensch är skrämmande hög, och dessa är kraftigt överrepresenterade i den offentliga sektorn. Om de så bara hade varit lika många som i samhället i stort så hade det varit tillräckligt för att de skulle ha ett dominerande inflytande i dagens politiska klimat, som du själv beskriver.
Av de jag träffat på (både högt uppsatta och nere i kommunerna) så stämmer inte bilden. Tycker snarare (speciellt inom Migrationsverket) att cynismen (och även professionalismen) är ganska utbredd oavsett kön och ålder. Däremot måste man förhålla sig till de direktiv man får, och dessa direktiv är ju politiskt styrda och där - bland politikerna - skulle jag säga att den största delen batikhäxor i såna fall finns. Som politiker möter du inte verkligheten på samma sätt som du gör när du jobbar med en fråga dagligen.
Citat:
Eh? Enligt din egen högst konservativa bedömning så hade 35% av de sökande "barnen" gått bort i en sådan gallring. Ett boende på ett av dessa barnhem kostar i runda slängar 900 000 om året och ett ålderstest kanske 10 000, och du påstår att kostnaden skulle överstiga nyttan?
Nej, enligt min bedömning så rör det sig om 10%, möjligen 15%, som definitivt skulle kunna uteslutas vara under 18 år vid en generös bedömning på plus/minus två år. I övrigt var det som jag sa bara spekulation på hur man kanske tänkt. Jag är fortfarande - nota bene -
inte emot en åldersbedömning om den kan göras rättssäkert och medicinskt trovärdigt.
Citat:
Spelar roll. Om något enstaka uddafall skulle bli felbedömt så hade det inte inneburit annat än att de hade blivit bedömda som vuxna och fått bo på ett vanligt flytkingboende istället för på specialboenden för "barn". Det är ju knappast så att det går någon slags magisk gräns vid den 18:e födelsedagen som gör att man i ett vips blir skitvuxen.
Nej, men någonstans måste gränsen sättas och nu har Sverige (liksom FN) bestämt att den gränsen ska vara 18 år. Problemet är väl fortfarande att ingen enskild tjänsteman är beredd att bära hundhuvudet för dessa "enstaka uddafall", ifall det inte kommer direktiv uppifrån om hur bedömningen ska gå till.
Citat:
Jag undrar snarare vem som ska stå till svars för hela jävla farsen. Lyfter man bara huvudet en bit ovanför vattenytan så begriper man ju bakgrunden till denna flyktingbarns-epidemi.
1. De är ankarbarn till en familj som påstås inte finnas men som dyker upp efter PUT.
2. De är barn till välbärgade familjer som skickar sina söner till ett bättre liv utan att de egentligen lider någon nöd i hemlandet.
3. De är cyniskt utnyttjade av smugglarligor som de sedan står i skuld tilli åratal.
Eftersom personer under 18 år bedöms frikostigare så utnyttjas det till max.
1. Ankarbarnen har jag diskuterat i flera andra trådar, och även om de finns så är deras antal grovt överdrivet av flyktingkritiker. Jag talade tidigare om att jag mött över 150 ensamkommande under sex år i verksamheten, och av dessa kan jag inte minnas att det skulle vara fler än högst 5 som fått hit någon familjemedlem.
2. Det förekommer absolut, men enligt min egen erfarenhet så är även det ett fåtal som kan anses vara välbärgade. Däremot så finns det inget som säger att föräldrarna till ensamkommande ungdomar är döda, och det finns definitivt en del som skickas hit mot sin vilja och har ett uppdrag från föräldrar.
3. Det förekommer antagligen också, i viss utsträckning.
Jag vill lägga till en punkt också:
4. Organiserade kriminella som kommer från öststatsländer, och som ser asylboenden för ensamkommande som en utmärkt bas för sin verksamhet i Sverige. Visserligen är man kontrollerad till en viss utsträckning, men man har gratis mat och kan vara ett utmärkt nav för verksamheten.
Citat:
Personligen skulle jag säga att det inte finns den minsta anledning till att särbehandla unga män i 16-17-årsåldern som ändå varit vuxna nog att släpa sig till lilla Sverige från exempelvis Afghanistan. Möjligen kunde man ha en viss särbehandling av den mikroskopiska andelen fall som passar in på den beskrivning du ger av gråtande sjuåriga flickor som landar på Arlanda utan föräldrar, dvs allmänhetens grunduppfattning av vad ett flyktingbarn är.
De behandlas åldersadekvat redan nu, det vill säga på samma sätt som en svensk 16-17-åring utan vårdnadshavare skulle behandlas enligt kommunaltjänstlagen.
En 7-årig flicka skulle behandlas på samma sätt som en svensk sjuåring utan vårdnadshavare. Lagen gäller lika för alla barn, oavsett härkomst eller nationalitet.
Citat:
Jag inser förstås att vi tills vidare är bundna av vissa konventioner, men att för den sakens skull döma ut rimligt tillförlitliga test och fråga sig vem som ska stå till svars när det blir fel, är ju bara löjligt i ljuset av den stora bilden.
Möjligt, men det är fortfarande enskilda tjänstemän som ska bära ansvaret och som ställs till svars ifall man går mot den rådande politiska uppfattningen.