2009-02-11, 14:13
Medlem
Badsectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Väduren
– Det som är annorlunda för de här tonåringarna är att många av dem lever med en livslögn. För att få asyl i Sverige har man blivit tillsagd att säga att man är 18 år fast man egentligen är 23, att man är föräldralös fast man kanske inte är det. Det är tungt.

http://www.svenskakyrkan.se/ArticlePages/200709/14/20070914132235_svkadm375/20070914132235_svkadm375.dbp.asp
Alltså.. de ÄR ju inte tonåringar.
De är 23 år gamla, vuxna män.

Det här är helt galet.
Citera
2009-02-11, 15:48
Bannlyst
De kostar mellan 750 000 och 900 000 per "barn" och år. 85% har kontakt med sina föräldrar. Jag känner till fall där svenska skattebetalare betalat biljett till Iran för att "barnet" ensamt skulle hälsa på sina föräldrar. Väl i Iran kontaktade han kommunen för att tigga mer pengar, - vilket bifölls.

Byråkraterna i Sverige behandlar oss alla som lallande idioter, de tar våra pengar och skänker dem till bedragare och kriminella istället för till vård, skola och omsorg.
Citera
2009-02-11, 15:51
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
De kostar mellan 750 000 och 900 000 per "barn" och år.
Det kan nog stämma, kommunerna får ca 2000 per dygn och plats av migrationsverket om jag inte missminner mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
85% har kontakt med sina föräldrar.
Källa på det?
Citera
2009-02-11, 16:02
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Det kan nog stämma, kommunerna får ca 2000 per dygn och plats av migrationsverket om jag inte missminner mig.

Källa på det?

Det framgår i några av alla dessa snyftartiklar att dessa "barn" kan resa hem och hälsa på samt ha telefonkontakt med tjocka släkten, Svenne betaalar så gärna så.
Citera
2009-02-11, 16:38
Bannlyst
Citat:
Apropå monologhållare så har vi nummer ett här. Jag ska besvara med några länkar till statistik, men att föra någon form av diskussion med Poopeye är menlöst.

Att påstå att det endast är Sverige som har en tillströmning av ensamkommande asylsökande är befängt, för att inte säga rent korkat, vilket enkelt kan bevisas.

Först kan vi slå fast att den ökade nivån från 2007 fortsatte även under 2008 i Sverige. Jag skrev i april att strömmen var på väg att minska, men det visade sig vara tillfälligt. Tendensen under januari 2009 ser ut att vara oförändrad.
http://www.migrationsverket.se/pdffiler/kommuner/aktuellt_barn.pdf

I Finland ser man en rekordökning av ensamkommande asylsökande barn, 650 st under 2008.
http://www.intermin.fi/intermin/home.nsf/pages/9216DC24A2D9F094C2257540004C2E7B?OpenDocument

Även i Norge stiger siffrorna, och skiljer sig inte mycket från de svenska:
http://www.udi.no/templates/Page.aspx?id=9703

Lite äldre statistik från England (2002-2006) visar att detta varken är ett svenske eller nytt fenomen:
http://www.homeoffice.gov.uk/about-us/freedom-of-information/released-information/foi-archive-immigration/4984-child-trafficking?view=Binary

Det går garanterat att hitta mer statistik om du googlar, jag orkar inte hålla på att bevisa att du har fel. Du får se till att bevisa att dina uppgifter och påståenden stämmer istället.

Appropå monologhållare så får du nog söka dig någon annanstans, att diskutera med kaiser Chief är som att tala med en vägg av förvirrat tuggande. Om du studerar siffrorna från respektive land så märker du klart och tydligt hur Sverige sticker ut från våra europeiska grannländer när det gäller antalet ensamkommande barn kontra den övriga asylsökande gruppen. Asylinvandringen till Finland, Norge och Danmark är löjligt liten i förhållande till den till Sverige. Lägg därtill anhöriginvandringen hit och man baxnar över hur jävla många nya blattar som årligen snyltar sig hit. Sverige= Nordens mellanöstern-främre asien.
Citera
2009-02-11, 16:46
Bannlyst
Drygt 90 000 fick uppehållstillstånd 2008

Om man jämför antalet beviljade uppehållstillstånd i Sverige 2008 i jämförelse med antalet beviljade uppehållstillstånd i våra nordiska grannländer ser man vilken himmelsskriande skillnad det är. Sverige beviljar långt fler uppehållsstillstånd årligen än våra nordiska grannar sammantaget:

Antalet beviljade uppehålls- och arbetstillstånd ökade under förra året med fem procent. Mest ökade antalet tillstånd för arbete och studier. Sammanlagt beviljades 90 021 tillstånd under 2008. Under 2006 och 2007 låg antalet på drygt 86 000.

Drygt 14 500 personer från länder utanför EU beviljades uppehållstillstånd för att arbeta i Sverige förra året. Det är en ökning med 47 procent jämfört med 2007. Sedan 2005 har antalet arbetstagare ökat från 3 000 till över 7 500 i fjol. I den sammanlagda statistiken ingår förutom arbetstagare även gästforskare, säsongsarbetare, praktikanter/au-pairer samt professionella idrottsutövare med flera.

Över 11 000 studenter fick uppehållstillstånd förra året, vilket är en ökning med 25 procent jämfört med året innan. Även anhöriginvandringen från länder utanför EU har ökat. Under 2008 fick 33 687 anhöriga uppehållstillstånd, en ökning med 14 procent.

Cirka 11 200 asylsökande fick uppehållstillstånd förra året. En iakttagelse är att andelen som fick tillstånd på grund av flyktingstatus i enlighet med Genèvekonventionen ökade från 1 113 till 1 934 mellan 2007 och 2008.

Sammanlagt beviljades 90 021 uppehålls- och arbetstillstånd under 2008. Under 2006 och 2007 låg antalet på drygt 86 000.

http://www.migrationsverket.se/news/getArticle.do?ldid=10&id=66041

Blatteanhöriginvandringen är den största nettoinvandringsposten i det här landet.
Citera
2009-02-12, 11:11
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poopeye
Om du studerar siffrorna från respektive land så märker du klart och tydligt hur Sverige sticker ut från våra europeiska grannländer när det gäller antalet ensamkommande barn kontra den övriga asylsökande gruppen.

OK, nu har jag studerat siffrorna.

Ensamkommande i förhållande till sammanlagt antal asylsökande i varje land 2008:
Finland: 650 av 4000 = 16,25%
Norge: 1374 av 14431 = 9,34%
Sverige: 1510 av 24 353 = 6,15%

Ditt ursprungsantagande (i retorisk frågeform) var: "Varför endast Sverige har denna tillströmning av "ensamkommande barn?".

Jag har enkelt bevisat att så ej är fallet.

Ditt nästa antagande/påstående är att "Sverige sticker ut från våra europeiska grannländer när det gäller antalet ensamkommande barn kontra den övriga asylsökande gruppen."

Jag har enkelt bevisat att så inte är fallet. Om Sverige på något sätt sticker ut i tillströmningen av ensamkommande barn, så är det i bemärkelsen att de är färre i förhållande till övrig invandring än i både Norge och Finland.

Sverige skiljer sig alltså inte nämvärt från övriga norden när det gäller antalet ensamkommande asylsökande barn vare sig du räknar procentuellt eller antalsmässigt. Tar du dessutom hänsyn till folkmängd så tar exempelvis Norge emot betydligt fler asylsökande ensamkommande barn per capita än Sverige.

Citat:
Asylinvandringen till Finland, Norge och Danmark är löjligt liten i förhållande till den till Sverige. Lägg därtill anhöriginvandringen hit och man baxnar över hur jävla många nya blattar som årligen snyltar sig hit. Sverige= Nordens mellanöstern-främre asien.

Det har inte med trådens frågeställning att göra, men jag förstår att du greppar efter halmstrån då du inte har mycket annat att komma med.
Citera
2009-02-12, 11:12
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Om man jämför antalet beviljade uppehållstillstånd i Sverige 2008 ... bla bla bla

Vad har det med tråden att göra?
Citera
2009-02-12, 16:52
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Det framgår i några av alla dessa snyftartiklar att dessa "barn" kan resa hem och hälsa på samt ha telefonkontakt med tjocka släkten, Svenne betaalar så gärna så.
Åh, vilken bra källa!
Citera
2009-02-12, 17:35
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Åh, vilken bra källa!

Ja, varför får dessa "barn" kosta 900 papp per år/svartskalle tror du?
Citera
2009-02-12, 18:37
Bannlyst
Citat:
OK, nu har jag studerat siffrorna.

Ensamkommande i förhållande till sammanlagt antal asylsökande i varje land 2008:
Finland: 650 av 4000 = 16,25%
Norge: 1374 av 14431 = 9,34%
Sverige: 1510 av 24 353 = 6,15%

Ditt ursprungsantagande (i retorisk frågeform) var: "Varför endast Sverige har denna tillströmning av "ensamkommande barn?".

Jag har enkelt bevisat att så ej är fallet.

Ditt nästa antagande/påstående är att "Sverige sticker ut från våra europeiska grannländer när det gäller antalet ensamkommande barn kontra den övriga asylsökande gruppen."

Jag har enkelt bevisat att så inte är fallet. Om Sverige på något sätt sticker ut i tillströmningen av ensamkommande barn, så är det i bemärkelsen att de är färre i förhållande till övrig invandring än i både Norge och Finland.

Sverige skiljer sig alltså inte nämvärt från övriga norden när det gäller antalet ensamkommande asylsökande barn vare sig du räknar procentuellt eller antalsmässigt. Tar du dessutom hänsyn till folkmängd så tar exempelvis Norge emot betydligt fler asylsökande ensamkommande barn per capita än Sverige.

Det har inte med trådens frågeställning att göra, men jag förstår att du greppar efter halmstrån då du inte har mycket annat att komma med.

Du har inte bevisat ett jävla dugg. Sverige skiljer sig mycket åt i jämförelse med övriga norden, dom övriga nordiska länderna har en mycket striktare asylpolitik än den svenska, just därför används barnen som ankare när dom sänds till dom övriga nordiska länderna.Eller påstår du att dessa länder tar emot och beviljar lika många asylsöäkande vuxna och barn som Sverige gör? Därför denna förvridna statistik över antalet barn jämfört med andra asylsökande. Finland är ett exempel på detta. Få asylsökande men ensamkommande barn utgör en väldigt stor del av denna grupp, likaså i dom övriga länderna. Sverige däremot är generösa mot såväl vuxna asylsökande såväl som mot barn. Jag greppar inte efter några halmstrån, varifrån har du fått detta ifrån, från dina sedvanliga vilda fantasier eller?

Appropå mina övriga kommentarer så hänger detta väl ihop med denna fråga, ty man måste se helheten i skillnaderna mellan dom nordiska ländernas asylmottagning och beviljandet av uppehållstillstånd för att förstå varför det kommer en hög andel barn till dessa länder i förhållandet till vuxna asylsökande. och ja, denna ensamkommande epedemi började i Sverige, eller påstår du att den började någon annanstans? Belägg för detta i såfall.
Citera
2009-02-12, 18:37
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Ja, varför får dessa "barn" kosta 900 papp per år/svartskalle tror du?

Antingen finns det en källa till påståendet "85% har kontakt med sina föräldrar" eller så finns det inte.

Med tanke på alla avledande manövrer så gissar jag på "inte"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in