2009-09-07, 22:23
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Apropå det Kaiser. Du har ju koll på skäggbarnen. Vad har de för pengar att röra sig med?

Det varierar antagligen från kommun till kommun, men jag ska försöka ge våra ungefärliga siffror.

Citat:
Jag gissar på: Gratis mat, gratis bostad, gratis telefonsamtal (inom vissa gränser), gratis teve, gratis internet.

Gratis mat förutsatt att man äter det som bjuds.
Gratis bostad, tja det ingår väl någonstans i förutsättningarna för den här typen av boende.
Gratis telefonsamtal till andra fasta telefoner via IP-telefoni. Ej till mobiltelefoner.
Gratis TV; två TV på sammanlagt 10 ungdomar.
Gratis internet; Via skolans användare, två datorer på 10 ungdomar.
Citat:
Jag gissar vidare att de får varsin mobil (men får pynta kontantkort själva).
Nej. Mobil får man betala själv, både inköp och kort.
Citat:
De får klädbidrag (jag gissar på 3000kr i startbidrag, sen 3000kr per kvartal)
Klädbidrag ansöker man om från Migrationsverket och brukar ligga på ca 2000:-, och detta är ett engångsbidrag. Man kan även ansöka om extra bidrag för vinterkläder, vet ej siffrorna men ca 1500 gissar jag (som då ska räcka till vinterjacka, vinterskor, mössa, handskar, ev täckbyxor, halsduk, långkalsonger).
Citat:
Fickpengar. Jag gissar på 300kr i veckan.

Dagersättning från Migrationsverket, 24 kr per dag.
Citat:
Sen såklart gratis lokaltrafik. Gratis sjukvård, gratis tandvård.
Gratis lokaltrafik, då detta krävs för skolgång. Gratis akutsjukvård och akuttandvård har alla asylsökande.
Citat:
Stämmer detta ungefärligt?
Nja, inte var det helt spot on, men inte helt fel heller.
Citera
2009-09-07, 22:23
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Jaha, var ser personaltätheten ut så? På ditt mongo-boende? På de flesta andra boenden skulle jag gissa att personaltätheten per dygn och ungdom ligger på ca en personal på fem-sex ungdomar.

Nja, minst en personal per Blatting skall det va.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=3081902

Citat:
Boende för ensamkommande flyktingbarn, Estonte
I juli 2006 övergick ansvaret för mottagning av ensamkommande flyktingbarn från Migrationsverket till kommunerna.

Foto: Ann-Britt NilssonUnder hösten och vintern 06/07 har socialtjänsten i Sundsvall sökt lämplig lokal för ändamålet och i juni 2007 träffades avtal med migrationsverket om mottagande. Det tidigare HVB-hemmet Tillväxtens lokal på Vänersborgsvägen (Mitthem) har bedömts lämplig för ändamålet. Efter några mindre justeringar är boendet klart för att, enligt avtalet, ta emot nio ensamkommande flyktingbarn. Boendet döptes till Estonte som betyder framtid på esperanto.

På boendet arbetar åtta personal och en samordnare. Personalen arbetar på schema och finns på plats dygnet runt. Ansvarig områdeschef blir Lars Fahlman, individ- och familjeomsorgens enhet för ungdoms- och vuxenstöd. Huvudsaklig verksamhet för personalen är att få barnen att trivas, gå i skolan, lära sig svenska och att integrera sig i det svenska samhället och Sundsvalls kommun.
Ca. 3 000 barn väntar i tillfälliga mottagningar på en plats ute i en kommun. En svår väntan för många eftersom behovet av skolgång och meningsfull fritid kan vara svår att tillgodose i en tillfällig lösning. De flesta barnen kommer från Irak, Afghanistan och Somalia och är företrädesvis pojkar i tonåren
Citera
2009-09-07, 22:25
Medlem
Citat:
Jaha, var ser personaltätheten ut så? På ditt mongo-boende? På de flesta andra boenden skulle jag gissa att personaltätheten per dygn och ungdom ligger på ca en personal på fem-sex ungdomar.
Ungefär som för småbarnsgrupperna på dagis alltså?
Citera
2009-09-07, 22:26
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Det varierar antagligen från kommun till kommun, men jag ska försöka ge våra ungefärliga siffror.

Gratis mat förutsatt att man äter det som bjuds.
Gratis bostad, tja det ingår väl någonstans i förutsättningarna för den här typen av boende.
Gratis telefonsamtal till andra fasta telefoner via IP-telefoni. Ej till mobiltelefoner.
Gratis TV; två TV på sammanlagt 10 ungdomar.
Gratis internet; Via skolans användare, två datorer på 10 ungdomar.
Nej. Mobil får man betala själv, både inköp och kort.
Klädbidrag ansöker man om från Migrationsverket och brukar ligga på ca 2000:-, och detta är ett engångsbidrag. Man kan även ansöka om extra bidrag för vinterkläder, vet ej siffrorna men ca 1500 gissar jag (som då ska räcka till vinterjacka, vinterskor, mössa, handskar, ev täckbyxor, halsduk, långkalsonger).

Dagersättning från Migrationsverket, 24 kr per dag.
Gratis lokaltrafik, då detta krävs för skolgång. Gratis akutsjukvård och akuttandvård har alla asylsökande.
Nja, inte var det helt spot on, men inte helt fel heller.

Tack för dina svar. Jag var skrämmande nära.

Har ni något barn som röker hos er?
Citera
2009-09-07, 22:30
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Har ni något barn som röker hos er?
Nej, inga rökande ungdomar.
Senast redigerad av Kaiser Chief 2009-09-07 kl. 22:36.
Citera
2009-09-07, 22:34
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Nja, minst en personal per Blatting skall det va.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=3081902
För att åtta personal på nio ungdomar ska kunna bli "Två batikhäxor per Blatte"barn"skalle dygnet runt" så krävs det enligt mina beräkningar att samtliga personal klyver sig på mitten samt att två av dessa halvor klyver sig ytterligare en gång och att alla halvor jobbar 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan. Hur ser det ut enligt dina beräkningar?
Citera
2009-09-07, 22:35
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Tack för dina svar. Jag var skrämmande nära.
Förutom att du hade helt fel på flera punkter menar du?
Citera
2009-09-07, 22:37
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Förutom att du hade helt fel på flera punkter menar du?

Tycker det verkar lite skumt att de köper egen mobil men bara har 24kr/dag! Sparar de i några månader? Eller...?

Och lägg ner. Jag hade rätt till 90% vilket bara visar vilken otrolig koll jag har på det här, för att vara lekman.
Citera
2009-09-07, 22:45
Medlem
Aakes avatar
Citat:
För att åtta personal på nio ungdomar ska kunna bli "Två batikhäxor per Blatte"barn"skalle dygnet runt" så krävs det enligt mina beräkningar att samtliga personal klyver sig på mitten samt att två av dessa halvor klyver sig ytterligare en gång och att alla halvor jobbar 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan. Hur ser det ut enligt dina beräkningar?

Anser du att dessa "barn" behöver batikhäxetillsyn dygnet runt? De har ju iaf hår på ballen samt skägg och unibrows? Läste någonstans att de blev förtretade då de blev av med sin exklusiva Blattekock och istället fick äta standard kommunkäk.

Är det rimligt anser du att vuxna karlar som kommer hit iklädda skinnjackor och adidasbrallor skall daltas med som små barn med en lapp på den ärvda rocken och ett inlindat vedträ som käraste leksak?
Citera
2009-09-07, 22:59
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Anser du att dessa "barn" behöver batikhäxetillsyn dygnet runt? De har ju iaf hår på ballen samt skägg och unibrows? Läste någonstans att de blev förtretade då de blev av med sin exklusiva Blattekock och istället fick äta standard kommunkäk.

Är det rimligt anser du att vuxna karlar som kommer hit iklädda skinnjackor och adidasbrallor skall daltas med som små barn med en lapp på den ärvda rocken och ett inlindat vedträ som käraste leksak?
App app app, inga avledningsmanövrer. Förklara matematiken bakom ditt påstående om "Två batikhäxor per Blatte"barn"skalle dygnet runt" eller backa från det.
Citera
2009-09-07, 23:16
Medlem
Aakes avatar
Citat:
App app app, inga avledningsmanövrer. Förklara matematiken bakom ditt påstående om "Två batikhäxor per Blatte"barn"skalle dygnet runt" eller backa från det.

Det har förekommit andra artiklar på nätet där man visat på att personaltätheten per asylsnyltande Blatte"barn" skulle få en äldrevårdsomsorgare att gå ner i spagat.

Aake:"Är det rimligt anser du att vuxna karlar som kommer hit iklädda skinnjackor och adidasbrallor skall daltas med som små barn med en lapp på den ärvda rocken och ett inlindat vedträ som käraste leksak?"

Varför skall dessa skäggtroll ha tillsyn dygnet runt och få sin mat lagad när de själva är vuxna nog att befrukta valfri svennehora medelst överraskningssex i grupp?
Citera
2009-09-07, 23:50
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Det har förekommit andra artiklar på nätet där man visat på att personaltätheten per asylsnyltande Blatte"barn" skulle få en äldrevårdsomsorgare att gå ner i spagat.
Men snälla Aake... du hänvisade ju till en artikel som bevis för ditt påstående. Kom igen nu, få se ett räkneexempel a la Aake! Det kan nog bli en nyttig erfarenhet för alla, eller åtminstone ett gott skratt så här på kvällskvisten.
Citat:
Aake:"Är det rimligt anser du att vuxna karlar som kommer hit iklädda skinnjackor och adidasbrallor skall daltas med som små barn med en lapp på den ärvda rocken och ett inlindat vedträ som käraste leksak?"

Varför skall dessa skäggtroll ha tillsyn dygnet runt och få sin mat lagad när de själva är vuxna nog att befrukta valfri svennehora medelst överraskningssex i grupp?
Aake, Aake... Halmdockornas tid är över, har du missat det? Förra årets I&I ringde och vill ha sitt inlägg tillbaka. Kom tillbaka när du vill ha en seriösare debatt, fan du får ju till och med en lallare som MoLoK att se ut som tämligen moderat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in