2011-07-19, 09:03
Medlem
SailorBaltic1s avatar
Jag ställde frågan till "mitt" kommunalråd som jag röstade på och fick ett svar som avslöjar en aningslös och otroligt naiv samt passiv inställning. Är det likadant i andra kommuner? (Jag tänker INTE rösta på samma parti nästa gång!)

Svar från kommunalråd:

Vad det gäller ensamkommande flyktingbarn.
Vi har hela tiden drivit att kommunen skall ta sitt ansvar som kommun och därför har nu boendet i X blivit aktuellt.
Jag vill tro på individen, men det finns ju alltid de som försöker bluffa. Detta måste kunna hanteras av mottagande myndighet.

Slut svar kommunalråd

Min fråga:

Ensamkommande flyktingbarn
Kan Du ta upp en frågeställning runt ensamkommande flyktingbarn som kommit upp sedan mina kollegor berättade om händelsen i Solna (polisanmälningar vid tafsningar på 12 åringar i Husbybadet från ensamkommande flyktingbarn boende i Solna)?

Det ligger en latent risk i att ta emot överåriga ungdomar/unga män som hävdar att de är under 18 för att komma in under det skyddande "barnparaplyet". Det spelar direkt SD i händerna om en sådan händelse sker konkret och debatteras lokalt i Kommunen. Redan nu har en av mina tandläkarkompisar som mött ensamkommande flyktingbarn reagerat (de ser direkt om någon är avsevärt över 18 år). De känner sig lurade att gratis behandla någon som inte har rätt till det och bluffar. Sök på google "ensamkommande bluff" så inser Du snabbt att detta är ett minfält! Jag bedömer att den lokala väljaren inte gillar att bli lurad in i detta.

Rent konkret:
- Det pågår en upphandling om ensamkommande flyktingbarn vid X

- Kommer man från Kommunens sida kräva åldersbestämningar eller kommer man luta sig helt å hållet till Migrationsverkets bedömningar?

- Ser Du en risk att bara låta allt "flyta på"? Avser Du informera Dig samt ha koll på frågeställningen?

- Har det varit några interna debatter i KS/beredningsgrupper om detta?

Bilagor:

https://www.flashback.org/t1554262
https://www.flashback.org/t828531
http://politisktinkorrekt.info/2011/07/14/socialstyrelsen-kritiserar-tandrontgen-pa-ensamkommande/#more-93258
Citera
2011-07-19, 11:47
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keruac
"För skattebetalarna i Vellinge innebär varken de ensamkommande "flyktingbarnen" eller det planerade gruppboendet någon extra kostnad efter som Migrationsverket betalar".

Av alla lögner man läser i svensk media så är detta en av de värsta lögnerna. Det är ju självklart att skattebetalarna betalar för detta, för var kommer pengarna till Migrationsverket ifrån då?
Citera
2011-07-19, 12:06
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Av alla lögner man läser i svensk media så är detta en av de värsta lögnerna. Det är ju självklart att skattebetalarna betalar för detta, för var kommer pengarna till Migrationsverket ifrån då?
Som jag tror att jag skrivit någon gång tidigare så var det initialt en vinst för de kommuner som var tidigt ute med mottagandet, men ju fler kommuner som involveras desto mindre blir vinsten.

Om exempelvis tio kommuner skulle stå för mottagandet av alla ensamkommande, och dra in en miljon per plats och år från statens kassa, så skulle inflödet av statliga medel vida överstiga vad kommuninnevånarna betalar i statlig skatt. Övriga 280 kommuner skulle täcka upp merparten av kostnaderna (nota bene, jag är helt medveten om att det fortfarande är skattepengar vi talar om). För kommuninnevånarna i dessa kommuner så är det alltså en vinst, eftersom kommunen får betydligt mycket mer i statligt stöd för just mottagandet av ensamkommande än vad kommuninnevånarna betalar in till detta ändamål.

För varje kommun som sedan ansluter till mottagandet av ensamkommande, så minskar också "vinsten" för varje enskild kommun. För att hårddra det så kan man lätt göra tankeexperimentet att samtliga kommuner i Sverige tar emot ensamkommande; När det händer så bär skattebetalarna i varje kommun (i princip, självklart skiljer det sig lite utifrån storlek, invånarantal, kommunekonomi osv) hela kostnaden själv. Det enda som händer då är att pengarna betalas via skattesedeln och kommer tillbaka i form av bidrag till kommunen.

Sen finns det förstås en annan aspekt på det hela, och det är att man i vissa kommuner kanske är helt nöjda med att betala lite extra för att slippa mottagandet.
Citera
2011-07-19, 12:19
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Från Den Magiska Kassakistan såklart Tankevurpan är hisnande men begriplig; det är inte kommunala skattemedel som används utan statliga och då går det ju bra att påstå att det inte är skattebetalarna i kommunen som pröjsar för kalaset.

För den enskilda kommunen funkar detta hur bra som helst men i takt med att fler och fler kommuner använder "ensamkommande flyktingbarn" för att dryga ut sina kassor blir det såklart en nettoförlust för skattebetalarna eftersom deras skattepengar måste försörja "barn" i andra kommuner i allt större grad.

När så de statliga skatterna höjs för att finansiera detta måste kommunen ta in fler "barn" för att öka de statliga bidragen och helt plötsligt har vi ett inflationsproblem där valutan är "flyktingbarn" om vilka kommunerna slåss för att få mer bidrag än de andra. Så, staten drar in mängder av skattemedel för att via Migrationsverket dela ut dessa i varierande grad till samtliga kommuner i landet och vi har helt plötsligt en enorm nettoförlust för den enskilde skattebetalaren samtidigt som kommunalråden kan skratta hela vägen till banken

EDIT: Tvåa på den bollen, Kaiser hann före
Citera
2011-07-19, 13:35
Medlem
BjarneSchlyters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL

Logiken påminner om Ebberöds Bank. Kanske dags att börja tala om en "flyktingbubbla"...
Citera
2011-07-19, 17:21
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorBaltic1
text

Det var ett bra brev du skrev. Jag skriver också ibland till politiker och reportrar. Tyvärr uteblir ofta svaren och de svar man får är vanligen inga direkta svar. Tycker att ditt kommunalråd hade kunnat kosta på sig att skriva åtminstone lite mer. Han svarade egentligen inte öht och du fick inte svar på de frågor du ställt. Som vanligt alltså. Iaf bra att du skrev.
Citera
2011-07-21, 17:50
Medlem
Ivardonalds avatar
Antalet ensamkommande flyktingbarn har ökat under de senaste åren och i dag saknar Migrationsverket 500 platser för 2011.

Lyssna på den ensamkommande "Anders"
http://vgnt.se/500-platser-fattas-for-ensamkommande-barn/
Citera
2011-07-22, 06:53
Medlem
Skattemedel

Alla pengar kommer utsprungligen från samma plånbok Sverige AB men delas upp i olika poster, något annat är bara bullshit prat.
Det är en helt medveten rökridå som läggs ut av vänstermedia och våra politiker.
Senast redigerad av ascheberg 2011-07-22 kl. 07:43.
Citera
2011-07-22, 11:42
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Alla pengar kommer utsprungligen från samma plånbok Sverige AB men delas upp i olika poster, något annat är bara bullshit prat.
Det är en helt medveten rökridå som läggs ut av vänstermedia och våra politiker.

All svensk media.
Jag förstår faktiskt inte varför de "folkvalda" politikerna ställer upp på detta. Varenda en! Ingen ens viskar något om att det faktiskt förekommer de som t.ex. ljuger om sin ålder. I andra länder avslår de ju trots allt en och annan ansökan om uppehållstillstånd med motiveringen att personen är äldre än han eller hon uppgivit. Ser inte svenska politiker att sådana "barn" är överåriga?
Citera
2011-07-22, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
All svensk media.
Jag förstår faktiskt inte varför de "folkvalda" politikerna ställer upp på detta. Varenda en! Ingen ens viskar något om att det faktiskt förekommer de som t.ex. ljuger om sin ålder. I andra länder avslår de ju trots allt en och annan ansökan om uppehållstillstånd med motiveringen att personen är äldre än han eller hon uppgivit. Ser inte svenska politiker att sådana "barn" är överåriga?

Nej för det kan ge mer stöd till SD. Allt som eventuellt kanske på något sätt kan ge minsta stöd till SD ska förstås tystas ner, glömmas bort, ljugas om.
Citera
2011-07-22, 19:07
Medlem
Ivardonalds avatar
De senaste åren så har mängden ensamkommande flyktingbarn ökat i Växjö kommun. Men att hitta nya familjehem till alla barn kan ta lång tid. Många placeras hos släktingar.

http://vgnt.se/lang-kotid-for-flyktingbarn/

Hur ensam är man när redan släktingar finns här?
Nu får väl fan myndigheterna dra öronen åt sig när det redan finns vuxna här.

När och hur kom "Släktingarna" hit?

Citera
2011-07-22, 19:45
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivardonald
De senaste åren så har mängden ensamkommande flyktingbarn ökat i Växjö kommun. Men att hitta nya familjehem till alla barn kan ta lång tid. Många placeras hos släktingar.

http://vgnt.se/lang-kotid-for-flyktingbarn/

Hur ensam är man när redan släktingar finns här?
Nu får väl fan myndigheterna dra öronen åt sig när det redan finns vuxna här.

När och hur kom "Släktingarna" hit?

Minns att typ hälften av kommunerna struntade i att kolla upp "släktingarna" innan barn placerades där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in