3,1 miljoner av svenskarnas pengar ska läggas på att lyxa till ett redan befintligt boende till de stackars barnen.
Citat:
Miljonsatsning för ensamkommande flyktingbarn
Luleå kommun bygger om på Bergnäsets boende för flyktingar för 3,1 miljoner kronor för att kunna ta emot fler och närmast fem ytterligare ensamkommande flyktingbarn.
Jag var förbi boendet i Täby (Spegelbacken, Gribbylund, insprängt i ett HSB område). Allt verkar klart för barnens ankomst och julpuntet står framme. Sängarna har madrasser men det var inte bäddat vad jag kunde se.
Någon som vet mer när barnen anländer? Blir det barn eller ensamkommande unga män med okänd vårdnadshavare?
Vårdcentral läggs ned, blir boende för ensamkommande
Citat:
Forshaga kommun i Värmland lade, som ett led i sina besparingar på vården för kommuninnevånarna, ned vårdcentralen. För flyktingmottagande finns det dock alltid pengar och för de så kallade ensamkommande flyktingbarnen skrivs det närmast ut checkar in blanco med skattebetalarnas pengar.
"Migrationsverket har sedan i somras betalat över 20 miljoner kronor till vårdbolag i Malmö för platser som inte använts. De är avsedda för ensamma flyktingbarn, men de flyttar nu snabbare till andra kommuner än förr."
"Migrationsverket har i år via Malmö kommun betalat ut över 30 miljoner kronor till fyra privata vårdbolag i Malmö för sängplatser som inte används. Sedan i somras har hälften av de 174 sängplatserna stått tomma. Ändå betalar staten 1 995 kr per säng och dygn."
Jag har letat men kan bara komma fram till att ett ensamkommande flyktinbarn kostar drygt 2000kr/dygn. Kan det stämma eller är det bara för själva maten och login per dygn?