2011-10-10, 18:30
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Vårdnadshavare och förmyndare har samma sanktionsmöjligheter som alla föräldrar i Sverige har. Att dra in alla former av förmåner som t.ex. ingen TV, dator eller liknande ser jag inga problem alls att göra. Har i och för sig bara läst en del barnrätt men jag har trots allt en del kunskaper i ämnet.

Personal lär i och för sig inte vara förmyndare men vem är egentligen vårdnadshavare, någon borde ju rimligtvis ha befogenheter som "förälder"? De måste åtminstone garanterat ha en förmyndare. Denna kan hindra dem ifrån att använda sina pengar genom att helt enkelt förbjuda dem att handla något och då kan de inte ens handla ett äpple om de så skulle vilja.
Och rent praktiskt, hur skulle du gå tillväga när:

1. Abdullah sitter i vardagsrummet och ser på TV, fast än du sagt att han inte får?

2. Mustafa - som enligt lagen om mottagande av asylsökande får in sin dagersättning på ett eget konto dit enbart han har tillgång - väljer att använda hela summan för att köpa äpplen samma dag som han fått dem?

3. Faroukh vägrar att ta ansvar för att städa sitt rum eller några allmänna utrymmen?

4. du har stängt av Kjells datoranvändare, och god man Elsy säger att Kjell behöver datorn för att hålla kontakt med vänner och släktingar?

5. Siddharta väljer att ligga kvar i sängen istället för att gå till skolan?

Vad vinner man på att ta till olika bestraffningar och sanktioner, och vad kan man tänkas förlora på att göra det allt för lättvindigt? Och vilka bestraffningar ska du ta till när Abdullah, Mustafa, Faroukh, Kjell och Siddharta skiter i att göra som du säger? Om målet är att alla ska bli självständiga och klara sig själv så mycket som möjligt, kan det finnas andra vägar att gå än fler regler och bestraffningar?

Du har ju mycket kunskaper i ämnet, så det borde bli lätt.

Citat:
1. Fast bor där 12-14 åringar med är det knappast helt problematiskt.
Fast nu gör det ju inte det. Jag gissar att rekommendationerna är ungefär de samma oavsett vilken kommun det gäller, och är du yngre än 14 så siktar man i första hand på familjehem.

Dessutom kan du ha i minnet att om den officiella snittåldern på ett kommunalt boende är 16 år, så lär den egentliga snittåldern vara betydligt högre. Därav behovet av ålderstester. Hur var det nu, ville du ha det eller inte?
Citera
2011-10-10, 18:31
Medlem
Orzions avatar
Lag (2005:429) om god man för ensamkommande barn 2 § "Om barnet vid ankomsten till Sverige är skilt från båda sina föräldrar eller från någon annan vuxen person som får anses ha trätt i föräldrarnas ställe, skall överförmyndaren förordna en god man att i vårdnadshavares och förmyndares ställe ansvara för barnets personliga förhållanden och sköta dess angelägenheter." borde dock ge goda män samma befogenheter som en förälder speciellt om den läses tillsammans med föräldrabalk 7 kapitel 11 § "Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Vårdnadshavaren skall därvid i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål."
Citera
2011-10-10, 18:34
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ok men det var ju inga konstigheter. Att en god man finns är ju självklart, enda skillnaden tycks vara att denna tydligen också är vårdnadshavare och inte endast förmyndare. Då denna är både förmyndare och vårnadshavare tordes denna då ha alla de rättigheter en förälder har.

Det som kan komplicera det här är i och för sig att barnen inte bor med vårnadshavaren. Utan barnen bor ju hos kommunen som du mycket riktigt påpeka. Vi får alltså en uppdelning här som kanske inte är helt oproblematisk.

Samtidigt har ju vårnadshavaren det yttersta ansvaret för barnet och denna borde rimligtvis ha goda möjligheter att "straffa" barnet om det inte sköter sig. Genom t.ex. att dra in TV, dator och TV spel etc etc. Om denna anser att det är i barnets bästa för att barnet ska lära sig precis som alla andra vårdnadshavare i Sverige har när det gäller deras egna barn notera också "företräda barnet vid köp av varor och tjänster," som jag skrev tidigare barnet får inte göra mycket själv.
Citat:
God man har ingen försörjningsplikt gentemot barnet och ansvarar inte heller för den faktiska vården. Det ansvaret har familjehemmet eller HVB-boendet.

För övrigt, har jag tolkat det rätt om jag säger att du är för utökade straff vid dåligt uppförande och utökade befogenheter för personal att genomföra sanktioner och straff ifall god man förespråkar detta?

Skönt att se att du brinner för ämnet, du kanske ska anmäla dig som god man?

Men tillbaka till ålderstesterna nu. Orzion, vad anser du om Tobias Billströms förslag att harmonisera reglerna för ålderstester med övriga nordiska länder - nu när du lärt dig mer om varför vissa anser detta nödvändigt?
Senast redigerad av Kaiser Chief 2011-10-10 kl. 18:38.
Citera
2011-10-10, 18:37
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief

1. Abdullah sitter i vardagsrummet och ser på TV, fast än du sagt att han inte får?

2. Mustafa - som enligt lagen om mottagande av asylsökande får in sin dagersättning på ett eget konto dit enbart han har tillgång - väljer att använda hela summan för att köpa äpplen samma dag som han fått dem?

3. Faroukh vägrar att ta ansvar för att städa sitt rum eller några allmänna utrymmen?

4. du har stängt av Kjells datoranvändare, och god man Elsy säger att Kjell behöver datorn för att hålla kontakt med vänner och släktingar?

Vad vinner man på att ta till olika bestraffningar och sanktioner, och vad kan man tänkas förlora på att göra det allt för lättvindigt? Och vilka bestraffningar ska du ta till när Abdullah, Mustafa, Faroukh, Kjell och Siddharta skiter i att göra som du säger? Om målet är att alla ska bli självständiga och klara sig själv så mycket som möjligt, kan det finnas andra vägar att gå än fler regler och bestraffningar?

Du har ju mycket kunskaper i ämnet, så det borde bli lätt.

Fast nu gör det ju inte det. Jag gissar att rekommendationerna är ungefär de samma oavsett vilken kommun det gäller, och är du yngre än 14 så siktar man i första hand på familjehem.

Dessutom kan du ha i minnet att om den officiella snittåldern på ett kommunalt boende är 16 år, så lär den egentliga snittåldern vara betydligt högre. Därav behovet av ålderstester. Hur var det nu, ville du ha det eller inte?
1. Allting som finns på hans rum kan dras in, vardagsrummet blir mer komplicerat om man inte vill använda sig av kollektiv bestraffning. En mobil borde dock t.ex. vara väldigt enkelt. Gemensamma saker är mer problematiska.

2. Den goda manen lämnar tillbaka alla äpplena och kräver pengarna tillbaka?

3. Den goda manen tar hans mobiltelefon?

4. Den goda manen bestämmer och har ansvaret.

5. Den goda manen har ansvar för barnets skolgång och borde rimligtvis försöka hitta sätt att få barnet att gå i skolan.

Samma sak som alla andra föräldrar i världen gör? Indragen dator tid, TV tid eller mobil etc etc är knappast något unikt. Jag har själv drabbats av både det ena och det andra när jag varit olydig som barn. Ser inte det konstiga i detta.

Ok det har du säkert rätt i, jag har endast grundläggande koll på familjerätten i sig då jag just nu läser just familjerätt på juristprogrammet.
Citera
2011-10-10, 18:40
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
1. Allting som finns på hans rum kan dras in, vardagsrummet blir mer komplicerat om man inte vill använda sig av kollektiv bestraffning. En mobil borde dock t.ex. vara väldigt enkelt. Gemensamma saker är mer problematiska.

2. Den goda manen lämnar tillbaka alla äpplena och kräver pengarna tillbaka?

3. Den goda manen tar hans mobiltelefon?

4. Den goda manen bestämmer och har ansvaret.

5. Den goda manen har ansvar för barnets skolgång och borde rimligtvis försöka hitta sätt att få barnet att gå i skolan.

Samma sak som alla andra föräldrar i världen gör? Indragen dator tid, TV tid eller mobil etc etc är knappast något unikt. Jag har själv drabbats av både det ena och det andra när jag varit olydig som barn. Ser inte det konstiga i detta.

Ok det har du säkert rätt i, jag har endast grundläggande koll på familjerätten i sig då jag just nu läser just familjerätt på juristprogrammet.

Jag upprepar: God man har ingen försörjningsplikt gentemot barnet och ansvarar inte heller för den faktiska vården. Det ansvaret har familjehemmet eller HVB-boendet.

Du kan alltså inte ringa god man för att denne ska släppa allt denne har för händer och lösa ditt problem. Hur går du till väga?
Citera
2011-10-10, 18:41
Medlem
Orzions avatar
Citat:
För övrigt, har jag tolkat det rätt om jag säger att du är för utökade straff vid dåligt uppförande och utökade befogenheter för personal att genomföra sanktioner och straff ifall god man förespråkar detta?
Var läser du det ovan? Det är ju konstigt om vårdnadshavaren inte ansvarar för barnen, som jag förstått lagtexten är de ju vårdnadshavare och dessa har väldigt tydliga uppgifter i lag. Självklart bör vårnadshavare till ensamkommnade flyktingbarn ha samma befogenheter som alla andra vårnadshavare. Ser inte varför du skulle ha specialregler här. Sedan får man självklart inte slå barnen men t.ex. indragen TV tid och liknande är självklart helt rimligt om det anses nödvändigt precis som alla föräldrar runt om i Sverige kan göra om deras barn inte sköter sig. Eller krav på att du får spela dator först efter du gjort läxorna eller vad det nu kan handla om, för övrigt vill de nog inte ha tjugoåringar som goda män
Citera
2011-10-10, 18:44
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Jag upprepar: God man har ingen försörjningsplikt gentemot barnet och ansvarar inte heller för den faktiska vården. Det ansvaret har familjehemmet eller HVB-boendet.

Du kan alltså inte ringa god man för att denne ska släppa allt denne har för händer och lösa ditt problem. Hur går du till väga?
Men så står det inte alls i lagtexten jag läser lag (2005:429) om god man för ensamkommande barn 2 § 1 st. tillsammans med föräldrabalk 6 kapitlet 11 § och den enda rimliga slutsatsen blir att den goda manen ansvarar för allt.
Citera
2011-10-10, 18:44
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Var läser du det ovan? Det är ju konstigt om vårdnadshavaren inte ansvarar för barnen, som jag förstått lagtexten är de ju vårdnadshavare och dessa har väldigt tydliga uppgifter i lag. Självklart bör vårnadshavare till ensamkommnade flyktingbarn ha samma befogenheter som alla andra vårnadshavare. Ser inte varför du skulle ha specialregler här. Sedan får man självklart inte slå barnen men t.ex. indragen TV tid och liknande är självklart helt rimligt om det anses nödvändigt precis som alla föräldrar runt om i Sverige kan göra om deras barn inte sköter sig. Eller krav på att du får spela dator först efter du gjort läxorna eller vad det nu kan handla om, för övrigt vill de nog inte ha tjugoåringar som goda män
Nej, det är klart att det kan vara bra om gode männen in facto är äldre än "barnen"...
Citera
2011-10-10, 18:45
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Men så står det inte alls i lagtexten jag läser lag (2005:429) om god man för ensamkommande barn 2 § 1 st. tillsammans med föräldrabalk 7 kapitlet 11 § och den enda rimliga slutsatsen blir att den goda manen ansvarar för allt.
Men din rimliga slutsats är enligt praxis fel. Så utgå från att vad jag säger stämmer, och lös sedan uppgiften. Seså, Mustafa väntar på svar.
Citera
2011-10-10, 18:49
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Men din rimliga slutsats är enligt praxis fel. Så utgå från att vad jag säger stämmer, och lös sedan uppgiften. Seså, Mustafa väntar på svar.
Men då är praxis felaktig och jag kräver en ny rättslig prövning. Eller missar jag något vilket kanske är mer sannolikt. Men om personalen som arbetar i hemmet är ansvariga borde de ju rimligtvis vara vårdnadshavare åtminstone i det avseendet och då går jag helt enkelt in i rummet och hämtar TV apparaten och ställer den i en garderob och säger att den kommer fram åter i morgon om rummen är städade då annars kommer den fram nästa vecka. Sedan ringer jag till den goda manen och får dennas tillstånd att beslagta mobiltelefonen. Vidare tar jag datorspelen och säger att datorn går bra att använda men endast för skolarbete. Används den för att kontakta släktingar som i föräldrar bör detta rimligtvis meddelas till migrationsverket då barnet ju bör återförenas med föräldrarna enligt barnkonventionen. Du får det att låta som att personalen består av förvirrade curlingföräldrar vars små änglar aldrig kan göra något felaktigt.
Senast redigerad av Orzion 2011-10-10 kl. 18:53.
Citera
2011-10-10, 18:52
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Men då är praxis felaktig och jag kräver en ny rättslig prövning. Eller missar jag något vilket kanske är mer sannolikt. Men om personalen som arbetar i hemmet är ansvariga borde de ju rimligtvis vara vårdnadshavare och då går jag helt enkelt in och hämtar TV apparaten och ställer den i en garderob och säger att den kommer fram åter i morgon om rummen är städade då annars kommer den fram nästa vecka.
Då tycker jag att du ska skriva en artikel om det och försöka åstadkomma förändringar av det du anser vara felaktigt. När du lyckats ändra de tolkningar som finns av lagen idag, så kan du återkomma med alternativa lösningar. Nu är det dock praxis som gäller, och du måste lösa problemen.

Så du menar annars att du förespråkar kollektiva bestraffningar? Dessutom var det bara svar på en fråga, du har fyra till att klura på.

Bara så att du inte glömmer bort det:

Orzion, vad anser du om Tobias Billströms förslag att harmonisera reglerna för ålderstester med övriga nordiska länder - nu när du lärt dig mer om varför vissa anser detta nödvändigt?
Citera
2011-10-10, 18:58
Medlem
Orzions avatar
Citat:

Vi försöker igen.

1. Du har rätt kollektiv bestraffning kanske blir fel, vi får anpassa oss och dra in något annat istället om han inte slutar se på TV t.ex. mobiltelefonen.

2. Jag ringer den goda manen sen får denna lämna tillbaka äpplena.

3. Vi kör på mobilen igen eller andra personliga "lyx" artiklar, självklart efter att jag pratat med personen alternativt borde striktare regler för när du senast måste vara hemma vara ett alternativ, kl 18:00 nästa helg kanske?

4. Jag förklarar läget för den goda manen och att det är jag som bestämmer över den dagliga tillvaron.

5. Jag ringer den goda manen då detta rimligtvis fortfarande är dennas ansvar då det rör barnets utbildning.

Detta var ju inte särskilt svårt, jag kanske borde ansöka om att få jobb på ett hem för ensamkommande flyktingbarn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in