Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-16, 19:15
  #1
Medlem
Lampfots avatar
Jag är rätt så otränad, men tar ändå 80 i bänkpress. Nu vill jag ha som mål att någon gång ta 100 kg i bänkpress. Jag har möjlighet att träna bänkpress två gånger i veckan, tisdag och fredag. Vidare har jag möjlighet att köra 4-6 set varje gång och har tillgång till bänk och vikter. Jag vill gärna ta 100 kg så fort som möjlgt, men till midsommar ska väl inte vara omöjligt.

Har funderingar på att köra tungt, men kör man det tunga först och går ner i vikt efterhand i träningspasset eller lägger man sig på en sådan nivå att man går upp i vikt under träningspasset, om ni fattar vad jag menar?

Hur ska jag träna för att öka i bänkpress, (antal reps och vikt)?
Citera
2009-01-16, 19:29
  #2
Medlem
schabo-labos avatar
Uppvärmning sedan;

3 set med 4-6 reps. Du måste klara minst 4 och när du orkar 6 reps ökar du vikten.

Sedan 2 set med snebänk eller snebänk hantlar även där 4-6reps.

Därefter triceps... 5set.
Citera
2009-01-16, 19:31
  #3
Medlem
så kanske? https://www.flashback.org/showthread.php?t=529362
Citera
2009-03-20, 15:24
  #4
Medlem
Devreauxs avatar
hej jag undrar bara ifall jag alltid kommer ta 10 kilo mer 1 gång än vad jag klarar 3 gånger i bänkpress?

så här är det nu:

80x6
90x3
100x1
Citera
2009-03-20, 15:25
  #5
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devreaux
hej jag undrar bara ifall jag alltid kommer ta 10 kilo mer 1 gång än vad jag klarar 3 gånger i bänkpress?

så här är det nu:

80x6
90x3
100x1
Du borde kunna göra det, testa och se
Citera
2009-03-20, 15:40
  #6
Medlem
Devreauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Du borde kunna göra det, testa och se

jag har gjort det, men till exempel:

100x6
110x3
120x1

?
Citera
2009-03-20, 15:57
  #7
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampfot
Jag är rätt så otränad, men tar ändå 80 i bänkpress. Nu vill jag ha som mål att någon gång ta 100 kg i bänkpress. Jag har möjlighet att träna bänkpress två gånger i veckan, tisdag och fredag. Vidare har jag möjlighet att köra 4-6 set varje gång och har tillgång till bänk och vikter. Jag vill gärna ta 100 kg så fort som möjlgt, men till midsommar ska väl inte vara omöjligt.

Har funderingar på att köra tungt, men kör man det tunga först och går ner i vikt efterhand i träningspasset eller lägger man sig på en sådan nivå att man går upp i vikt under träningspasset, om ni fattar vad jag menar?

Hur ska jag träna för att öka i bänkpress, (antal reps och vikt)?

Det kan räcka att du kör bänk 1 gång per vecka. Jag gjorde mina bästa ökningar på det sättet.

Är målet att bli så maxstark som möjligt så bör du träna så nära det som möjligt. 3-4 reps i 5-6 set. Något pass kör du 2 reps. Och då och då testar du en etta.

Och ha absolut ingen jävla träningspatrner som lyfter de sista repsen åt dig. Skippa forced reps helt och hållet. Fokusera mer på att bromsa rörelsen i den negativa fasen.

Sen gäller det att indentifiera var du är som svagast i rörelsen.

Komplettera med dips och hantelpressar.
Citera
2009-03-20, 16:19
  #8
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devreaux
jag har gjort det, men till exempel:

100x6
110x3
120x1

?
Nej, det ökar på ett visst sätt. www.styrkelyft.com, under övrigt finns en beräknare som funkar hyffsat bra.
Citera
2009-03-21, 01:44
  #9
Medlem
Devreauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Nej, det ökar på ett visst sätt. www.styrkelyft.com, under övrigt finns en beräknare som funkar hyffsat bra.

oj vad trevligt att man tog mer och mer än vad man klarade 3 rep av!

tack för hjälpen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback