2009-01-16, 11:20
Medlem
christopher333s avatar
Tjenare!

Har problem med datorn (sitter på morsans nu). Vi hade strömavbrott igår så datorn stängdes av. När jag då försökte starta om den vid ett senare tillfälle står det att Windows inte kan startas. Det står: "Datorn kunde inte startas. kanske beror på en ändring i programvaran eller maskinvara." Detta står i menyn där man kan välja felsäkert läge, starta med de senast fungerade inställningar med mera. Men problemet är att det inte går att välja någon av dessa då datorn bara hänger sig precis när Windows XP rutarn kommer upp (laddningsgrejen). Vettefan vad jag ska göra, har sökt på flera forum men inte hittat något svar. Omformatering känns inte som ett alternativ då det skulle innebära att över 100gb filer som jag håller kära försvinner . Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig.
Tack på förhand.

Btw, vet inte om jag har lagt in tråden under rätt kategori (första gången jag gör en tråd här) men man får väll hoppas!
Citera
2009-01-16, 11:23
Medlem
hottentotts avatar
du ska trycka på f8 INNAN windowsrutan kommer upp och då kommer man till menyn om felsäkert läge osv.
Citera
2009-01-16, 11:24
Medlem
christopher333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hottentott
du ska trycka på f8 INNAN windowsrutan kommer upp och då kommer man till menyn om felsäkert läge osv.

Windows kommer aldrig upp. Och vilka alternativ jag än väljer (felsäkert läge osv.) så kommer jag till menyn där Windows XP laddas, och då hörs ett surrande ljud och datorn startas om igen.
Citera
2009-01-16, 11:30
Medlem
hottentotts avatar
ah okej, ja du hmm testa tanka hirens och boota upp på den skivan, kanske finns nått verktyg som kan fixa det åt dig.
Jag tror det kan vara nått fel på mbr'en och det finns verktyg där som fixar det åt dig.
Jag skulle iaf försöka boota upp på den och kolla om informationen på hårddisken finns kvar, alternativt stoppa in hårddisken i en annan dator och kolla om sakerna finns där.
Citera
2009-01-16, 11:44
Medlem
Kan du inte boota på en win xp skiva och köra en repair bara? Då kommer inte dina filer att försvinna.
Citera
2009-01-16, 11:50
Medlem
hottentotts avatar
det beror på vart han sparat filerna, för jag tror det i "documents & settings" förvinner vid en repair
Citera
2009-01-16, 11:58
Medlem
Bövelens avatar
Citat:
det beror på vart han sparat filerna, för jag tror det i "documents & settings" förvinner vid en repair

Nej, filerna försvinner inte vid en repair utan det är bara systemfilerna som "installeras om".

Skulle du däremot formatera om så kommer allt att försvinna.

Kan du inte komma in i datorn ens i felsäkert läge är det 1) Repair som gäller, och skulle det fortfarande strula så får du 2) formatera om och sedan installera.

Personligen hade jag först reparerat, backat upp det som jag ville spara och sedan omformaterat och installerat ett rent OS. Alternativt bootat på en bootcd och plockat ut den information jag vill spara och sedan formaterat om.

Sådant som berörs av en repair är inställningar gjorda i OS och program. Datorn blir som när du installerade den första gången, men filerna återfinns i den profil som de låg innan ominstallationen.
Citera
2009-01-16, 13:32
Medlem
carbsons avatar
har fått samma problem. visade sig att HDD gick i pension..alltså total krasha. ska skickas till england nu för garanti.

är det möjligtvis en Seagate Barracuda HDD i datorn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in