• 1
  • 2
2009-01-15, 16:59
Medlem
Som rubriken säger så har jag råkat få 2 st Windows xp så när jag startar datorn så kan man välja vilken man vill ha och jag skullle vilja ta bort en eftersom det är onödigt med plats.. Någon som vet hur?
Citera
2009-01-15, 17:05
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streka
Som rubriken säger så har jag råkat få 2 st Windows xp så när jag startar datorn så kan man välja vilken man vill ha och jag skullle vilja ta bort en eftersom det är onödigt med plats.. Någon som vet hur?

Vad snackar du om? Har du två administratörs konton, eller råkar du ha fått dual-boot som frågar efter vilken som ska bootas?
Citera
2009-01-15, 17:43
Medlem
öhh.. som du förstår är jag inte den bästa på datorer och sånt Jag bootade och sen råkade jag få en extra Windows xp.. När jag startar datorn så kommer det upp en list där det står 2 st windows xp som man kan välja mellan och jag behöver ju inte det kör på hårddisken ligger just nu 2 st windows mappar.. Fattar du nu? Hehe jag är helt värdelös
Citera
2009-01-15, 18:02
Medlem
King_Helixs avatar
Går det att starta windows på bägge bootalternativen du får upp?
Isåfall om du har 2 intakta windowsinstallationer borde det helt enkelt funka att deleta ena windowsmappen....eller?

Ta inte detta för givet nu, jag bara gissar här. Det låter logiskt i mitt tycke, men vänta på mer säkra svar...
Citera
2009-01-15, 18:03
Medlem
927s avatar
vill du slippa välja OS så kan man fixa det, är den windows som du vill logga in på automatisk vald?
Citera
2009-01-15, 18:11
Medlem
biggander2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
vill du slippa välja OS så kan man fixa det, är den windows som du vill logga in på automatisk vald?

Han vill inte dual-boota,han vill inte ha 2x windows xp.

Han vill bara ha 1 windows, fhattar dho ?
Citera
2009-01-15, 18:15
Medlem
kanulas avatar
Du har nog råkat få en extra post av ditt XP-system i boot.ini. Du måste ta bort den ena raden. Eftersom jag inte vet exakt hur det ser ut när det finns två identiska system kan jag inte hjälpa dig mer än så. Men det finns bra info här:

http://support.microsoft.com/kb/289022/sv

Var dock försiktig. Om du råkar ta bort för mycket finns det risk att inte ditt operativsystem bootar alls! Om du är osäker kan du ta och kopiera det som står i din boot.ini fil och posta här.
Citera
2009-01-15, 18:16
Medlem
Raggrunks avatar
Ändra i boot.ini filen, ska finnas två rader där som börjar på multi...nånthing, radera den du inte vill ha kvar, du kommer åt boot.ini via dator egenskaper>Avancerat>Start återstälning> klicka sedan på knappen redigera.
Citera
2009-01-15, 20:41
Medlem
dobbelinas avatar
Så här ska den se ut om du har en standard installation, det är bara att "Copy and Paste"
Kod:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
Citera
2009-01-15, 20:56
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Så här ska den se ut om du har en standard installation, det är bara att "Copy and Paste"
Kod:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Ja, om det nu är Professional som TS kör. Men det är nog ingen skillnad gentemot Home, förutom namnet.
Citera
2009-01-15, 21:24
Medlem
hmm.. nu fattar jag inte så mycket för jag hittar ingen fil med det namnet.. jag kanske gjorde fel när jag bootade.. kanske gjorde något helt annat :P men i min lokala disk (C: ) finns iallafall en map som heter WINDOWS och en som heter WINDOWS.0.. va fan har jag gjort tror ni? haha är säkert noob stämplad av dom flesta nu
Citera
2009-01-15, 21:29
Medlem
927s avatar
det har nog installerat windows två ggr, hellre att ta ut cdn en gång för mycket än för lite
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in