Citat:
Jag har inte målat på latex specifikt, men är inte färglagret alltför tjockt så kommer färgen att sitta.Btw, en liten sidofråga: såg att det fanns latexhandskar som skydd. Ni som använder detta, vet ni om färgen "fastnar" bra på latex eller ej? Alltså flagnar den loss från latex när den har torkat eller sitter den där den sitter? För om det går att få den att sitta kvar så fick jag plötsligt ännu fler idéer.
Citat:
I många fall är en vanlig fläkt bättre än en värmepistol då en del av kulörerna i de olika sortimenten tenderar till att bli missfärgade. Torktiden för färg från t.ex. Montana är inte speciellt lång, även om neonfärgerna har något längre torktid.Skälet till att de flesta neonfärger är mer eller mindre vattniga är för att det inte är tillräckligt med vitt pigment i färgblandningen. Skulle man sikta på att få färgen lika tjock som din vardagliga himmelsblåa från Montana Cans så tappar den neonlystern. Trots det är neonfärgerna är helt okej att använda på grundade ytor, vare sig ytan är grundad med primer eller rollerfärg. Ur ett vanligt graffiti-perspektiv är neonfärgerna inget att fördra.
Citat:
Du skulle kunna ta en titt på Molotows Fosfor-spray - i den är återfinns de mineraler som gör att färgen reagerar i UV-ljus, till skillnad mot de andra sorterna. Nu vet inte jag hur hälsosamt det är att ha ett material målat med den färgen runt halsen eller handleden - men det är ett tips. Ett annat tips är att nära dränka länken i klarlack eller blanda till en egen mix med hammarlack men det kan vara rätt avancerat när det är neonfärger eller fosfor-spray du använder.
Jag fick det att sitta hyfsat bra genom att spraya på lager på lager med klarlack. På så sätt verkade färgen liksom "kapslas in" mellan primern och lacken (lacken blir ju som en sköld mot yttre påverkan).
Men som sagt, att måla och lacka bra på kedjelänkar i plast, tricky tricky :S
Men som sagt, att måla och lacka bra på kedjelänkar i plast, tricky tricky :S

Iallafall med fatcaps.