2014-06-17, 20:02
Medlem
norge
Citera
2014-07-16, 00:30
Medlem
pyro860s avatar
Var köper man Dinitrol i Helsingborgstrakten nowadays?

Och vilken var det som täckte som den skulle? Kommer inte ihåg vilken av dom som var bra. Har en gammal ML och den är ju ren skit..
Citera
2014-07-16, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Var köper man Dinitrol i Helsingborgstrakten nowadays?

Och vilken var det som täckte som den skulle? Kommer inte ihåg vilken av dom som var bra. Har en gammal ML och den är ju ren skit..

Nu var det verkligen längesen jag höll i en Dinitrolburk men de finns fan inte i Sthlm iallfall så faktiskt tvivlar att de finns i skaune.. Men sköna är de, svarta på chrome gah...
Citera
2014-07-26, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UERATZ
Mågon som har tips på billga burkar ifrån "svensson" affärer te.x ica, okq8, coop o.s.v

Burkar från biltema, okq8 osv rackas enbart. Ska man köpa cans är det ju både billigare och bättre kvalite i burkar från Highlights mm. Men som sagt satsa på krom och svart isådantfall, färgerna är oftast värdelösa.
Senast redigerad av wobba911 2014-07-26 kl. 15:51.
Citera
2014-08-11, 10:29
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Tänkte posta i hobby-forumet först, men tänkte att det är bättre att fråga folk som använder spray-färger rätt regelbundet.

Jag letar efter en sprayfärg med följande egenskaper:

Måste vara uv-fluoroscerande gult
Måste fästa på plast
Måste vara hyfsat snabbtorkande eller gå att snabba på torkningaprocessen med varmluftspistol
Måste vara hyfsat "slitstarkt" färglager när det har torkat (kan lägga på ett lager klarlack om det behövs)

Det jag ska måla är kedjelänkar i plast (varningskätting). Grejen är den att trots att jag använder primer, färg och lack så är det svårt och extremt tidskrävande att få färgen att sitta fast (antingen slits den lätt av när den håller på och torkar eller så spricker sen och flagnar där den har torkat).

Färgerna jag har använt är hobbyfärger (tror de är lackbaserade), de är väldigt flytande/rinniga (i synnerhet den gula fluoro-färgen) och tar lång tid på sig att torka, så det tar år och dagar att försöka måla några meter av kedjelänkarna.

Kan någon rekommendera mig ett märke som fixar mina önskemål?

Tack på förhand.
Citera
2014-08-11, 14:22
Medlem
Pompedomps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n

Tack på förhand.

Ifall du går in på Highlights webbsida: http://hlstore.com/sv/5-spraypaint så kan du läsa om samtliga sprayburkars egenskaper osv.
Citera
2014-08-11, 15:07
Medlem
Citat:
Tänkte posta i hobby-forumet först, men tänkte att det är bättre att fråga folk som använder spray-färger rätt regelbundet.

Jag letar efter en sprayfärg med följande egenskaper:

Måste vara uv-fluoroscerande gult
Måste fästa på plast
Måste vara hyfsat snabbtorkande eller gå att snabba på torkningaprocessen med varmluftspistol
Måste vara hyfsat "slitstarkt" färglager när det har torkat (kan lägga på ett lager klarlack om det behövs)

Det jag ska måla är kedjelänkar i plast (varningskätting). Grejen är den att trots att jag använder primer, färg och lack så är det svårt och extremt tidskrävande att få färgen att sitta fast (antingen slits den lätt av när den håller på och torkar eller så spricker sen och flagnar där den har torkat).

Färgerna jag har använt är hobbyfärger (tror de är lackbaserade), de är väldigt flytande/rinniga (i synnerhet den gula fluoro-färgen) och tar lång tid på sig att torka, så det tar år och dagar att försöka måla några meter av kedjelänkarna.

Tack på förhand.

MTN 94 har helt klart bäst gul, inte testat fluoroscerande dock.
Citera
2014-08-11, 15:25
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
MTN 94 har helt klart bäst gul, inte testat fluoroscerande dock.

Tack för tipsen. Ska trilla förbi butiken de har på söder och kolla läget.

Så jag hittade något som hette "Montana Black" vilket ska vara en serie flouroscerande färger (gul fanns med).

Så jag tänker att jag först använder Montana Tech T2000 Plastic Primer för att grundmåla med, och sen kör jag med Montana Black färgen, och sen eventuellt någon lack som gör ytan lite stryktåligare när det är torrt.

Fortfarande är det ju en fråga om torkningstid, men jag antar att de kan hjälpa till att svara på såna frågor i butiken.

Såg också att det fanns permanent markers med uv-reaktiva färger. Såna kan man ju ha löjligt roligt med!

(inte för att jag sysslar med vare sig laglig eller olaglig grafitti, men jag har alltid några idéer och konstprojekt i skallen som rör kläder och accessoarer lämpade för "klubbmiljö" och då brukar uv-flour färger vara mycket användbart )

Btw, en liten sidofråga: såg att det fanns latexhandskar som skydd. Ni som använder detta, vet ni om färgen "fastnar" bra på latex eller ej? Alltså flagnar den loss från latex när den har torkat eller sitter den där den sitter? För om det går att få den att sitta kvar så fick jag plötsligt ännu fler idéer.
Senast redigerad av Coffe_K4n0n 2014-08-11 kl. 15:27.
Citera
2014-08-11, 15:47
Medlem
Citat:
Tack för tipsen. Ska trilla förbi butiken de har på söder och kolla läget.

Så jag hittade något som hette "Montana Black" vilket ska vara en serie flouroscerande färger (gul fanns med).

Så jag tänker att jag först använder Montana Tech T2000 Plastic Primer för att grundmåla med, och sen kör jag med Montana Black färgen, och sen eventuellt någon lack som gör ytan lite stryktåligare när det är torrt.

Fortfarande är det ju en fråga om torkningstid, men jag antar att de kan hjälpa till att svara på såna frågor i butiken.

Såg också att det fanns permanent markers med uv-reaktiva färger. Såna kan man ju ha löjligt roligt med!

(inte för att jag sysslar med vare sig laglig eller olaglig grafitti, men jag har alltid några idéer och konstprojekt i skallen som rör kläder och accessoarer lämpade för "klubbmiljö" och då brukar uv-flour färger vara mycket användbart )

Btw, en liten sidofråga: såg att det fanns latexhandskar som skydd. Ni som använder detta, vet ni om färgen "fastnar" bra på latex eller ej? Alltså flagnar den loss från latex när den har torkat eller sitter den där den sitter? För om det går att få den att sitta kvar så fick jag plötsligt ännu fler idéer.

Montana black är högre tryck och torkar långsamt, samt deras gula täcker inte speciellt bra. Rent allmänt brukar inte flour vara nå vidare men köp en och testa ynka 40kr, och de uv-reaktiva är inte speciellt uv-reaktiva heller, verkar coolare än vad de är.

Finns nog riktig uv-reaktiv på andra ställen i finger färg osv som funkar bättre!
Citera
2014-08-11, 17:56
Medlem
graffdatshits avatar
Du kommer aldrig att hitta en flourocerande färg som sitter! Dom flesta är dessutom djävligt vattniga! Dom flourocerande som täcker bäst är dom som vägverket använder, dom slits och bleks fort dock
Citera
2014-08-11, 18:47
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Montana black är högre tryck och torkar långsamt, samt deras gula täcker inte speciellt bra. Rent allmänt brukar inte flour vara nå vidare men köp en och testa ynka 40kr, och de uv-reaktiva är inte speciellt uv-reaktiva heller, verkar coolare än vad de är.

Finns nog riktig uv-reaktiv på andra ställen i finger färg osv som funkar bättre!

Täckningen gör inte så mycket så länge det går att applicera flera lager. Jag har redan målat en annan sak med färger jag hade hemma, och det jag fick göra var att grundmåla med en vit primer vänta i ett par timmar till den torkade, och sen spraya ett lager fluoro-gul (använde två olika, den ena är Fosco Army Industrial Paint som var snabbtorkande, den andra var en lackbaserad hobbyfärg från biltema, tillsammans täckte de rätt bra med lite hjälp från varmluftspistol och att varje lager fick tid på sig att torka).

Kruxet är att ytan var hyfsat platt med lite konturer bara. Kedjelänkar i plast är krångligare.

Undrar varför det ska vara så svårt att hitta en fluoroscerande färg som har bra konsistens? Jag menar det är väl ett medium och pigment som alla andra färger?
Citera
2014-08-11, 18:50
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graffdatshit
Du kommer aldrig att hitta en flourocerande färg som sitter! Dom flesta är dessutom djävligt vattniga! Dom flourocerande som täcker bäst är dom som vägverket använder, dom slits och bleks fort dock

Jag fick det att sitta hyfsat bra genom att spraya på lager på lager med klarlack. På så sätt verkade färgen liksom "kapslas in" mellan primern och lacken (lacken blir ju som en sköld mot yttre påverkan).

Men som sagt, att måla och lacka bra på kedjelänkar i plast, tricky tricky :S
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in