2013-01-14, 15:30
Medlem
Stiftpennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besse
köp montana gold ifrån highlights. annars montana black.

Ok, jag skall kolla upp det .

Citat:
Ursprungligen postat av cay
Här finns en tråd där du kan se efter vad som finns tillgängligt i din stad - "Den enda tråden om graffiti-butiker runt om i Sverige".

Snöa inte in dig för mycket på tryck. Är det tavlor eller liknande du skall måla så fungerar det mesta, de flesta gatuartister använder det som passar dem. Om du vill börja med svart, grått och vitt så välj lite olika märken - börja med Molotow Premium, Montana Black, Montana Gold, MTN 94, MTN Hardcore 2 eller Kobra - de vanliga med andra ord. Efter att ha testat några av dem har du nog skapat dig en uppfattning av vad du vill använda för färg.

"Spill"? Med största sannolikhet kan du hitta det du söker på något av de stora byggvaruhusen. Det är väl helt vanliga masonitskivor vi talar om, eller är det något mer som gör dem extra speciella?

Perfekt, skall tänka på det med att testa olika märken. Lär väl köpa x antal burkar redan från början antar jag, känns väl lika bra.
Vad är den huvudsakliga skillnaden mellan märkena? Små nyanser i färgen? Tror inte jag kommer bry mig så mycket om det som nybörjare, eller ens kommer se det på de första målningarna, fast jag testar gärna .
Med "spill" menade jag "överflöd", att gå och rota i containrar efter masonitskivor som ändå skall slängas. Det kändes lite jobbigt så undrade om folk här använde något hyfsat billigt substitut till posterboards eftersom jag inte hittar det någonstans på några hemsidor. Lackerat fotopapper eller något (även om jag hörde i en tutorial att man inte bör använda det).

Citat:
Ursprungligen postat av Zarrell
Drewex vid Slussen i Malmö.
Dom har Montana Gold och Black för ca30-40:-st, testa Montana Black eftersom dom är billigare....
Har säkert posterboards eller annat du kan måla på också (antagligen inte superbilligt men men..)

Ah perfekt, skall gå dit direkt så snart jag har tid. Sista tentorna den här veckan, sedan jävlar skall det målas. Ser verkligen framemot det här, behöver verkligen en ny hobby.

Fråga till er alla, om ni håller på med spraypainting/spacepainting, vad målar ni på för något?
Tack för alla svar förresten, gör det hela så väldigt mycket lättare . Trevligt att ni tar er tid att hjälpa en total newbie .
Citera
2013-01-14, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiftpenna
Perfekt, skall tänka på det med att testa olika märken. Lär väl köpa x antal burkar redan från början antar jag, känns väl lika bra.
Vad är den huvudsakliga skillnaden mellan märkena? Små nyanser i färgen? Tror inte jag kommer bry mig så mycket om det som nybörjare, eller ens kommer se det på de första målningarna, fast jag testar gärna .
Med "spill" menade jag "överflöd", att gå och rota i containrar efter masonitskivor som ändå skall slängas. Det kändes lite jobbigt så undrade om folk här använde något hyfsat billigt substitut till posterboards eftersom jag inte hittar det någonstans på några hemsidor. Lackerat fotopapper eller något (även om jag hörde i en tutorial att man inte bör använda det).
Saker som skiljer de olika märkena åt är allt från färgutbud, pigmentblandningar, andra typer av kemiska blandningar, tryck, valvsystem, till pris o.s.v. Det är sådant som du garanterat lär lära dig efter ett tag. Glöm inte att köpa en mängd med olika caps och experimentera med capsen så kan du nog få till rätt häftiga effekter.

Om du vill komma undan billigt och inte vill besöka byggvaruhusen så ta en titt runt återvinningsstationerna eller liknande och ta det folk inte längre vill ha. Annars är jag rätt övertygad att du kan hitta rätt bra material i olika affärer - rätt billigt också.
Citera
2013-01-15, 15:38
Medlem
Emptycola99s avatar
Kan man blanda silverchrome och copperchrome utan att de smälter samman? tack.
Citera
2013-01-15, 16:41
Medlem
jagluktarketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emptycola99
jag har blandat burnerchrome med montanas goldchrome, jag fick inga problem. dock bör du se till att ena färgen är någorlunda torr innan du kör på med nästa, för bästa resultat iaf.
har aldrig provat blanda när ena färgen varit helt våt, så det kan finnas en risk men gör du som jag skrev två rader upp så kommer det funka.
Citera
2013-01-15, 17:01
Medlem
Besses avatar
Citat:

Japp det kan du!!! Vad för märken på färg har du?
Citera
2013-01-15, 18:16
Medlem
Besses avatar
Ghetto ultra wide typ. http://www.youtube.com/watch?v=z3tYDJqS2BY&list=UU3i1PnctpG1tGTV3D1XGUiA& index=6

Var kan man köpa?
Citera
2013-01-15, 18:26
Medlem
carlss avatar
Citat:
Ghetto ultra wide typ. http://www.youtube.com/watch?v=z3tYDJqS2BY&list=UU3i1PnctpG1tGTV3D1XGUiA& index=6

Var kan man köpa?

Haha fatta ha två med två ultrawides i, jävla graffiti-Doc Ock.
Citera
2013-01-15, 18:32
Medlem
Emptycola99s avatar
Citat:
Japp det kan du!!! Vad för märken på färg har du?

molotow och montana cans (black)
Citera
2013-01-15, 19:56
Medlem
Besses avatar
Citat:
Det ska nog fungera. testa en mindre yta först (Y)
Citera
2013-01-16, 00:20
Medlem
Citat:
Har du inte tid att låta färgen torka så lämna ytor tomma som du skall fylla med den andra kromen - det är nästan ett måste om det skall gå väldigt snabbt till och om du kör med något annat än tar-produkter i kombination krom. Det bror också på vad slags yta du skall använda färgerna på, generellt sett så skiljer sig ofta slutresultatet om man jämför en gammal betongvägg med en vägg gjord av plåt t.ex. Ett annat tips är att damma kromen genom att hålla bruken längre ifrån väggen för att undvika ett tjockt lager som tar längre tid att torka.
Citera
2013-01-16, 00:49
Medlem
RockyOceans avatar
Citat:

Var kan man köpa?

http://www.youtube.com/watch?v=3OkMjWokDsM&list=UU3i1PnctpG1tGTV3D1XGUiA

Är dom två sista han använder i denna videon squeezers?
Citera
2013-01-16, 02:42
Medlem
oknudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockyOcean
http://www.youtube.com/watch?v=3OkMjWokDsM&list=UU3i1PnctpG1tGTV3D1XGUiA

Är dom två sista han använder i denna videon squeezers?

JA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in