2013-01-11, 07:23
Medlem
jagluktarketchups avatar
har några frågor ang ironlak:
1. vart kan man beställa dem? fatcap existerar ju inte längre. hittar ingen sida som skickar till sverige, men jag kan ha slarvat med googlandet.
2. hur fungerar ventilsystemet (vet att det är lågt tryck), är det lika segt som mtn hardcore att trycka ner cap'en eller är den likt molotow eller tyska montana?
3. funkar de i vinterklimat? tänkte väl främst runt bara några minusgrader.
Senast redigerad av jagluktarketchup 2013-01-11 kl. 07:28.
Citera
2013-01-11, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Make2
varit medlem i snart 10 år, aldrig strular vid en beställning, har fått en dålig order och blev väl kompenserad för missförståndet, rekommenderar dom starkt!

3 kulörer som inte var de jag beställde, fick 12 burkar hemskickade utan kostnad som plåster på såren, "i kulörerna jag skulle haft"

Schysst, då får det bli en lite större beställning.
Citera
2013-01-11, 13:50
Medlem
parkråttas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagluktarketchup
1. vart kan man beställa dem? fatcap existerar ju inte längre. hittar ingen sida som skickar till sverige, men jag kan ha slarvat med googlandet.
2. hur fungerar ventilsystemet (vet att det är lågt tryck), är det lika segt som mtn hardcore att trycka ner cap'en eller är den likt molotow eller tyska montana?
1. ingen aning, sedan fatcap stängde burkförsäljningen och gick över helt till tattueringar har jag inte haft lust att måla med dom där skitburkarna något mer. Vet att de är från austrailien och fatcap var en av de få distrubutörerna i EU. Kan bli svårt att hitta.
2. trögt som fan, man får ont i handen efter en halv piece. Jag skojar inte. Äckligaste skiten ever. Segare än mtn om du frågar mig...
3. Funkar skitkasst. Vattenburen färg, börjar spotta och fräsa redan vid ett par minus. Visst kan man lösa det med varma pet-flaskor och liknande, men när man traskat genom skogen i 20 min för att måla fejm är de ändå obrukbara när man är framme.

Slutsats: VAD FAN SKA DU MED SKIT-IRONLAK TILL?!
Citera
2013-01-11, 16:06
Medlem
jagluktarketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parkråtta
Slutsats: VAD FAN SKA DU MED SKIT-IRONLAK TILL?!
lät ju inge vidare. söker en burk som är low pressure, som inte är belton. lite svårt att lita på mtn eftersom montana hardcore är en hemsk burk som resulterat i fingerkramp och färg på kläderna. så vet ej nuläget inte om mtn 94 är värd att köpa eller inte.
därför undrade jag hur ironlak fungerar. men i mitt fall ser det ut som jag får antingen köpa mtn 94 eller kobra low.
Citera
2013-01-11, 16:49
Medlem
Nargilehs avatar
Citat:
lät ju inge vidare. söker en burk som är low pressure, som inte är belton. lite svårt att lita på mtn eftersom montana hardcore är en hemsk burk som resulterat i fingerkramp och färg på kläderna. så vet ej nuläget inte om mtn 94 är värd att köpa eller inte.
därför undrade jag hur ironlak fungerar. men i mitt fall ser det ut som jag får antingen köpa mtn 94 eller kobra low.
äsch, Ironlak är inte så dåligt. Var ett bra tag sen jag lirade med såna burkar senast, så jag vågar inte skriva en detaljerad recension, men jag må minnas att dom var helt okej! Deras 600ml variant däremot, Reload-burkarna, var en riktig skräckhistoria däremot! värsta ventilsystemet jag varit med om, det var så kasst så att flera som hade köpt såna fick lämna in dom o få pengarna tillbaka. Men som sagt, ironlak-burkarna var helt okej! Ungefär samma nivå som kobra low!

Men om du vill ha en riktigt bra low-kanna; köp mtn94!
Citera
2013-01-11, 18:18
Medlem
Citat:
1. Bra fråga - jag har ingen vidare koll på Ironlak och det verkar som en del webbshoppar säljer dem men de är internationella sådana och de skickar inte sprayfärg utanför sitt egna land. Mitt tips är att du kollar de lokala färghandlarna, om du inte hittar något via nätet.

2. Enligt andra som har målat med färgen så blir det ofta jobbigt för fingrarna efter ett tag. Personligen kan jag inte jämföra med t.ex. MTN Hardcore då jag inte ser det som ett problem i sig och knappt tänker på det. Det hela är nog väldigt individuellt.

3. Jag har inte upplevt problem med burken vid användning i minusgrader, p.g.a. temperaturen d.v.s. Däremot har ett par exemplar jammat och overkill har skett även om ett avsatt cap har använts, detta även i plusgrader. Är det inga våldsamma minusgrader vi talar om så håll dem varma, ställ dem vid ett av elementen tills du packar ner dem och skall ut.

Citat:
Är det lågt tryck du är ute efter så blir du säkert nöjd med MTN 94 - enligt mig har de bättre pigment än Kobra och synnerligen bättre än Ironlak.
Senast redigerad av cay 2013-01-11 kl. 18:21.
Citera
2013-01-13, 02:15
Medlem
Stiftpennas avatar
Tja!

Tänkte börja med spraypainting/spacepainting som en ny hobby men har såklart inte en susning om vad jag skall köpa för cans. Vad jag tänkte mig var att bara börja experimentera lite lätt med svart, vitt och grått, så vad kan ni rekommendera som inte har en massa spider/slim/fat/ultraawesome caps och grejer? Har förstått att jag behöver glossy färg för att måla på posterboards.
Tackar^^.

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=wLenc50yl38
Citera
2013-01-13, 04:56
Medlem
test1fys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiftpenna
Tja!

Tänkte börja med spraypainting/spacepainting som en ny hobby men har såklart inte en susning om vad jag skall köpa för cans. Vad jag tänkte mig var att bara börja experimentera lite lätt med svart, vitt och grått, så vad kan ni rekommendera som inte har en massa spider/slim/fat/ultraawesome caps och grejer? Har förstått att jag behöver glossy färg för att måla på posterboards.
Tackar^^.

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=wLenc50yl38

Spelar ingen roll alls vad för färg du har, blanda sig bra ändå.. Nu skrev du inte vart du bor men i många stora städer finns det återförsäljare av graffitianpassade "cans" och om du går till en sådan kommer dom ju kunna hjälpa dig. Sök på din stad i det här ämnet så kanske du hittar något. Om du går till närmaste bensinmack så kommer burkarna vara sjukt dyra och av dålig kvalitet. Det finns också gott om alternativ på internet där en burk kostar 30-40 kr. Vilken färg som helst duger och vilken cap/munstycke du har spelar mindre roll, men en mellanfet cap (som vanligtvis följer med) på en billig burk, typ Kobra från streetcorner.se är det jag skulle rekommendera. Andra återförsäljare är inflammable.de, henxs.com och highlights.nu.
Citera
2013-01-13, 20:33
Medlem
Stiftpennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av test1fy
Spelar ingen roll alls vad för färg du har, blanda sig bra ändå.. Nu skrev du inte vart du bor men i många stora städer finns det återförsäljare av graffitianpassade "cans" och om du går till en sådan kommer dom ju kunna hjälpa dig. Sök på din stad i det här ämnet så kanske du hittar något. Om du går till närmaste bensinmack så kommer burkarna vara sjukt dyra och av dålig kvalitet. Det finns också gott om alternativ på internet där en burk kostar 30-40 kr. Vilken färg som helst duger och vilken cap/munstycke du har spelar mindre roll, men en mellanfet cap (som vanligtvis följer med) på en billig burk, typ Kobra från streetcorner.se är det jag skulle rekommendera. Andra återförsäljare är inflammable.de, henxs.com och highlights.nu.

Lovely, Malmö är väl det närmaste för övrigt. Någon butik att rekommendera där isåfall (även om jag nu söker)?
Undrade mest eftersom jag var inne på någon sida och hamnade på en massa Montanaburkar som bara gjorde mig förvirrad med sina olika tryckkänsligheter och olika caps. Ville bara ha något enkelt att använda helt enkelt.
Upptäckte förresten att det inte verkar gå att få tag på posterboards i Sverige, sådant man kan köpa i USA för sådär 50 cent. Vad för billigt material finns i Sverige? Läste någonstans att man kunde gå till byggvaruhus eller liknande och försöka plocka på sig spill från vitlackerade masonitskivor men känns lite väl...yeah. Vad finns för billigt att köpa och var? Utgår återigen från Malmö.
Tack på förhand^^.
Citera
2013-01-13, 20:42
Medlem
Besses avatar
Citat:
Lovely, Malmö är väl det närmaste för övrigt. Någon butik att rekommendera där isåfall (även om jag nu söker)?
Undrade mest eftersom jag var inne på någon sida och hamnade på en massa Montanaburkar som bara gjorde mig förvirrad med sina olika tryckkänsligheter och olika caps. Ville bara ha något enkelt att använda helt enkelt.
Upptäckte förresten att det inte verkar gå att få tag på posterboards i Sverige, sådant man kan köpa i USA för sådär 50 cent. Vad för billigt material finns i Sverige? Läste någonstans att man kunde gå till byggvaruhus eller liknande och försöka plocka på sig spill från vitlackerade masonitskivor men känns lite väl...yeah. Vad finns för billigt att köpa och var? Utgår återigen från Malmö.
Tack på förhand^^.
köp montana gold ifrån highlights. annars montana black.
Citera
2013-01-13, 20:50
Medlem
Citat:
Tack på förhand^^.
Här finns en tråd där du kan se efter vad som finns tillgängligt i din stad - "Den enda tråden om graffiti-butiker runt om i Sverige".

Snöa inte in dig för mycket på tryck. Är det tavlor eller liknande du skall måla så fungerar det mesta, de flesta gatuartister använder det som passar dem. Om du vill börja med svart, grått och vitt så välj lite olika märken - börja med Molotow Premium, Montana Black, Montana Gold, MTN 94, MTN Hardcore 2 eller Kobra - de vanliga med andra ord. Efter att ha testat några av dem har du nog skapat dig en uppfattning av vad du vill använda för färg.

"Spill"? Med största sannolikhet kan du hitta det du söker på något av de stora byggvaruhusen. Det är väl helt vanliga masonitskivor vi talar om, eller är det något mer som gör dem extra speciella?
Citera
2013-01-14, 06:33
Medlem
Zarrells avatar
Citat:
Tack på förhand^^.

Drewex vid Slussen i Malmö.
Dom har Montana Gold och Black för ca30-40:-st, testa Montana Black eftersom dom är billigare....
Har säkert posterboards eller annat du kan måla på också (antagligen inte superbilligt men men..)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in