• 1
  • 2
2009-01-13, 14:44
Medlem
Nu vet jag inte om detta hamnar i rätt tråd, flytta gärna om det behövs...
Nu blir det lång läsning för Er, var tvungen att få skriva av mig....

Sitter i telefonkö... hos SJ... Dom är dumma på riktigt, helt jävla urblåsta!

Skulle åka tåg från en stad i norra västmanland till Göteborg och tillbaka, sitter för tillfället i Göteborg och försöker omboka biljett.. men jag skall ta det från början

Bokade biljetter
Biljett 1: xxx - Göteborg samt
Biljett 2:Göteborg - xxx

Kostnad, ca 700 kr! för andra klass!(NÄSTA GÅNG BLIR DET FAN BILEN, DET ÄR BARA 100 KR DYRARE! TOKJÄVLAR!!! VEM FAN VILL VARA MILJÖMEDVETEN NÄR DET KOSTAR SKJORTAN??? IDIOTER) host....

Biljett 2 bokades mot en avgift på x? kr en ombokningsmöjlighet. För att kunna boka om tåget om det fanns behov för det. Allt lugnt såhär långt...

Resan ner till GBG gick hyfsat smärtfritt 15 min försening på SJs tåg när jag skulle stiga på det i Örebro (där skedde bytet, åkte med bolaget TiB första sträckan).

Men hemresan, OJOJOJ va mycket fel det kan bli!
Första bokningen var att tåget skulle gå idag(tisdag) 14.02(precis nu typ) men ville boka om till torsdag, samma tåg, samma tid, Jag förvänta mig inte att det skulle bli några problem...
Ringer SJ, får reda på att det kostar mig 150 kr att boka om resan, priset på båda resorna är desamma... jag börjar fråga damen på SJ vad hon får den summan ifrån, såhär går konversationen

jag: varför 150 kr?
SJ: Du har bokat med två olika tågbolag, därav den extra avgiften...
jag: men sträckan jag åker med TiB Kostar endast 80 kr, så varför skall jag då betala 150?
SJ: Därför att du åker med två olika tågbolag!
jag: Det låter ju helt ologiskt, håller du inte med? En kostnad på 80 kr blir 150 kr?
SJ: Jo, men det är så det fungerar!
Jag: Klick.......

Idiot tänkte jag för mig själv, inte fan betalar jag mer pengar när jag redan pröjsat för att kunna boka om biljetten... suck, tänker jag får väll ta tåget som planerat...

Tisdag morgon vaknar jag upp och känner mig lite hängig/illamående, magsjukan vankas... inga spyor men magen slår volter, ingen man vill brottas med en SJ Toa när det är lösskit på gång... noo gooood!

Måste ringa SJ igen, omboka biljetten och betala 150 kr för nått jag redan betalt...
Denna gången får jag tala med Britta, en äldre dam som verkar vara blåst i riktig SJ anda!

samtalet...
Jag: Jag skulle boka om mina biljetter...
SJ Britta: Ok, Vad har du för bokningsNr?
Jag: xxxxxxxx...
SJ Britta: Ok, men jag ser här att biljetterna är uttagna/Uthämtade.
Då går det ej att boka om du måste komma ner till stationen.
Jag: Det har jag ingen möjlighet till, jag är magsjuk
SJ Britta: Tyvärr så är det ditt enda alternativ, annars får du boka en ny biljett, ska vi göra så istället?
Jag: Men jag har betalt för en biljett + ombokning, inte vill jag väll köpa en helt ny biljett då?
SJ Britta: Som det ser ut nu är detta ditt enda alternativ...
Jag: Tack o hej.... KLICK

Vid denna tidpunkt är jag otroligt irriterad, att jag mår skit gör inte saken bättre, kl är 13.40, tåget går 14.02, måste ta mig till centralen innan dess, utan bil, har hänt en olycka/brand i närheten så taxi kommer knappast så fort... blir smått tokig... funderar lite, vad fan skall jag göra? Jo, jag ringer SJ igen och skäller på dom, taadaaa!

Sitter i kö 10 min, tonläget slår om och jag tror jag skall komma fram till en SJ-telefonist, men ack så fel jag hade, igen... det blir knäpptyst i luren, inget svar...
Kärringen har alltså lyckats kopplat bort mig, mitt humör börjar gå i taket.

Nu är kl 13.52... 10 min kvar tills avgång.

Ringer SJ Igen, får prata med SJ Stina, en hyfsat trevlig ung dam, men så förkyld att man kan tro att hon är Darth Wader's dotter.

När jag kommer fram är Kl 14.04, tåget har gått. Jag lyckas övertala SJ-Stina att avboka min biljett(borde inte gått pga att jag inte betalat avbokningskydd + tåget redan gått). Får ta mig till centralen och boka tåg vid disken och lämna in mina gamla biljetter för att få tillbaka "en viss summa" som SJ-Stina(Darth Wader's dotter) uttryckte sig.

Skall bli spännande att se vad resan kostar, jag borde fan fakturera SJ för all tid jag ödslat på dom jävlarna...

Puuh nu fick jag skriva av mig lite!

Fridens, börja fan inte jobba på SJ!
Citera
2009-01-13, 14:59
Medlem
avbokningsskydd och ombokningsskydd vad i helvete?
Citera
2009-01-13, 15:00
Medlem
b0gfettos avatar
Saftigt företagsskvaller...
Citera
2009-01-13, 15:03
Medlem
Disortions avatar
Man kan bli tokig av mindre
Citera
2009-01-13, 15:03
Medlem
Tazquas avatar
Sj är aldrig roliga att ha o göra med
Citera
2009-01-13, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av globalguy
avbokningsskydd och ombokningsskydd vad i helvete?

Det kostar TOM extra om du vill ha en numrerad sittplats... (43kr om jag inte missminner...)
Väljer man bort det får man hoppa runt som en tok när de med bokad plats kommer och har bokat just den plats du sitter på...
Citera
2009-01-13, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sm0ke
Det kostar TOM extra om du vill ha en numrerad sittplats... (43kr om jag inte missminner...)
Väljer man bort det får man hoppa runt som en tok när de med bokad plats kommer och har bokat just den plats du sitter på...
Det har sagts mig att den sista sätet i sista vagnen alltid är obokad eller såld i sista fall.
Citera
2009-01-13, 15:41
Medlem
buntishs avatar
Citat:

Det känner jag allt igen, jag hade tio biljetter så man flängde ju runt över hela tåg. sen tillslut fick man ge upp och sätta sig i Bistron, vilket kontrollanterna inte tyckte om..

Jaja ska inte klaga, åkte grattis några gånger så dom fick igen. Jävla översittar kontrollanter. grinigare folk får man leta efter. En ville kasta av mig på en station 20min före min slut destination. Ja sa att han var dum i huvudet och spendera resten av tiden på dasset läsandes en bok..

synd om andra resenärerna men va fan trött och sliten en fredagkväll, vill inte stå och vänta på nästa tåg som ja kanske inte fick åka med ändå.
Senast redigerad av buntish 2009-01-13 kl. 15:44.
Citera
2009-01-13, 16:06
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ja, vad tror du man betalar extra för? Att slippa hoppa runt som en tok. Sluta gnäll om självklara saker.
Citera
2009-01-13, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Ja, vad tror du man betalar extra för? Att slippa hoppa runt som en tok. Sluta gnäll om självklara saker.

Självklara saker? hur tänker herren då?

Självklart för MIG är att jag när jag bokar tåg får en plats i det pris som visas från början, en fast plats, som inte innebär en massa "hoppa runt"

Inte fan betalar du extra för att få en specifik plats på planet? Bion? Det INGÅR I PRISET!
Skall det finnas plats-nr så skall alla få en specifik plats utan att betala extra eller så skall det vara som när man åker buss/tunnelbana/Spårvagn, inga plats-nr och först till kvarn gäller...

Det är endast ett sätt att få deras priser att verka billiga, men när man lägger på ombokningsbar/avbeställningsbar biljett + specifik sittplats så drar priset iväg med en 60-70 spänn, visst ingen förmögenhet men ändå...

Fine, avbokning kan jag köpa att det kostar extra, då detta är vanligt förekommande och allmänt accepterat. men ombokning, det kostar först en extra summa för att ha möjligheten att boka om, sen ännu mera när du väl bokar om biljetten, varför inte ta hela summan när man väl bokar om biljetten? Det är ju både enklare och smidigare...

TRAMS!

Men herrn kanske trivs med att det fungerar såhär?? sk. Dolda avgifter, kan ju jämnföras med alla teleförsäljare som kommer med bra erbjudande som endast kostar frakt till en början... men alla vet väll hur dedär kan sluta om man inte är vaksam...
Och dessa avgifter blir ju folk tokiga på, man hör att man blivit lurad(egentligen inte uppmärksammat) genom konstiga och moraliskt felaktiga regler och bestämmelser företag använder för att på ett lagenligt sätt "lura" oss konsumenter på pengar!

Det här är min syn på hur vissa företag figurerar, rätta mig om jag har fel...
I can deal whit it
Fridens
Citera
2009-01-13, 18:16
Medlem
Förstår inte problemen.

Läs vad det är ni bokar, vet ni inte vad som gäller läs villkoren för resan/biljetten. Köper ni en biljett så har ni sagt ok till villkoren och då borde ni veta vad som gäller, eller hur?
I annat fall åk på något annat sätt.

Men företagsskvaller? Nja....
Citera
2009-01-13, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busett1
Förstår inte problemen.

Läs vad det är ni bokar, vet ni inte vad som gäller läs villkoren för resan/biljetten. Köper ni en biljett så har ni sagt ok till villkoren och då borde ni veta vad som gäller, eller hur?
I annat fall åk på något annat sätt.

Men företagsskvaller? Nja....

Citat:
Nu vet jag inte om detta hamnar i rätt tråd, flytta gärna om det behövs...

Jotack jag vet vad det handlar om när jag bokat biljett, jag var slarvig med att inte läsa villkoren för ombokning av biljett...

Men för mig så är en ombokningsbar biljett en biljett som går att boka om utan vidare kostnader då jag redan betalt en viss summa för att kunna boka om biljetten....
(men jag var slarvig med att läsa villkoren, dvs att endast en del av resan betalas tillbaka, bla bla bla...)

Jag vet genrellt vad som gäller för resor och villkor, det utgår av mitt första inlägg.
Jag ifrågasätter tillvägagångssättet, att först sätta pris på:

tex: Sthlm - GBG: 500 Kr
Fine, där tycker jag att resa, sittplats och ombokning borde vara med.

Men nej nej därefter kommer pris på
Reserverad sittplats
Ombokning
Avbokning

Varför inte slå ihop allt på en gång och ist välja bort för dem som inte vill ha några "skydd" för resan. Det känns som ett ärligare sätt att göra sitt upplägg på.
Jag kan tänka mig att större delen av dem som åker tåg vill ha dessa självklara "skydd", dvs möjligheten att sitta i lugn & ro, kunna omboka resan ifall något oväntat händer samt avboka resan.

Dom har dessa dolda kostnader för att det skall se bättre ut än vad det är, dålig stil tycker jag... samt att efter man betalt de "dolda avgifter" så kostar det ytterligare för, i mitt fall en ombokning till en resa av samma kostnad!
Det är DET som är problemet/underlaget för diskussionen.

Inte hur vida jag kan läsa mina villkor och rättigheter...

Fridens...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in