2009-01-13, 20:41
Medlem
Fast de som inte vill ha sittplats. Varför ska de behöva betala för att få en. Det blir då en solidarisk kostnad som alla får ta, oavsett om du vill det eller ej. Jag tycker det är utmärkt att jag kan välja att få garanterad sittplats eller ej. Samma sak med avbokningen, varför ska jag behöva betala "försäkringen" om jag inte vill det.

Det är väl för övrigt ganska självklart att du får betala mellanskillnaden om du bokar om din biljett, annars kan ju alla boka till den billigaste avgången och sedan boka till den dyrasta avgången.
Senast redigerad av bayern 2009-01-13 kl. 20:43.
Citera
2009-01-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Fast de som inte vill ha sittplats. Varför ska de behöva betala för att få en. Det blir då en solidarisk kostnad som alla får ta, oavsett om du vill det eller ej. Jag tycker det är utmärkt att jag kan välja att få garanterad sittplats eller ej. Samma sak med avbokningen, varför ska jag behöva betala "försäkringen" om jag inte vill det.

Det är väl för övrigt ganska självklart att du får betala mellanskillnaden om du bokar om din biljett, annars kan ju alla boka till den billigaste avgången och sedan boka till den dyrasta avgången.

Mjo, ja förstår ditt tänk, helt och hållet.

Jag kanske är gammal i mitt tankesätt då jag hävdar att om man bokar en tågbiljett så skall detta ingå per automatik? sen om man vill vara sniken eller inte har det så gott ställt så skall det finnas en möjlighet att avboka dessa istället.

Som jag nämnt tidigare så tror jag att majoriteten vill ha dessa bekvämligheter, det tror jag att du också anser, eller?

Därför borde det vara tvärt om, vad jag förstår så är SJ inget sk. vinstdrivande företag utan skall endast få sig själv att gå runt då det är statligt... ännu en anledning till att inte "lura" kunder med billiga priser som snabbt stiger då man vill utnyttja dessa bekvämligheter...

Summa summarum: Det skall fortfarande finnas möjlighet att avboka vissa delar av resan, men en bokad tågbiljett skall innebära: Sittplatts, ombokning- samt avbeställningsskydd pga att det är så majoriteten av folket som nyttjar SJ vill resa!

PEEEEEEACE!

EDIT: Min resa som jag ville boka om till var 29 kr BILLIGARE än den jag hade bokad!
Citera
2009-01-13, 23:48
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sm0ke
Därför borde det vara tvärt om, vad jag förstår så är SJ inget sk. vinstdrivande företag utan skall endast få sig själv att gå runt då det är statligt... ännu en anledning till att inte "lura" kunder med billiga priser som snabbt stiger då man vill utnyttja dessa bekvämligheter...
Det stämmer inte. SJ AB är i allra högsta grad ett vinstdrivande bolag med höga krav på avkastning från sin ägare (svenska staten). Angående att man köper till sittplatsreservation så tillämpar väl de flesta tågoperatörer i Europa samma system, även nya Öresundståg som kör på Västkustbanan gör detta.
Citera
2009-01-14, 09:52
Medlem
Citat:
Mjo, ja förstår ditt tänk, helt och hållet.

Jag kanske är gammal i mitt tankesätt då jag hävdar att om man bokar en tågbiljett så skall detta ingå per automatik? sen om man vill vara sniken eller inte har det så gott ställt så skall det finnas en möjlighet att avboka dessa istället.

Som jag nämnt tidigare så tror jag att majoriteten vill ha dessa bekvämligheter, det tror jag att du också anser, eller?

Summa summarum: Det skall fortfarande finnas möjlighet att avboka vissa delar av resan, men en bokad tågbiljett skall innebära: Sittplatts, ombokning- samt avbeställningsskydd pga att det är så majoriteten av folket som nyttjar SJ vill resa!

PEEEEEEACE!

EDIT: Min resa som jag ville boka om till var 29 kr BILLIGARE än den jag hade bokad!

En bokad biljett innebär att den gäller i enlighet med det villkor som finns för biljetten, något som var läskunnig kan ta del av, och måste acceptera, innan bokningen genomförs på Internet. Väljer du att inte läsa detta, då är det faktiskt inte företagets problem.

Jag vill nog hävda att majoriteten av SJ: s resenärer åker på icke sittplatsbiljett, utan någon statistisk data, då alla pendlare åker utan bokad sittplats. Om alla alltid skulle få sittplats skulle det innebära att färre skulle kunna följa med tåget, då det snabbare skulle bli fullt. Och nej, det är inte så enkelt som att "bara" hänga på en vagn till.
Citera
2009-01-14, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spanish_Johnny

Det stämmer inte. SJ AB är i allra högsta grad ett vinstdrivande bolag med höga krav på avkastning från sin ägare (svenska staten). Angående att man köper till sittplatsreservation så tillämpar väl de flesta tågoperatörer i Europa samma system, även nya Öresundståg som kör på Västkustbanan gör detta.

Läste lite om hur detta fungerar med vinstdrivande eller ej här på FB... Det är tydligen så att SJ är statligt ägt och har ett monopol på marknaden samtidigt som dom är ett AB,
Så det går inte riktigt ihop helt o hållet, det är, som i mitt fall lika dyrt att åka bil som tåg på en sträcka på 40km+en ombokning till billigare biljett(ensam, tänk då ifall man åker 2st). Då kör jag en törstig s60 automat med stora 2.4liters motorn, folk kommer börja åka bil/tåg dom sträckorna om det inte blir nån ändring. Från början var väll ändå tanken att SJ skulle vara "folkets" järnväg, men sen blev det ett AB och ville ha cash...
Men så är det, sverige faller väll snart samman

Menar du att det är fler klåpare som använder sig av samma system av tågbokning?
VÄRLDEN Faller snart samman eller så är jag bonde
Förr fungerade inte bokningssystemet såhära iaf.

Citat:
En bokad biljett innebär att den gäller i enlighet med det villkor som finns för biljetten, något som var läskunnig kan ta del av, och måste acceptera, innan bokningen genomförs på Internet. Väljer du att inte läsa detta, då är det faktiskt inte företagets problem.

Jag vill nog hävda att majoriteten av SJ: s resenärer åker på icke sittplatsbiljett, utan någon statistisk data, då alla pendlare åker utan bokad sittplats. Om alla alltid skulle få sittplats skulle det innebära att färre skulle kunna följa med tåget, då det snabbare skulle bli fullt. Och nej, det är inte så enkelt som att "bara" hänga på en vagn till.

Det handlar fotfarande inte om huruvida jag kan läsa mina villkor eller EJ!
Mitt första inlägg skrevs i ett raseriutbrott så det kan vara lite småkonstigt/felaktigt skrivet.

Underlaget för diskussion är hur deras bokningssystem fungerar!
Visst åker du mella sthlmv -> uppsala, 40 min? då kan man stå upp, det är ett pendlartåg men ÖREBRO -> GBG 3 timmar, INTE pendlar avstånd.
Okej, räknar man med alla som åker korta sträckor(under 1 timme) så är dom MÖJLIGTVIS nog nöjda med systemet, men de som åker längre är nog missnöjda.

Diskussionen kommer inte längre än såhär, jag har fått min åsikt sagd och mitt hat mot SJ ur kroppen

Fridens!
Citera
2009-01-14, 13:49
Medlem
Loxuss avatar
Om TS är sjuk nån mer gång ska han skaffa fram läkarintyg och få pengarna för biljetterna tillbaka
Citera
2009-01-14, 14:05
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
samtalet...
Jag: Jag skulle boka om mina biljetter...
SJ Britta: Ok, Vad har du för bokningsNr?
Jag: xxxxxxxx...
SJ Britta: Ok, men jag ser här att biljetterna är uttagna/Uthämtade.
Då går det ej att boka om du måste komma ner till stationen.
Jag: Det har jag ingen möjlighet till, jag är magsjuk
SJ Britta: Tyvärr så är det ditt enda alternativ, annars får du boka en ny biljett, ska vi göra så istället?
Jag: Men jag har betalt för en biljett + ombokning, inte vill jag väll köpa en helt ny biljett då?
SJ Britta: Som det ser ut nu är detta ditt enda alternativ...
Jag: Tack o hej.... KLICK
Jaha, och hur trodde du att det skulle fungera? Att du hämtar ut biljett, sedan bokar om och hämtar ut ännu en biljett några dagar senare? Och kanske säljer den första?

Klart att man måste lämna tillbaka biljetterna för att kunna boka om, det förstår nog vem som helst.
Citera
2009-01-14, 14:07
Medlem
ariers avatar
finns inte en chans att jag sätter mig på Statens Järnvägar. Det blir bilen 100ggr utav 100 oavsett vad det kostar bara för att slippa ovanstående!
Citera
2009-01-14, 14:10
Medlem
Huruvida det är billigare eller ej att åka bil låter jag vara osagt. Men i beräkningen av bilköringen kan du inte enbart ta hänsyn till bensinkostnaden. Måste även ta hänsyn till värdeminskning, försäkring och mycket annat.

Jag upprepar det jag sa tidigare, skulle SJ använda sig av ett system där sittplats automatiskt ingick skulle det innebära att färre skulle kunna följa med då tågen snabbt skulle bli fullbokade. Detta skulle troligtvis också innebära högre biljettpriser då färre delar kostnaden av att köra tåget.

Sittplats ingår på X2000, men då är det oftast dyrare att resa med också.

TS kommer själv fram till en bra slutsats: Ja du är bonde som inte förstår fördelarna med biljettsystemet.
Citera
2009-01-14, 14:16
Bannlyst
Jag förstår inte riktigt vad allt gnäll är om. Beställ alltid, i god tid, Förstaklassbiljetter på justnu eller andra erbjudanden. Så slipper ni allt sånt.
Citera
2009-01-14, 14:50
Medlem
Jaha, diskussionen fortsätter, HARRRR

Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Om TS är sjuk nån mer gång ska han skaffa fram läkarintyg och få pengarna för biljetterna tillbaka
Will do that, om jag nånsin åker tåg igen

Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll

Jaha, och hur trodde du att det skulle fungera? Att du hämtar ut biljett, sedan bokar om och hämtar ut ännu en biljett några dagar senare? Och kanske säljer den första?

Klart att man måste lämna tillbaka biljetterna för att kunna boka om, det förstår nog vem som helst.

Vart fan kom du ifrån då, grejjen var att den ena surkärringen sa att mitt ENDA alternativ var att boka NY biljett... När jag 10 min senare löste problemet genom att avboka biljetten och använda den senare som en del av betalning till ny biljetten.
NEJ! Jag förstod att jag inte kunde ha två biljetter ute, men antog att dom hade ett vettigt sätt att lösa det på vilket dom hade, men det sa inte sjkärring nr1.

Citat:
Ursprungligen postat av arier
finns inte en chans att jag sätter mig på Statens Järnvägar. Det blir bilen 100ggr utav 100 oavsett vad det kostar bara för att slippa ovanstående!

WORD!

Citat:
Huruvida det är billigare eller ej att åka bil låter jag vara osagt. Men i beräkningen av bilköringen kan du inte enbart ta hänsyn till bensinkostnaden. Måste även ta hänsyn till värdeminskning, försäkring och mycket annat.

Jag upprepar det jag sa tidigare, skulle SJ använda sig av ett system där sittplats automatiskt ingick skulle det innebära att färre skulle kunna följa med då tågen snabbt skulle bli fullbokade. Detta skulle troligtvis också innebära högre biljettpriser då färre delar kostnaden av att köra tåget.

Sittplats ingår på X2000, men då är det oftast dyrare att resa med också.

TS kommer själv fram till en bra slutsats: Ja du är bonde som inte förstår fördelarna med biljettsystemet.

Bilens värdeminskning, jag har köpt bilen för att köra med, så det räknar jag inte med, det är en kostnad jag haft och tagit hand om.
Försäkring och "mycket annat" skulle jag väll ändå betalt så det går inte att räkna med heller, inte fan ställer jag av bilen för jag skall resa bort ett par dar.
Visst kostar slitage och liknande, men har man en bil så kommer dessa kostnader en vacker dag ändå, så man bryr sig inte riktigt. Inte sitter nån o räknar på värdeminskning/försäkring & "mycket annat" när man ska dra till tyskland o köpa bärs el. liknande?

Upprepa på du så gör jag detsamma
Det skall finnas en möjlighet att avboka sittplats och ombokningsskydd men det borde ingå i det priset som resan kostar, problemet löst, finns inga platser kvar så skall man fortfarande kunna boka ospecade platser. Förstår du?

Bonden är nog du i detta fall då du inte förstår att jag i mina inlägg menar, nämligen dethära:

Priset för en biljett borde avse en specifik sittplats och ombokningsbar biljett, vill man snåla eller hoppa runt så skall det finnas en möjlighet att tacka nej till dessa bekvämligheter. Är alla platser bokade så skall man fotf kunna boka en ospecad, tills tåget blir fullt.

Ärligast mot oss kunder är ju att visa ett pris med allt inbokat, HÅLLER NI INTE MED?

Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
Jag förstår inte riktigt vad allt gnäll är om. Beställ alltid, i god tid, Förstaklassbiljetter på justnu eller andra erbjudanden. Så slipper ni allt sånt.
Så kan man också göra, du har tydligen inte följt tråden...

BOOOMSCHACKALAACKAAA
Senast redigerad av Sm0ke 2009-01-14 kl. 14:52.
Citera
2009-01-14, 20:09
Medlem
brobbans avatar
SJ och tåg i allmänhet är ju rena pesten, sunkigt och äckligt, extremt värdelös kundservice och de är jämt försenade och man måste trängas med massa hjon. Det är dyrt också. Oftare billigare att ta bilen och definitivt värt det, blir ju t.om. billigare att hyra bil än att åka med SJ. Inte undra på att de går dåligt, de kan gott konka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in