Xploit
Citat:
Ja, barn är kanske ett kontroversielt och känsligt ämne när det gäller just detta. Föräldrar har rätt att uppfostra sina barn här i Sverige, även religöst, så länge inte barnkonventionen eller andra eventuella lagar bryts. Och jag kan förstå att i flygande mattans fall, som är muslim, blir det betydligt svårare att undvika ämnet helt (om man nu skulle vilja det) eftersom Islam genomsyrar så mycket mer av vardagen än många andra religioner, och nog tar det inte så lång tid innan ens barn undrar vad det är man gör när man ber (som ju är mycket ritualiserat i Islam till skillnad från t ex kristendom) eller vad det egentligen är man går till på fredagar. En troende kristen behöver ju egentligen inte visa sin tro på något sätt alls, vare sig i form av klädsel, bön, eller något annat.
Du har en bra poäng där. Tänkte inte på det. Andra barn 'ser' kanske inte föräldrarnas tro i samma utrsträckning, då det inte är lika påtagligt i deras vardag.
Citat:
Och som jag sade i första inlägget är det ju omöjligt att inte påverka sina barn egentligen som förälder. Men frågan är, just när det gäller religion, om man verkligen då låter sina barn välja om man pratar med dem om just religion och dylikt?
Jag har i alla fall gjort det, att det finns andra männsikor som tror annat än vad vi gör och även att det finns de som inte tror alls.
Sen finns det en annan bit i detta som kanske inte framkommit. Jag som förälder har också ett ansvar att inte lämna barnen vind för våg. Utan en skyldighet, inför Allah (swt) att lära dem det som jag kan om Islam. Det ingår som all annan uppfostran som man lär sina barn under deras uppväxttid. Den biten kan jag givetvis inte lämna bort och sen ha ett gott samvete.
Citat:
Jag vet inte hur vidspritt beteendet med indoktrinering av barn till våldsmaskiner i Islams namn är, men det är ändå förkastligt tycker jag. Koranen säger vill jag minnas att det inte skall finnas något tvång, och då kan man ju fråga sig om det inte blir ett slags in-direkt tvång om man i för tidig ålder börjar prata med barnnen om just sin egen religion? Som flygande mattan sa dock kan man inte be föräldrarna att helt sluta leva egna liv och överge sin tro, men kan det vara av godo att som förälder försöka ge ett ärligt försök av att vara religöst neutral i sin uppfostran av barn?
Inte jag heller, men det kanske är unikt i Palestina, och med tanke på hur läget har varit under de senaste 50 åren, så är det kanske så att de formas av sin tid, sin miljö och det tar sig sedan helt felaktiga utsvävningar. Livet handlar inte om 'att leva livet' utan att överleva, och alla kriteria förändras drastiskt, från hur det normalt är. Jag säger inte det är rätt, det är fel, men jag försöker förstå orsaken till det hela, vad som påverkar och utlöser och formar.