2009-01-14, 21:45
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
...Jag har inte sagt jag är FÖR religiös indoktrinering. Jag har däremot noterat hur det fungerar i en familj, faktiskt vilken som helst. Barnen påverkas av sina föräldrar och sin miljö.
Om du inte förstår innebörden av ditt eget uttalande:
Citat:
Det är egentligen inte så märkvärdigt det hela tycker jag. Barnen tar efter sina föräldrar. Ser de föräldrarna tända rökelse och be till en av de hinduiska gudarna, så blir det en naturlig del av vardagen, även för dem...

är man muslim är det en omöjlighet som jag ser det, i alla fall om man tar sin religion på allvar, att lämna barnen utanför det. Eftersom religionen är en lika viktig del av vardagen som allting annat.
är du ursäktad - du säger ju själv att de religiösa riterna blir en naturlig del av barnens vardag och att man inte "kan lämna barnen utanför det". Det innebär att du inte förstår att detta utgör ett tydligt exempel på begreppet religiös indoktrinering. Du ser s.a.s. "inte skogen för bara trän". När du dessutom påpekar:
Citat:
Däremot så kan icke-troende föräldrar indoktrinera barnen till att Gud inte finns, och det påverkar givetvis barnen i viss grad.
visar du ytterligare exempel på att inte förstå sambanden och innebörden av begreppet indoktrinering. Icke-troende föräldrar indoktrinerar inte alls i sambandet du tog upp. Ditt påstående är liktydigt med att det skulle röra sig om indoktrinering med en enkel information till barnet exempelvis om att Dinosaurier inte finns i nutid. Ännu tydligare blir det om föräldrana informerar om vad de anser aldrig har funnits (t.ex. en flygande tekopp i bana runt jorden).
Citera
2009-01-15, 10:00
Medlem
flygande mattans avatar
Xploit

Citat:
Jag undrade alltså i utgångsläget huruvida man som förälder kan undvika att indirekt indoktrierna sina barn i sin egen religion eftersom barn, om vi skall gå från ett evolutionärpsykologiskt perspektiv, är programmerade att "härma" och "följa" sina föräldrar i deras beteenden och dylikt. Jag svarade sedan på ett av dina inlägg med att det kanske för dig är nästintill omöjligt att inte på något sätt visa upp din religion på ett väldigt tydligt sätt för dina barn i tidiga åldrar eftersom Islam har rekommendationer och regler för så mycket mer än vad kristendomen har; lagsystem och idealstat var alltså bara exempel och något mer än så menade jag inte.
Det resonemanget är helt begripligt.
Vad som däremot lite har framkommit under inläggens (de övriga) ingång har väl annars lite lutat åt att om man lär sina barn att 'Jesus är Gud' så är det inte indoktrinering utan religiös uppfostran, men om man lär dem att 'Allah är En' så är det indoktrinering. Det är lite det jag har svårt att förstå hur det ena är uppfostran och den andra är indoktrinering. Här kan man ju även dra det vidare och undra, var går gränsen mellan uppfostran och värderingar? Är det även så att värderingar kan delas upp i 'uppfostran' och i 'indoktrinering'?

Citat:
Senare påpekade du att muslimer i större grad är praktiserande än kristna, viljek jag tolkade som om du menade att färre kristna är praktiserande kristna än vad muslimer tenderar att vara praktiserande muslimer, till vilket jag menade med mitt svar att en fullt praktisernade kristen inte behöver vara särskilt praktiserade på samma sätt som en fullt praktiserande muslim just p.g.a. kristendomen egentligen inte (givetivs finns det lokala varianter av kristendomen med alla möjliga roliga tolkningar, men här är väl den bredaste skulle jag tro) handlar om så mycket annat än en kärleksfull relation med Jesus. Självklart man man indoktrinera sitt barn i kristendom också; man kan drilla honom i att Jesus är Guds son, att han dog för våra synder etc etc. Problemet de flesta övriga debattörer här har dock skulle jag tro att indoktrinering i Islam ofta tenderar att skapa mer våldsamma resultat än dylik i kristendom, men jag kan ha fel.
Med praktiserande menade jag att det är synbart för ögat att man följer en religion, iom att bönen är synbar, det märks om man fastar, man äter inte vilken mat som helst osv.
Om man gör den typen av jämförelse så bortser man ju faktiskt från alla de muslimer som uppfostrar (indoktrinerar?) sina barn på precis samma sätt som tex kristna, dvs fokuserar på allt det goda som våra religioner uppmuntrar till som är bra både för individen och andra. Man väljer att där dra alla över en kam i det fallet. Som att man skulle fokusera på en del av de kristna grupper som ingår i sektvärlden och göra gällande att kristna indoktrinerar sina barn, och helt glömma bort alla de kristna som uppfostrar sina barn i en kristne anda. Jag förvånas bara något av hur olika bedömningen görs, beroende på vilken religion en person tillhör.

Citat:
Ja, det tror jag inte någon här förnerkar; Nickep tog upp detta i sitt första inlägg i tråden vill jag minnas, att alla uppfostran är indoktrinering. Det finns väl dock mer eller mindre hälsosam indoktrinering.
Det stämmer nog. Men däremot så förnekar han vad jag förstår att icke troende föräldrar som tex lär barnen 'att Gud finns inte' inte indoktrinerar sina barn, utan uppfostrar sina barn. Återigen, själva förfarandet känns svårt att få grepp om. Är det muslimer=indoktrinering, andra troende/icke troende=uppfostran/lärande osv.

Citat:
Jag tror de flesta, även ateister, skulle vilja påstå att de påverkas av sin bakrund. Men ja, jag förstår mig inte alls på det där med andligt sökande, och jag tror att en av förklaringarna till just att religioner, som jag tidigare har påpekat, tenderar att koncentrera sig i vissa geografiska områden, har rätt mycket med just hur föräldrarna uppfostrar sin barn. Kristna föräldrar vill ha kristna barn, muslimska föräldrar vill ha muslimska barn etc.
Ja det tillstår säkert de flesta. Men knappast att de säger att de indoktrinerats, om de inte vuxit upp i tex en sekt.

Religion har knappast med geografi att göra som jag ser det, eftersom människan som är den som innehar andlig kapacitet finns världen över.

Jag tror ingen kommer att reagera på att du skriver att 'kristna föräldrar vill ha kristna barn' eller hur? Utan de kommer att tycka att det är en mänsklig, innerlig önskan det handlar om. Men de flesta kommer att reagerar på 'muslimska föräldrar vill ha muslimska barn' för då är det inte längre en mänsklig innerlig önskan det handlar om, utan om indoktrinering och hjärntvätt, inte sant?

Så hur människor ser på frågor och utläser dem och drar för slutsatser, är lite för mig en gåta.
Citera
2009-01-15, 11:53
Medlem
Nickeps avatar
Viktiga begrepp när man talar om barnuppfostran

När det gäller uppfostran av barn i samband med religion/andlighet, förefaller många blanda ihop begreppen. Man bör i sammanhanget, enligt min mening, tydligt skilja på begrepp som indoktrinering och information.

Att indoktrinera har att göra med hanteringen av doktriner=lärosatser för vilka belägg saknas. Det innebär att synonymer som: inympa, påverka, manipulera, inprägla, styra, hjärntvätta bäst passar in för det som ligger bakom religiösa föräldrars metodik. Man överför på barnen (som saknar kognitiv motståndskraft) att det finns andliga väsen som styr över dem och bestraffar när det finns anledning – allt utan andra belägg än föräldrarnas och andras tro (den religiösa gruppens).

Att informera i samband med religion/Gudstro har att göra med upplysning, att delge fakta (dvs. att sådana saknas) och att ge insikt om skillnaden mellan tro och vetande. På en ansvarsfull förälder ligger kravet att inskärpa vikten av eftertänksamhet och disciplin, när det gäller att väga intryck utifrån – att skilja mellan antaganden/tro och beläggbara fakta.

Skillnaden mellan olika länder vad gäller vetenskaplig utveckling och civilisation (sekularism, demokrati, sociala, ekonomiska och juridiska system) har till stor del att göra med i vilken utsträckning religionen/tron fått styra. Skillnaden mellan länder som haft Kristendom och Islam som styrande ideologier (de två största) är i dessa avseenden mycket stor. Islam, som den mest konservativa, låter fortfarande i nutid sina ledargestalter hävda de 1400 år gamla, primitiva grundskrifterna beskriva sanningen. I sin tur har detta inneburit att egenutvecklingen stått still i de senare länderna under åttahundra år. Jämförbara länder (icke-oljeproducerande) uppvisar i den muslimska världen en tiondedel av den produktivitet per kapita som de kristna länderna i väst.
Citera
2009-01-15, 13:48
Medlem
Nickeps avatar
Tillägg till inlägg 63

För att ingen missuppfattning skall behöva uppkomma: Begreppet indoktrinering, som tidigare i tråden också tillämpats i positiv riktning, som barnet förstår innebörden av (farligt att ta på den varma spisplattan, stoppa strumpstickor i väggurtaget, vrida på varmvattenkranen, trafiken på gatan, inte stjäla, inte slåss, inte svära, inte spotta ut maten etc.) måste tydligt skiljas från den negativa betydelsen i samband med religiösa doktriner som ligger långt över barnets kognitiva förmåga att förstå eller logiskt motsätta sig. Dessutom över föräldrarnas förmåga att pedagogiskt förklara. Ett negativt synsätt som förflyttar barnets föreställningsvärld i storleksordningen 40 000 år bakåt i tiden, då de existentiella tankarna började växa fram och enda logiska förklaringen syntes vara att en högre skapande makt måste finnas bakom allt i naturen.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in