2009-12-14, 14:16
Medlem
blåhästs avatar
Jag har ett litet handikapp som jag fick när jag föddes det är att jag är lite svagare i den ena halvan av kroppen, jag tror inte det kommer försämra mina jobb sysslor med de borde ändå veta om det. Borde jag skriva med detta i mitt personliga brev eller hur ska man förklara detta? Känns ju inte så givande att skriva det i CV/personliga brevet, det blir ju mer ett minus än ett plus...
Citera
2009-12-15, 14:07
Medlem
sampsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Tjena Krafse är arbetslös och funderar på att skicka CV till olika företag och så.
Jag vill ha lit input, vad tror ni en arbetsgivare skulle tycka/tänka om den läste det här?

Edit: Jag skall självklart modifiera texten en aning beroende på vart jag skickar den, men det fattar ni säkert.

herregud människa. vem skall du egentligen söka jobb hos? bästa polarn? tänk på att den som läser detta kommer att skapa hela sin bild om dig utifrån det. han eller hon känner dig ju inte och kommer inte att se det ironiska/roliga i texten. jag gillar attityden iofs, ärlighet varar längst, men tyvärr måste man framstå som en annan person än man faktiskt är för att få ett jobb
Citera
2009-12-25, 18:21
Medlem
Corporatewarrios avatar
Hej,

sitter på ett riktigt sketet arbete med på tok för långa arbetsdagar i alperna. Har dock inget annat alternativ i nuläget. Vill hitta en annan anställning!.
Till saken hör att mitt CV är väldigt tunt som den något arbetsovillige ynglingen jag är. Har två kortare anställningar i ryggsäcken. Ett inom service(restaurang), ett telefonförsäljarjobb också prao på ICA och bageri. Borde jag skriva med praoplatserna under erfarenheter för att fylla ut? Har 1.9 på högskoleprovet är det något som är värt att skriva med för jobb på ICA, Sibylla, McDonalds, industrier osv...?

Eran Krigare
Senast redigerad av Corporatewarrio 2009-12-25 kl. 18:48.
Citera
2009-12-28, 03:02
Medlem
GREKEN1980s avatar
Någon som har ett cv på engelska och lust att posta det här så jag ser hur ni gått till väga?
Citera
2010-01-04, 20:45
Medlem
NoTruces avatar
I mitt jobb ingår det att ta emot och gallra bland CV:n som folkar skickar in. Många är helt okej, men det är ändå en hel del stolpskott som trillar in. Eftersom branschen jag jobbar inom domineras av människor med utländsk bakgrund får man naturligtvis ha överseende med att alla inte hanterar det svenska språket hundraprocentigt. Inte heller behöver man vara atomfysiker för att söka, men det är ändå roligt att se hur vissa människor uppenbarligen inte har en aning om vissa saker som så att säga "ingår", det vill säga är oskrivna regler när man söker jobb. Det kan handla om sådana enkla saker som att skriva kontaktuppgifter i ens CV. Ni anar inte hur många som glömmer det. En kvinna sökte jobb via arbetsförmedlingens terminaler och tyckte uppenbarligen att det räckte med fyra rader skrivna helt i versaler om ett jobb hon haft i butik (som i detta fall knappast var meriterande); dessutom lämnade hon inga kontaktuppgifter utöver hemadress. Som om vi skulle svara henne via vanlig post. Ehmm. Nej.

Andra godbitar: Folk som påstår att de behärskar svenska flytande i både tal och skrift när deras ansökningar vittnar om det direkt motsatta. Folk som påstår att de talar språk som inte existerar. Människor som skriver bebisspråk och infogar smileys. Unga tjejer som skriver "kram" i slutet på sina brev. Lika unga tjejer som skickar bilder på sig själva i utmanande positioner (nu är inte det här castingen till Mammas pojkar, tjejen ...). Muppar som söker till flera arbetsplatser samtidigt, påstår att de söker speciellt till just MIN och inte ens har the common fucking decency att dölja övriga mottagare i adressfältet, m.m.

Oftast är det dock att man helt enkelt slarvar. Skriver man att man genomgått gymnasiet, då ska det också stå vilket gymnasium, samt under vilken tidsperiod. Detsamma gäller anställningar vid exempelvis stora detaljhandlar eller matvarukedjor.

Många gör misstaget att försöka bli lite "familjära", att slå an en kärvänlig ton. Big mistake. Det fungerar inte så. Jag är en jätteskön kille, och de flesta på min arbetsplats är också mycket trevliga människor och kommer att garva och dra fräckisar i fikarummet när du kommit så långt. Men innan dess är det lite professionalism som gäller. Det är väl det faktum att det är så uppenbart att många inte ens anstränger sig som stör.

Jag kanske borde sätta ihop en liten mall för hur en jobbansökan skulle kunna se ut för att gå hem hos mig? Nu är ju jag bara en person och har egentligen inte det avgörande beslutet, men det är ändå till mig många av de här ansökningarna kommer i första hand.
Citera
2010-01-04, 21:48
Medlem
swebarbs avatar
Generellt med cv så ska dom vara lättlästa, du ska stava rätt, inte överdriva och skriva sidor om dig själv eller skryta eller nånting som inte hör till en jobbansökan och kanske det viktigaste som många inte är, var ärlig det lönar sig i slutändan.
Citera
2010-01-05, 02:05
Medlem
tompa165s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Tjena Krafse är arbetslös och funderar på att skicka CV till olika företag och så.
Jag vill ha lit input, vad tror ni en arbetsgivare skulle tycka/tänka om den läste det här?

Edit: Jag skall självklart modifiera texten en aning beroende på vart jag skickar den, men det fattar ni säkert.

haha skön du är
sådär cvn borde se ut imo
Citera
2010-01-06, 06:53
Medlem
Krafses brev är oerhört imponerande på så många sätt och vis
Frågan är ju om det skulle gå hem där ute hos arbetsgivarna.

Det mest intressanta är ju att de flesta breven skulle vara i detta stuk om man bara var 100% ärlig, för Krafse framstår faktiskt som så ärlig man bara kan vara. Krafses brev är ett personligt brev medan de flesta andras brev i jämförelse framstår som opersonliga, okänsliga och skrivna av människor som inte är människor på riktigt. Men det är kanske så det "ska" vara?

Det man absolut inte ska göra är att ljuga säger de flesta när de ger CV-tips och Krafse har verkligen tagit de orden på fullaste allvar, vilket är både roligt och oerhört charmigt på något sätt.
Citera
2010-01-06, 07:29
Medlem
När man läser igenom ansökningar som folk vill ha kritik på i denna tråd så tycker jag en genomgående röd tråd är att det är för dåligt beskrivet varför man vill ha ett visst jobb.

Alltså, undvik att bara beskriva hur du är som person (stresstålig, social, initiativrik). Jag kan tänka mig att arbetsgivarna får drivor med ansökningar som ser mer eller mindre ut som den de läste minuten innan.

Försök att lägga lite krut på att ta reda på mer om positionen, företaget/arbetsplatsen och bygg ansökningsbrevet mer på varför du vill ha just detta jobb. Det är positivt om arbetsgivaren känner sig utvald.

Hur du är som person får de ju en bättre känsla av vid en eventuell intervju.

Nu är ju iofs detta en CV-tråd men många har också gett exempel på olika ansökningsbrev så jag tänkte att det var passande att skriva här om det ändå istället för någon annan tråd.

EDIT: La märke till "den stora personligt brev-tråden" så jag borde nog lagt ovanstående där istället.
Senast redigerad av backflasha 2010-01-06 kl. 07:36.
Citera
2010-01-07, 20:12
Medlem
Mitt CV slängde jag bort eftersom det var uppbyggt av lögner:
Mitt nya låter typ såhär:
Jag är en ososial person som saknar självförtroende och erfarenhet men jag vill hämskt gärna arbeta hos her mi kan nå mig på:
Kalle_Balle@hotmail.com

eller Kalle "balle" kalleson
Pillisnoppvägen 6 123 45
Ballefjångbärga
Citera
2010-01-08, 02:37
Medlem
Krafse's brev var det mest ärligt jag läst på länge. Om alla kunde skriva Riktiga personliga brev hade du haft en chans att få ett arbete på det där. Men Vi ska ju visa upp så proffsiga och "brinna för service", vem fan brinner för service? Man måste fejka ´sitt brev och skriva den man kommer vara på nya arbetsplatsen och inte vara tvärärlig.

Det "felet" jag tycker mig se många ha är att det ofta står "till erat företag" eller "ditt företag" osv. Det blir väldigt opersonligt. Byt ut de mot jobbet i fråga bara så blir det bättre.

Tilläggas ska nu att jag har erfarenhet från flera jobb och blev just klar med 5 års studier men är lika förbannat arbetslös. Så lita inte på det jag skriver..
Citera
2010-01-08, 16:18
Medlem
dataSaras avatar
Är det någon mening med att skriva separat CV & personligt brev ifall man inte har nån särskild utbildning/arbetserfarenhet att tala om? Känns ju lite misslyckat att skriva ett CV där det står att man gått ut gymnasiet och inte jobbat något tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in