2012-08-02, 14:16
Medlem
Mr-potatoheads avatar
http://www.ladda-upp.com/bilder/72857/cv-klotter

gör nå sånt då om du är rädd att det blir tomt.
Du behöver inte ha CV och personligt brev på olika papper och personligen så tror jag att ju mindre krångel det blir för personen som ska läsa det, ju större chans är det att de läses(och det där är la inte speciellt krångligt)

Cv kan bestå av mycket.
Beror lite på hur man lägger upp det.
men allt från Föreningsaktiviteter, Egenskaper, studier etc till språk- och datakunskaper...
Det viktigaste tror jag snarare är hur du framställer dig som person dels i första mötet och sen i pers.brevet...

är det en kille med sjukt mycke meriter men som inte är social nog att gå in och prata, elle för den delen ringa, utan bara skickar in ett brav eller en utan någon större erfarenhet , men som däremot är social, trevlig, framåt och lite "säljig" så skulle garanterat den med mindre erfarenhet väljas

Citat:
Ursprungligen postat av Adan
Behöver lite hjälp med att skriva ett CV och personligt brev som jag ska använda mig utav när jag söker deltidstjänster i höst. Grejen är att jag aldrig skrivit ett CV eller PB förut så vet inte vad jag ska skriva ner. Har inte heller haft någon anställning ( dock sommarjobbat och praktiserat) så känns som mitt CV kommer bli lite tomt. Tjänsterna jag söker är i olika branscher så vill gärna forma CV och PB så det passar alla och att jag kan göra ett massutskick istället för att göra ett för varje tjänst. Som ni nog märker har jag ingen större koll så behöver hjälp.

Hjälp en vilsen själ!

EDIT: Har inte avslutad utbildning utan läser fortfarande på gymnasiet. De tjänster jag söker är butiksbiträde, säljare, serviceyrken och liknande yrken.
Senast redigerad av Mr-potatohead 2012-08-02 kl. 14:19.
Citera
2012-08-02, 16:09
Medlem
Pastor-Fahlbergs avatar
Jag håller på att skriva ihop ett CV då jag ska börja söka jobb, men "problemet" är att det känns som jag inte har mycket alls att fylla det med...

Jag har precis slutat gymnasiet och då jag håller på med idrott på elitnivå har jag inte gjort så mycket annat på somrarna än att träna. Jag har jobbat ett par veckor under sommarloven hos min far men det ser ju lite "sneakigt" ut att använda sin pappa som referens.

Kan man använda sig utav sin idrottssatsning i CV:t? Eller den egentliga frågan; Kan jag använda mig utav något annat än erfarenheter från just arbetslivet för att inte mitt CV ska se så tomt ut?

Har börjat på en grund med inspiration från:
Citat:
Ursprungligen postat av Alic333
http://i.imgur.com/NTqzs.jpg
Känns som att det kan ge ett positivt intryck från ett i stort sett innehållsfattigt CV.

Tacksam för alla svar!
Citera
2012-08-03, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor-Fahlberg
Jag håller på att skriva ihop ett CV då jag ska börja söka jobb, men "problemet" är att det känns som jag inte har mycket alls att fylla det med...

Jag har precis slutat gymnasiet och då jag håller på med idrott på elitnivå har jag inte gjort så mycket annat på somrarna än att träna. Jag har jobbat ett par veckor under sommarloven hos min far men det ser ju lite "sneakigt" ut att använda sin pappa som referens.

Kan man använda sig utav sin idrottssatsning i CV:t? Eller den egentliga frågan; Kan jag använda mig utav något annat än erfarenheter från just arbetslivet för att inte mitt CV ska se så tomt ut?

Har börjat på en grund med inspiration från:

Känns som att det kan ge ett positivt intryck från ett i stort sett innehållsfattigt CV.

Tacksam för alla svar!

Självklart kan du använda dig av erfarenheter som inte är arbetsrelaterade, genom att göra dem arbetsrelaterade!

Tänk på vilka egenskaper du kan lyfta in, från din idrottsatsning, i det personliga brevet.

Skriver du exempelvis
"Idrottssatsning inom bla bla - 2011-06 till 2011-08"
i ditt CV så behöver du utveckla det närmare i ditt PB.

Exempel
"Under sommaren 2011 valde jag att satsa på löpning som är min passion. På amatörnivå tränar jag enligt schema mot uppsatta mål och i aug tog jag mitt personbästa. Denna bedrift är jag väldigt stolt över eftersom det visar att jag kan sätta ett mål och nå det med stark vilja och kämparglöd. Detta vet jag att jag kan bidra med i er organisation som söker en driven xxx med vinnarskalle!"

Hoppas det kan vara någon till hjälp.

Lycka till!
Citera
2012-08-05, 13:30
Medlem
Pastor-Fahlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cashback-
Självklart kan du använda dig av erfarenheter som inte är arbetsrelaterade, genom att göra dem arbetsrelaterade!

Tänk på vilka egenskaper du kan lyfta in, från din idrottsatsning, i det personliga brevet.

Skriver du exempelvis
"Idrottssatsning inom bla bla - 2011-06 till 2011-08"
i ditt CV så behöver du utveckla det närmare i ditt PB.

Exempel
"Under sommaren 2011 valde jag att satsa på löpning som är min passion. På amatörnivå tränar jag enligt schema mot uppsatta mål och i aug tog jag mitt personbästa. Denna bedrift är jag väldigt stolt över eftersom det visar att jag kan sätta ett mål och nå det med stark vilja och kämparglöd. Detta vet jag att jag kan bidra med i er organisation som söker en driven xxx med vinnarskalle!"

Hoppas det kan vara någon till hjälp.

Lycka till!
Tack för ett grymt bra tips!
Citera
2012-08-09, 17:24
Medlem
Melicia-Nars avatar
Hej!
Jag behöver lite tips och råd angående mitt personligt brev. Med detta brev fick jag jobb som cafe/köksbiträde för ung.ett år sedan. När jag slutade jobba där skickade jag samma brev med lite små förändringar till andra cafe och restauranger i stan men det verkar att ingen av de har varit intresserad av mitt brev
Imorgon tänker jag gå ut igen och lämna mitt cv och personligt brev i några andra cafe och restauranger på stan. men vet inte om mitt brev är tillräckligt bra för att väcka intresse hos dem. Blir jätte tacksam om ni kommer med synpunkter och lite tips om hur ska jag ändra på brevet eller vilken del verkar skumt liksom?

Så här ser mitt personlig brev ut;

"Hej,
Jag heter **** ***** och är en **-årig tjej. Tidigare bodde jag i **** som är en liten stad i *****. I början av september **** flyttade jag och min familj till ****.

Två månader efter att ha flyttat till **** fick jag jobba på ****.
Arbetet innebar alla sysslor som kan förekomma i ett café. Det var ofta långa köar till kassan och många saker som man borde göra och hålla koll på samtidigt. Efter att ha jobbar där i ungefär 8 månader fick jag väldigt mycket erfarenhet. Framförallt att hantera kassan, göra alla möjliga sorter av kaffe, ta emot beställningar och göra i ordning dem så fort som möjligt, samarbeta i team, försöka göra det bästa för att kunderna ska trivas och så vidare.

Tidigare har jag även praktiserat inom ett sommarcafé i ****. Därefter blev jag stark intresserad av att jobba inom restaurang, Café och kök.
Praktiken innebar att laga enkla maträtter, sallader, smörgåsar, baka olika sorter kakor. Jag tog även emot beställningar, serverade och diskade.

Jag tycker om ordning och utför alltid mina arbetsuppgifter med stor noggrannhet och ansvarighet. Jag är van att arbeta i högt tempo och är väldigt stresstålig.
Jag är en glad och positiv tjej som gillar att arbeta i grupp och har lätt att anpassa mig och få kontakt med människor.

Att kunna jobba på **** innebär massor av erfarenheter och utveckling båda som person och yrkesmässig. Samtidigt det är en trevlig arbetsmiljö där kan man ge bra service till gästerna och göra sin bästa för att dem ska trivas. Samt får man träffa nya människor hela tiden. Jag har lätt att lära mig nya saker och nya utmaningar och kan övertyga er att det inte skulle ta lång tid för mig att lära mig mina nya arbetsuppgifter.

Jag studerar några kurser på **** som börjar i september. Men jag kan jobba på eftermiddager, kvällar samt på helger och mina studier kommer inte hindra mig från att jobba. Jag kan hoppa in och jobba när det behövs. Jag är även beredd för provanställning om det skulle önskas så.
Jag hoppas att mitt brev väcker intresse hos er och ni kan gärna ringa när som helst om ni har några frågor.

Med vänliga hälsningar
**** ***** "
Vart ngnstans gör jag fel enligt er?
Citera
2012-08-09, 18:38
Medlem
Melicia-Nars avatar
någon som kan hjälpa?
Citera
2012-08-09, 18:40
Medlem
Erich.Honeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor-Fahlberg
Jag håller på att skriva ihop ett CV då jag ska börja söka jobb, men "problemet" är att det känns som jag inte har mycket alls att fylla det med...[...]
Jag sitter på en statlig myndighet och en del av mina arbetsuppgifter är att ta emot och registrera ansökningar. Ansökningar till mer kvalificerade tjänster kan ibland bli väldigt omfattande, en plastficka räcker inte för att omfatta alla dokument och avhandlingar. Ibland kommer ansökningarna i stora till och med i stora kartonger. Här är ett exempel (definitivt inte den största, men ändå): http://img696.imageshack.us/img696/5078/img20120515105649.jpg

Bara en kul anekdot hur omfattande en ansökan kan vara - medan vi andra försöker fylla ut våra CV:n, finns det folk som försöker begränsa sina CV:n.
Citera
2012-08-10, 14:37
Medlem
.Dead.s avatar
Nu har jag stirrat mig blind på mitt personliga brev, ser knappt längre vad det står Behöver synpunkter innan jag börjar massproducera det. Det är en s.k spontanansökan som jag ska lämna in till alla Icabutiker jag kan nå på min trogna cykel. (till att börja med)

Till att börja med, rubrikerna jag satt är mest för mig egen skull så jag ska komma ihåg vad jag ska skriva om, vet dock inte om man kanske ska ha kvar dem?
Känns också som att jag skulle behöva skriva lite mer om mina bra kvalitéer men kan inte komma på något bra att skriva...
Mina studier har egentligen ingenting med ett jobb på Ica att göra, värt att ha kvar ändå?

Nåväl, synpunkter tack! (Har säkert smugit sig in stavfel också, tacksam om ni påpekar detta. Har som sagt stirrat mig blind på detta i några dagar)

Edit: Hmm... ser ut som att det står så lite när man kopierar över till här. Ser mycket längre ut i ett dokument!
Citera
2012-08-10, 19:11
Medlem
Hallo, perkele satan vittonen.

hur beskriver jag bäst i mitt cv att jag skulle vilja jobba specefikt som resemontör om jag skickar ett cv till ett företag med många olika kategorier inom stålbranschen?

kan jag t.ex. bara lägg till i rubriken när jag skickar ett mail "jobb ansökan som resemontör?"
Citera
2012-08-10, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melicia-Nar
någon som kan hjälpa?

- Se över grammatiken så man som läsare inte behöver stanna upp. Vet inte om det är slarvfel men ett språkligt korrekt CV är viktigt.

- Eftersom du inte skriver specifikt för varje arbetsplats, vilket är mycket bättre än ett standardbrev, så behöver du strukturera om lite. Exempelvis inleda brevet med en fråga:
"Behöver ni någon med initiativförmåga som kan jobba extra eftermiddag, kväll & helg?"
Lyft fram det du är allra bäst på!

- Har du ett CV så behöver inte PB inledas med namn & ålder, det ska framgå i CVt.

- Det kan vara så enkelt att de ställen du har sökt jobb på inte söker extra personal just nu. Så håll ut! Fortsätt söka!

Lycka till!
Citera
2012-08-11, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melicia-Nar
Hej!

massvis med grammatikfel, låter som om du skulle vara nysvensk, vilket jag också förmodar.
Saker som du har gjort i ditt arbetsliv, t.ex. att du diskade - fundera noga på om detta är meriterade för ditt kommande yrke eller inte. det finns ju faktiskt bara en yrkesgrupp som inte klarar av detta och det är dom som jobbar på Samhall tyvärr.

saker som "Och så vidare" - tycker du att det passar bra i ett cv?
Citera
2012-08-12, 18:12
Medlem
SvartPolkagriss avatar
Behöver lite feedback på mitt cv... har bara haft ett jobb så känns lite tomt...

Har även drivit ett uf-företag, som jag antar är en merit. Några tips på hur jag ska skriva in det?
Hade tänkt skriva: Drev ett uf -företag, där jag lärde mig vikten av noga planering, god samarbetsvilja...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in