2012-01-04, 18:53
Medlem
Big Bosss avatar
Jag blev nyss klar med min utbildning som drift och energitekniker och undrar hur jag ska skriva mitt CV och personligt brev på ett bra sätt. Jag är 26 år och har aldrig haft ett riktigt jobb innan pga flera orsaker. Jag har bott utomlands ett år i USA, där jag läste en termin engelska. Annars har jag haft lite olika ströpraktiker o sådant, så jag undrar hur det skulle se ut i ett CV att man varit utan ett riktigt jobb så länge. Vad bör man skriva om? Jag är helt sämst på att skriva om mig själv och formulera mig på ett bra sätt.
Citera
2012-01-04, 19:57
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Jag har själv ett litet problem, eller ett lyxproblem skulle man väl kanske kalla det. Jag har skrivit klart mitt CV så att jag fått med allting som jag anser vara av vikt, inklusive utbildning, arbetserfarenheter, referenser och övriga färdigheter, men trots att jag har kortat ner meningar, tagit bort småsaker gjort A4't större i Word både på längden och bredden, så får jag inte plats med allt på en sida. Hur fattigt och plottrigt ser CV't ut för arbetsgivaren om man kör storlek 11pt. i brödtexten (med Times New Roman såklart)? Alternativ att CV't är på två sidor? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och fortsätta att banta ner CV't ytterligare? Hur har ni gjort?

Det finns ingen anledning att begränsa CVt till en sida, se hellre till att det är luftigt och lättläst. Mitt CV är på 3 sidor (eller 3 blad, det sista är inte fyllt).

Referenser brukar man inte skriva ned i CVt, det anses rent allmänt vara respektlöst mot de som ställer upp som referens att man skickar ut deras kontaktuppgifter hur som helst.
Citera
2012-01-04, 20:03
Medlem
Aisoposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubiken
Jag kanske kan börja med mitt eget då.

"Gunnar Gunnarsson
1988-xx-xx xxxx
Algatan 18 46XXX
Trollhättan Tel 073–xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx@hotmail.com

Hej!
Här har ni en glad och trevlig kille som nu lagt studierna åt sidan ett tag, och är ivrig att komma ut på arbetsmarknaden.

Mitt namn är Gunnar Gunnarsson är 20 år gammal och bor tillsammans med min flickvän i Trollhättan. Just nu har jag nyss avslutat mitt projekt att ta lastbilskort på Centralens trafikskola i Trollhättan. Jag tycker om att vara fysisk aktiv och arbeta med kroppen. Jag är duktig på att samarbeta och är lika effektiv både i ensamarbete som i grupp. Jag är noga med att alltid lyssna aktivt och att följa de instruktioner som ges för att utföra ett effektivt arbete.

På fritiden brukar jag ge mig ut i naturen och tar gärna en fisketur när tiden räcker till. Annars brukar jag träna på gymmet för att hålla mig i trim. Någon kväll i veckan brukar vi samlas några vänner för en Badminton match.

Ser nu fram emot att kanske hamna på just ditt företag!

Period
Arbetsgivare/Skola
Arbetsuppgifter
Referens

Hösten / Vintern 07
Gatuenheten - Kommunen
Parkarbetare
(namn och nummer)

Sommaren -06
Sekond/Ebersprächer
Montör – Byggde avgasrör till Saab
(namn och nummer)

Våren / Sommaren
–05
Trollhättans kommun
Praktik som Fastighetskötare på Skolor och dagis inom regionen
(namn och nummer)
Hösten / Vintern -05
SAPS
Praktik som Fastighetsskötare på Vårdcentraler/ Skolor inom regionen samt NÄL
(namn och nummer)

Maj -06

Tog B - Körkort

Läsåret -06/07
xxxxx xxxxxxxGymnasiet Handelsprogrammet
Studerande

Höstterminen -05
xxxxxx Gymnasiet Y
Fordonsprogrammet
Studerande

Höstterminen –04
xxxxxxxx Gymnasiet Omvårdnads Programmet
Studerande

Med vänlig hälsning Gunnar

Blev lite rörigt nu när jag försökte göra det lite mer anonymt. Även var det en del saker som krånglade när jag klippte en det från Word.
Det enda jag stör mig på är att det står "Jag" lite för många gånger. Vad tycker ni gubbs?

Trist och tråkigt som en tallrik välling.

Skulle rekommendera ett handskrivet brev med stil. Inte något stereotypt elände som rekommenderas av ABF. Våga sticka ut.....givetvis på ett seriöst sätt.

PS
Skriv inte att du har tatueringar, tränar MMA och inte tar av Dig mössan inomhus.
Citera
2012-01-05, 01:17
Medlem
inAbzurdums avatar
Ponera att man lämnade sitt CV i hopp om att främst få ett sommarjobb, men att man även skulle vilja ha fortsätt anställning efteråt. Skulle det vara vettigt att skriva med det i sitt brev då?
Citera
2012-01-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aisopos
Trist och tråkigt som en tallrik välling.

Skulle rekommendera ett handskrivet brev med stil. Inte något stereotypt elände som rekommenderas av ABF. Våga sticka ut.....givetvis på ett seriöst sätt.

PS
Skriv inte att du har tatueringar, tränar MMA och inte tar av Dig mössan inomhus.

Är du efterbliven? Du bumpar ett tre-fyra år gammalt inlägg och har mage nog att vara otrevlig också
Citera
2012-01-06, 01:11
Medlem
Har följt den här tråden ett tag nu, och har en fråga angående personliga brev.
Hade tänkt att skriva ett nu, för sommarjobbansökan. Men jag tänkte gå dit och lämna CV samt brevet, ska jag ändå ha med någon typ av adress osv uppe i högre hörnet som på de flesta brev jag sett? jag menar jag har ju ingen aning om vad personen jag lämnar det till heter, bara vad företaget heter :P

Sen, är det för tidigt att söka sommarjobb redan nu?

Och till sist, jag har läst att man ska fråga efter typ butikschefen och lämna till honom. Vad gör man om det typ är ett ställe där man hämtar ut saker via disk (typ ala teknikmagasinet, kjell & company, webhallen osv.), och personen man pratar med hänvisar till butikschefen som står och tar hand om en kö med ett tjog personer?

Eller går det bra att lämna det till vilken person som helst och typ hälsa att han ska lämna det butikschefen?
Citera
2012-01-06, 14:15
Medlem
Miss.Saxobeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det är inte så att bilden är vit i kanten då? Så att den faktiskt ligger nära texten men det vita gör att det ser ut som att den ligger långt ifrån? Annars har jag för mig att man ska högerklicka på bilden och välja typ "formatera bild", då kommer det upp en lista med exempel (en bild med en hund). Välj då det exemplet när hunden är i mitten och omgiven av text. Det innebär att du kan flytta runt bilden i princip hur som helst och texten anpassas automatiskt. Ska dock erkänna att jag inte är helt hundra då det var något år sedan jag gjorde detta sist och inte har Word på den här datorn.

tack för hjälpen, det löste sig!
Citera
2012-01-06, 14:59
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Jag har själv ett litet problem, eller ett lyxproblem skulle man väl kanske kalla det. Jag har skrivit klart mitt CV så att jag fått med allting som jag anser vara av vikt, inklusive utbildning, arbetserfarenheter, referenser och övriga färdigheter, men trots att jag har kortat ner meningar, tagit bort småsaker gjort A4't större i Word både på längden och bredden, så får jag inte plats med allt på en sida. Hur fattigt och plottrigt ser CV't ut för arbetsgivaren om man kör storlek 11pt. i brödtexten (med Times New Roman såklart)? Alternativ att CV't är på två sidor? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och fortsätta att banta ner CV't ytterligare? Hur har ni gjort?

Själv föreslår jag att du kör Times New Roman 12pt och ett radavstånd på 1.5 för brödtexten, då främst i det personliga brevet som du kör separat.
Citera
2012-01-06, 16:58
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Själv föreslår jag att du kör Times New Roman 12pt och ett radavstånd på 1.5 för brödtexten, då främst i det personliga brevet som du kör separat.

I det personliga brevet har jag det så som du säger, Times New Roman, 12pt, 1.5 i radavstånd, och det blev riktigt bra, det är CV't som jag har problem med att få ihop snyggt. Men det är kanske bättre att ha de luftigt på två sidor snarare än att ha det i 11pt på en sida? Eller?
Citera
2012-01-06, 17:14
Medlem
miklons avatar
Citat:
I det personliga brevet har jag det så som du säger, Times New Roman, 12pt, 1.5 i radavstånd, och det blev riktigt bra, det är CV't som jag har problem med att få ihop snyggt. Men det är kanske bättre att ha de luftigt på två sidor snarare än att ha det i 11pt på en sida? Eller?

Ja, det är ju rimligen lättare att läsa två sidor med läsvänlig layout än en sida som är alldeles för hoptryckt?

Varför vill du så gärna ha det på en sida? Det personliga brevet bör inte vara längre än en sida, men när det gäller CV skulle jag tro att det är rätt normalt med fler än en sida, åtminstone om man har några jobb och utbildningar i bagaget.
Citera
2012-01-06, 19:12
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Ja, det är ju rimligen lättare att läsa två sidor med läsvänlig layout än en sida som är alldeles för hoptryckt?

Varför vill du så gärna ha det på en sida? Det personliga brevet bör inte vara längre än en sida, men när det gäller CV skulle jag tro att det är rätt normalt med fler än en sida, åtminstone om man har några jobb och utbildningar i bagaget.

Haha, jo det är sant, vet inte varför jag har fått för mig att ha hela CV't på en sida, tänkte väl att det blir snyggare och lättare för min blivande arbetsgivare att få en bra översikt över mina meriter. Men du har ju rätt, det borde ju vara rätt vanligt med ett CV på fler än en sida. Två sidor får det bli! Tack för hjälpen.
Citera
2012-01-07, 00:15
Medlem
pysokats avatar
Snabb och enkel fråga som jag inte orkar googla.

Om jag först jobbat på ett företag som fast anställd under en period, sedan börjat plugga och då sommarjobbat med samma uppgifter på samma företag. Hur skriver jag då i mitt CV?

Det känns nämligen lite bluff att skriva

Företag 2006-2011 då det egentligen kanske skulle stå

JObb Företag 2006-2008 Fast anställning
Sommarjobb 2009, 2010, 2011.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här