2011-04-14, 11:57
Medlem
Nanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Alright, får kika igenom dom!

Anser du att jag behöver göra om cvt hela, eller ska jag bara ta "grunder" ifrån dom du länkade till?

Känner att dom två länkar till, ändå tar upp rätt onödiga saker. Varför ange att man är svensk och civilstånd på det? Känns bara onödigt och dumt.

I grund och botten tycker jag ditt CV är helt OK, det behöver bara slipas lite på.

Att du är svensk är kanske inte så intressant om du söker till något mindre företag i Sverige och heter Joakim, nej. Men söker man till ett multinationellt företag eller till och med till ett jobb utomlands är det desto intressantare.

Civilstånd tycker jag ändå är rätt viktigt, och kan slå åt båda håll. Ett företag kanske prioriterar någon som har ett samboförhållande med barn, då den personen sannolikt inte helt plötsligt kommer att komma på idén att dra till Thailand i sex månader med killkompisarna och festa. Men de kan lika gärna prioritera singelkillen som inte har någon flickvän han vill skynda hem till varje kväll, utan kanske kan tänka sig att jobba lite övertid kvällstid om så behövs. Så civilstånd tycker jag att du ska ha med.
Citera
2011-04-14, 12:18
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nander
I grund och botten tycker jag ditt CV är helt OK, det behöver bara slipas lite på.

Att du är svensk är kanske inte så intressant om du söker till något mindre företag i Sverige och heter Joakim, nej. Men söker man till ett multinationellt företag eller till och med till ett jobb utomlands är det desto intressantare.

Civilstånd tycker jag ändå är rätt viktigt, och kan slå åt båda håll. Ett företag kanske prioriterar någon som har ett samboförhållande med barn, då den personen sannolikt inte helt plötsligt kommer att komma på idén att dra till Thailand i sex månader med killkompisarna och festa. Men de kan lika gärna prioritera singelkillen som inte har någon flickvän han vill skynda hem till varje kväll, utan kanske kan tänka sig att jobba lite övertid kvällstid om så behövs. Så civilstånd tycker jag att du ska ha med.

Oerhört tacksam för all feedback! Fixar ihop ett nytt cv (utifrån det sistnämnda cv-exemplet du länkade) och sen får vi se vilket jag gillar bäst. Gällande civilstånd, om man har t ex flickvän, ska det då stå: flickvän. Eller skriver man: upptagen. ? Eller t om: ogift?
Citera
2011-04-14, 12:20
Medlem
Nanders avatar
Citat:
Oerhört tacksam för all feedback! Fixar ihop ett nytt cv (utifrån det sistnämnda cv-exemplet du länkade) och sen får vi se vilket jag gillar bäst. Gällande civilstånd, om man har t ex flickvän, ska det då stå: flickvän. Eller skriver man: upptagen. ? Eller t om: ogift?

"Flickvän" eller "I förhållande" funkar båda bra. Tänk Facebook.

Jag skrev "Bor med flickvän" då det kändes läskigt att kalla mig själv för "sambo". Jag tror inte det finns några exakta regler för det här.
Citera
2011-04-14, 12:25
Medlem
Lazeeboys avatar
Men, om jag utgår ifrån att jag tar mitt nuvarande cv och förfinar det. Det innehåller just nu en bild, ska man ta bort sånt? Eller bara göra en liten bild och sätta i hörnet?
Citera
2011-04-14, 12:31
Medlem
Nanders avatar
Citat:
Men, om jag utgår ifrån att jag tar mitt nuvarande cv och förfinar det. Det innehåller just nu en bild, ska man ta bort sånt? Eller bara göra en liten bild och sätta i hörnet?

Vi hade arbetsmarknadsdagar på skolan för inte så länge sedan och då diskuterade jag just det här med foto på CV:t med en av bankernas företagsrepresentanter. Han sa att han personligen tyckte det var lite "osvenskt" att inkludera ett foto och ingenting han själv tyckte var viktigt. Däremot så sa han också att han vet att det finns många andra rekryterare som tycker att det är bra om man har ett foto på CV:t. Söker man jobb via någon av rekryteringsbolagen (t.ex. Academic Work) så uppmanar dem en att inkludera ett foto i sitt digitala CV. Så har du ett foto där du ser trevlig och proper ut tycker jag inte att det är fel.
Citera
2011-04-14, 12:32
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nander
Vi hade arbetsmarknadsdagar på skolan för inte så länge sedan och då diskuterade jag just det här med foto på CV:t med en av bankernas företagsrepresentanter. Han sa att han personligen tyckte det var lite "osvenskt" att inkludera ett foto och ingenting han själv tyckte var viktigt. Däremot så sa han också att han vet att det finns många andra rekryterare som tycker att det är bra om man har ett foto på CV:t. Söker man jobb via någon av rekryteringsbolagen (t.ex. Academic Work) så uppmanar dem en att inkludera ett foto i sitt digitala CV. Så har du ett foto där du ser trevlig och proper ut tycker jag inte att det är fel.

Jag kan känna, att om jag lämnar in ett cv face-to-face, så är det logiskt nog enklare för den som är personalansvarig, att komma ihåg mig om han ser mitt ansikte. Annars blir det bara en massa text.
Citera
2011-04-14, 12:59
Medlem
masamisos avatar
Det ser bra ut men jag har 2 invändningar:
1- Personlingen tycker jag att det är bättre att ha dina utbildningar först, sen meriter och avslutningsvis dina personliga egenskaper/intressen.

2- Har du bott i ett Engelskt talande land?? kan du verkligen tala Engelska obehindrat?? om inte så är det bättre att skriva goda kunskaper i tal och skrift.
Citera
2011-04-14, 13:03
Medlem
Lazeeboys avatar
Jag filar och jag fixar för fullt. Har ändrat en hel del och är snart klar. Tycker att det blir bättre och bättre hela tiden.

En fundering, under anställningar samt övriga meriter, räcker det om man kortfattat bara skriver t ex: kassahantering, försäljning osv. Eller ska man skriva en liten tillhörande story?
Citera
2011-04-14, 13:05
Medlem
masamisos avatar
Citat:
Jag filar och jag fixar för fullt. Har ändrat en hel del och är snart klar. Tycker att det blir bättre och bättre hela tiden.

En fundering, under anställningar samt övriga meriter, räcker det om man kortfattat bara skriver t ex: kassahantering, försäljning osv. Eller ska man skriva en liten tillhörande story?

Bara kortfattat
Citera
2011-04-14, 13:06
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masamiso
Bara kortfattat

Ser det inte dumt ut, när det i princip är liknande uppgifter på alla arbetsplatser. Vad ska jag t ex skriva som arbetsuppgifter när man är lägerledare? Kommer bara på planering.
Citera
2011-04-14, 14:39
Medlem
Lazeeboys avatar
Nu är jag klar. Hade bara tänkt lägga in lite intressen i slutet.

Hur lägger man upp det snyggast, utan att avancera det hela?

Gillar träning, sport, musik, film, familj och vänner, skriva osv.

Hjälp mig nu, komigen!
Citera
2011-04-14, 16:02
Medlem
Lazeeboys avatar
Ni får ursäkta att jag skriver femton inlägg på rad.

Nu har jag spikat klart cv:t och det finns att se i sin fulla och färdiga skala på min jobb-blogg:

http://klartmanskahajobb.blogg.se/2011/april/ta-del-av-mitt-cv-1.html

Ni som har hjälpt mig under dagen - vad tycker ni?

Allt som saknas nu är ett personligt brev. Får fila ihop ett senare idag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in