2009-01-13, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Absolut, men längden har kanske inget eget värde. Det kanske snarare är så att den ska vara så tydlig som möjligt, där kort är ett av många möjligt sätt att öka tydligheten.

Fast ett kort på dig säger noll och ingenting om vad du har för kunskaper och erfarenheter.
Citera
2009-01-13, 18:14
Medlem
pekmezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Fast ett kort på dig säger noll och ingenting om vad du har för kunskaper och erfarenheter.

Kort motsattsen till lång, inte bild, tror jag han menar.
Citera
2009-01-13, 18:31
Medlem
grals avatar
Precis. Kort as in short Att skicka med en bild är bara fånigt... såvida inte man söker som typ modell.
Citera
2009-01-13, 19:41
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
att börja dra i marginalerna och ändra textstorleken tror jag är ett kardinalfel då det inte ser så konstigt ut när man enbart har sitt dokument framför sig men när man har ett gäng dokument framför sig så syns det väldigt tydligt i vilka som marginalerna eller teckenstorleken har blivit ändrade i.

Du har en poäng, men jag tror samtidigt att det finns så många olika varanter på CV:n att man inte kommer vara den enda som sticker ut. Ibland är det ju dessutom en fördel att sticka ut. Finns ju inget som säger att det är "fel" att ändra på marginalerna, sen ska det ju inte göras i absurdum.
Citera
2009-01-13, 20:09
Medlem
Citat:
Precis. Kort as in short Att skicka med en bild är bara fånigt... såvida inte man söker som typ modell.
Funderade på om det var det du menade eller ej =)
Du säger att tydligheten ökar med ett kort CV Samtidigt så blir CV:t mer intetsägande ju mindre man skriver om varje sak. Vissa saker behöver förklaras för att läsaren ska förstå vad aktiviteten har gett personen i fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Mercai
Du har en poäng, men jag tror samtidigt att det finns så många olika varanter på CV:n att man inte kommer vara den enda som sticker ut. Ibland är det ju dessutom en fördel att sticka ut. Finns ju inget som säger att det är "fel" att ändra på marginalerna, sen ska det ju inte göras i absurdum.
Visst är det så men om man har läst en del dokument så kommer man lik förbannat kunna se direkt vilka som har fuskar med marginaler och liknande.
Templates are templates for a reason som står i någon av dummies-böckerna.
Citera
2009-01-14, 16:37
Medlem
Om man söker direkt från universitet/högskola, eller om man bara har 3-4 års arbetslivserfarenhet, så tycker jag att ett cv aldrig skall vara mer än 1 sida. Behöver man mer än en sida, så har man inte gallrat tillräckligt bland meriterna.

Den som läser CV:t vill inte veta hela ditt livs historia, utan få ett snabb överblick av vad du har gjort. Skiver du för många meriter, så försvinner ju de viktigaste, det är bättre att ha lite färre men bra meriter. Om du har ett bra sommarjobb, lyft fram det istället för att gömma det mellan när du sålde jultididningar och glass och var spexmästare i kåren...
Citera
2009-01-14, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elrax
Om man söker direkt från universitet/högskola, eller om man bara har 3-4 års arbetslivserfarenhet, så tycker jag att ett cv aldrig skall vara mer än 1 sida. Behöver man mer än en sida, så har man inte gallrat tillräckligt bland meriterna.

Den som läser CV:t vill inte veta hela ditt livs historia, utan få ett snabb överblick av vad du har gjort. Skiver du för många meriter, så försvinner ju de viktigaste, det är bättre att ha lite färre men bra meriter. Om du har ett bra sommarjobb, lyft fram det istället för att gömma det mellan när du sålde jultididningar och glass och var spexmästare i kåren...

När ska folk inse att det finns folk som är bättre än andra och vill komma någonstans i livet. Visst merparten av studenterna som går igenom högskolor/universitet klarar sig förmodligen på en sida men sedan finns det en klick som är drivna och engagerar sig i otroligt mycket lärorikt under studietiden, har ett jobb innan eller under studierna som de har gjort lite annat nyttigt, har språkkunskaper osv vilket gör att de aldrig i helvete kan klara sig på en sida och samtidigt ge läsaren en uppfattning om vad det personen har gjort faktiskt innebär. Sedan så innebär ju även många poster i studentkårer och liknande att man även per automatik ingår i andra projekt som är väl så viktiga och tidvis omfattande som huvuduppdraget.

Fråga rekryterarna på de mest åtrovärda bankerna, konsultbolaget osv så kommer de inte se något problem i att ett CV är 2 sidor då de vill ha drivet folk och gärna se lite mer än en titel på vad personen har gjort.
Citera
2009-01-16, 17:49
Medlem
skall man bifoga betygen(högskola) när man söker sommarjobb?Tänkte att arbetsgivarn vill veta vilka kurser man har läst hitills, då man ej är färdig. Plus så har jag jävligt bra betyg .
Citera
2009-01-16, 18:24
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panchod
skall man bifoga betygen(högskola) när man söker sommarjobb?Tänkte att arbetsgivarn vill veta vilka kurser man har läst hitills, då man ej är färdig. Plus så har jag jävligt bra betyg .

Nej, men skriv för all del vad du har i betyg när du listar din utbildning. Det är det CVet är till för

Om någon av kurserna är speciellt lämplig att lista kan du kanske göra det med. Annars kanske det räcker med att ange inriktning inom ditt ämne.
Citera
2009-01-16, 18:35
Medlem
Citat:
Nej, men skriv för all del vad du har i betyg när du listar din utbildning. Det är det CVet är till för

Om någon av kurserna är speciellt lämplig att lista kan du kanske göra det med. Annars kanske det räcker med att ange inriktning inom ditt ämne.

Ok! Tack!
Citera
2009-01-16, 18:45
Medlem
Citat:
jag skulel säga att det beror på vad det är för jobb du söker, men oftast inte.
Citera
2009-01-16, 18:45
Medlem
miklons avatar
Citat:

Ibland bifogar man betyg, men normalt sett tar man med dem om man blir kallad till intervju. Snittbetyget tycker jag gott att man kan ha med i CV:t, om man tycker det är tillräckligt bra.

Själv har jag under mina utbildningar listat några områden som jag läst kurser inom, för att få med det jag tyckte var viktigast, utan att behöva lista alla kurser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in