2011-03-03, 12:05
Medlem
kvasifilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvasifilosof
Okej nu har jag skrivit mitt Cv och personligt brev såhär ser det ut
N****

Address:*****
Postnummer: *****
Telefonnummer:07*******
Hemtelefon: *******
Email: n********
Personnummer: ********

Mitt namn är N***** och jag skriver till er då jag är intresserad utav att arbeta hos er. Jag börja sommarjobba när jag var 16 år och har forsatt med de tills nu. Därför vet jag att de är enormt viktigt att prestera sitt bästa på arbetetet och att alltid komma i tid. Jag fick beröm från min förra arbetsgivare för att jag jobba hårt.

Man utvecklas som människa när man har ett jobb så de är viktigt för mig att ha de. Om jag stötter på något problem försöker jag lista ut vad det är därefter gå till någon som vet. Jag gillar inte att vara sysslolös så om jag inte har arbete så hittar jag sätt att vara produktiv på.

Är bra på att samarbeta men har inget imot enskilt arbete. Jag är riktigt stolt över mitt MVG i projektarbete. Jag och två av mina klasskamrater byggde en självgående robot.

På fritiden gillar jag att läsa, lyssna på musik samt spela spel. Är en kulturell person. Dessutom går jag långa promenader med min hund. På vinter åker jag skriskor och långfärdsskidor.

Är jag den ni söker? Hör av er, tack i förhand.

Är de bra inte för kort eller så ? Jag tror jag tog med det som räknas

Och här cvet:
Curriculum Vitae

Namn: N*****
Ålder: 20
Postnummer:*****
Telefonnummer:07*****
Email:n*****
Adress: N*******

Yrkeserfarenhet:
2007-2010, Arbetade jag som industri-sanerare på ***** i stockholm. Under mina skollov så hoppade jag in när de behövdes.

Utbildning:
2007-2010, ******* Gymnasium, Teknik inriktning ingenjör
Behörighet till Körkort B

Språk:
Svenska, Engelska, Tal och Skrift
Finska, Tal

Övrigt:

Grundlägande Datorkunskaper i:
CAD
Programering(Pascal)+Basic Stamp
Microsoft Office
Webbdesign

Produktansvarig i UF-företag

Referenser:
J**** S******i, *****, 07*******

Vad tycks?

Inga åskikter ?
Citera
2011-03-03, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvasifilosof
Inga åskikter ?

Grammatiska fel och meningsuppbyggnaden är inte fantastisk men innehållet duger väl, antar jag..
Citera
2011-03-03, 17:28
Medlem
Klassiskts avatar
Vad tror ni om detta personliga brev?

Hej! Mitt namn är XX och jag är rätt person för jobbet.

Med tidigare erfarenheter inom verkstad och logistik är jag van att vistas i liknande miljöer där jag trivs mycket bra. Jag tror att tjänsten passar mig för att jag kan bidra positivt med mitt engagemang, intresse och tidigare erfarenheter.

För tillfället studerar jag mitt första år som Civilingenjör XX på XX med inriktning mot XX och XX, en utbildning jag tycker speglar er verksamhet och en stor anledning till att jag är intresserad av er på XX, då det ger nyttiga erfarenheter och en fot in på ett företag jag kan tänka mig att arbeta på efter examen.

Som person är jag strukturerad i det jag gör och har inga svårigheter att arbeta tillsammans med andra eller utföra självständigt arbete. Som handlingskraftig och utåtriktad möter jag era krav på ansvarstagande och ett gott bemötande.

Jag ser fram emot att höra från er!

Med vänlig hälsning,
XX
Citera
2011-03-03, 19:13
Medlem
OpenEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klassiskt

Den här approachen har jag använt de få gånger jag faktiskt fått ett jobb, kan bara rekomendera.
Men dom fetstilta orden gillar jag personligen inte, kanske om det fanns en tydligare röd tråd på de fetstilta orden. Förstår att du markerat dom positiva orden men det känns inte riktigt träffande, anser jag.
Citera
2011-03-03, 22:22
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mp-jby
Har precis skrivit mitt livs första personliga brev och skulle uppskatta feedback på det. Söker jobb på en industri som tillverkar kylvaror etc. men eftersom jag egentligen inte har en aning vilken tjänst jag söker och vad jobbet innebär försökte jag undvika att ta upp det i brevet.

Var inte allt för hårda är ni snälla

Hej!

Mitt namn är Anders Andersson och jag är 19 år gammal och läser för tillfället IT sista året på gymnasiet. Bor för tillfället fortfarande med mina föräldrar och syskon i Anderstorp men hoppas på att så snart som möjligt flytta till något lite mer centralt.

Mitt mål är får ut en fot i arbetslivet och få lite mer erfarenhet utav att jobba - självständigt och som i grupp.
Tidigare har jag sommarjobbat som golvläggare och där fick jag lära mig en stor del om att samarbeta eftersom det var otroligt viktigt i jobbet då man hela tiden jobbade mot klockan och var tvungna att hela tiden hjälpa varandra.

Några av mina starka sidor:
* Är utåtriktad och har lätt att få kontakt med nya människor.
* Är handlingskraftig och ansvarstagande och ser till att det som skall göras blir gjort.
* Tar initiativ och löser problem självständigt.

Är jag den ni söker? Ser fram mot ett möte med er.

Med vänliga hälsningar

Anders Andersson
Bilaga: CV

Bra skrivet!

Småsaker du kan ändra om du vill:

...sista året på IT-gymnasiet...
bor hemma med mamma, pappa, syster och bror men hoppas att snart flytta till en egen lägenhet.
Få in en fot på arbetsmarknaden... inte ut eller komma ut i arbetslivet. :-)

Glöm inte att skriva vad du gör på fritiden och gärna något där du rör på dig eller om du är engagerad i någon förening eller liknande. Men skriv inte att du spenderar all din tid framför datorn, om det nu inte är ett sånt jobb du söker. Påpeka gärna vad du tycker om att jobba fysiskt. Har du körkort? Har du gått extrakurser i skolan? Engagerat dig i något i skolan? Fått stipendie... allt ska med.
Citera
2011-03-03, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klassiskt

Med tidigare erfarenheter inom verkstad och logistik är jag van att vistas i liknande miljöer där jag trivs mycket bra. Jag tror att tjänsten passar mig för att jag kan bidra positivt med mitt engagemang, intresse och tidigare erfarenheter.

För tillfället studerar jag mitt första år som Civilingenjör XX på XX med inriktning mot XX och XX, en utbildning jag tycker speglar er verksamhet och en stor anledning till att jag är intresserad av er på XX, då det ger nyttiga erfarenheter och en fot in på ett företag jag kan tänka mig att arbeta på efter examen.

Som person är jag strukturerad i det jag gör och har inga svårigheter att arbeta tillsammans med andra eller utföra självständigt arbete. Som handlingskraftig och utåtriktad möter jag era krav på ansvarstagande och ett gott bemötande.

Jag ser fram emot att höra från er!

Med vänlig hälsning,
XX

Vilken typ av jobb handlar det om?
Citera
2011-03-04, 14:44
Medlem
nevads avatar
Håller på att skriva ett cv och undrar hur jag ska presentera min utbildning som jag hoppat av? Hade tänkt skriva ungefär såhär under utbildningsrubriken: 19 hp på högskolan, KTH.

Inte så relevant för jobbet men mest tänkt att fylla hålet som blir. Men man kanske ska skriva vilka kurser man gått? Åtminstone de som kan vara relevanta för jobbet man söker.
Senast redigerad av nevad 2011-03-04 kl. 14:46.
Citera
2011-03-05, 15:44
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potatisskalar1
Grammatiska fel och meningsuppbyggnaden är inte fantastisk men innehållet duger väl, antar jag..

Instämmer, jag skulle inte kalla till intervju med det där som grund.
Citera
2011-03-05, 17:13
Medlem
Hur ska jag skriva under Arbetserfarenheter om jag jobbat 1) som telefon försäljare och 2) stått vid ett stånd och presenterat ett företags produkter på en mässa.

Tid, var, vad jag gjorde, åt vem osv. vet jag. Men kan ni ge tips hur jag ska skriva flytande text. Hade tänkt något i stil med:

XXXXX Ab 11.11.-11.11.2009

Sen vad jag gjorde osv. Hjälp tack!
Citera
2011-03-06, 18:15
Medlem
crusherzs avatar
Skriver nu mitt första CV då jag söker ett examensarbete för att avsluta min ingenjörsutbildning.
Det finns förhoppningsvis en viss chans för anställning om exjobbet går bra och söker därför lite hjälp med CV-skrivandet.

Exjobbet i fråga är inom .NET utveckling och företaget är ett hyffsat stort systemutvecklingsföretag som jag haft lite privat kontakt med, de ville att jag skulle skicka in ett CV efter att jag fått svar om att dom hade ett möjligt exjobb till mig.
Citera
2011-03-06, 22:30
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevad
Håller på att skriva ett cv och undrar hur jag ska presentera min utbildning som jag hoppat av? Hade tänkt skriva ungefär såhär under utbildningsrubriken: 19 hp på högskolan, KTH.

Inte så relevant för jobbet men mest tänkt att fylla hålet som blir. Men man kanske ska skriva vilka kurser man gått? Åtminstone de som kan vara relevanta för jobbet man söker.

Jag hade samma dilemma, med ofärdiga kurser (nu är det så länge sedan att jag inte behöver gå så långt bak i tiden i CV:t), jag skrev då oftast nåt i stil med "Universitetet i Blablabla: Esperanto", utan att gå in på poäng och kurser i detalj. Det kan man ta på en intervju när man kommer dit.

En bra grundregel tycker jag är att man alltid ska sikta på att ta sig till intervju och ta eventuella "men" och "om" där, utan att för den sakens skull ljuga för att komma dit.
Citera
2011-03-06, 23:08
Medlem
Hur skriver ni som är mitt i pågående utbildning? Om ni läser program, skriver ni bara "Termin 3" eller skriver ni ut samtliga avklarade kurserna? Hur gör ni om ni har kuggat en av kurserna under exempelvis Termin 2?

Jag menar, ibland kan det vara fördelaktigt att delge att man ex. läst specifika kurser såsom statistik. Poängterar ni detta i CV:et eller personliga brevet?

Hur gör ni som läser fristående program om ni exempelvis läst en kurs på ett universitet och övriga på ett annat? Skriver ni ändå "Termin 3" och namnger det universitet ni läst majoriteten av kurserna och där ni kommer ta examen, eller skriver ni ut samtliga kurser, och universitet, för sig?

Smått rörigt inlägg, men va fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in