2011-07-23, 00:52
Medlem
Jag befinner mig i en lite märklig sits som jag inte riktigt vet hur jag ska behandla...

Jag ska börja söka jobb till våren och har varit "pokerproffs" under en längre tid. Jag kommer att söka jobb inom idrottsföreningar, riksidrottsförbundet med underorganisationer samt kommuners kultur/fritidsförvaltningar och hoppas jobba med idrottsfrågor på ett eller annat sätt, primärt hjälpa till att fördela idrottsstöd och hjälpa föreningar att utvecklas på olika sätt.

Mitt CV ser ungefär ut så här

juni 04 tar studenten
sommaren 04 sommarjobb på en ekonomiavdelning
januari-november 05 lumpen
januari 06-september 09 primärt poker, även ett sommarjobb på ett tvätteri, 6 månader i en matbutik och under hela tiden ideelt arbete på en av nationerna i Lund
september 09-idag här har jag pluggat idrottsvetenskap, haft ett sommarjobb samt en hel del relevant ideelt arbete

Frågan är vad jag ska ta upp för något som beskrivning av mitt pokerspelande. Goda kunskaper om riskbedömning, matematik samt att kunna arbeta under stress? Ska jag ta upp att pokerspelandet har gjort det möjligt för mig att resa, jobba ideelt samt klara av mina studier utan att ta CSN?
Citera
2011-07-24, 19:57
Medlem
Har haft FÖR många olika jobb - CV:n blir rörig. Hjälp!

Hoy

Sitter och skriver CV som ska användas till att söka jobb i Norge i höst.

Problemet jag har nu är att jag har haft så många olika arbeten att det ser dumt ut :S

Mångsysslare är ett bra ord, även om jag har för mig att det innebär arbetslös, vilket jag varit i kanske högst ett par veckor åt gången - between jobs.

Arbetslistan:

Butiksmedarbetare
Jour
Kassör
Marknadsförare
Kypare/servitör
Kafémedarbetare
Frukostvärd
Diskare
Köksassistent (hjälpte kocken med ALLT som behövdes)
Flyttarbetare
Telefonförsäljare
Brevbärare
Lagerarbetare
Promoter (?)

det är en jävla röra ser ni ju och det följer ju ingen speciell bransch eller karriär. Jag har liksom kört lite på att söka nya arbeten för att prova nya grejer (egenskap som jag vet är ett +) men det är fan inte lätt att tag med allt i ett CV som ska vara bra och ha en röd tråd.

Utbildningsvis så har jag Sam.ekonomi, säljutbildning, samt studerar Spanska just nu i Spanien....

Vad tror ni om mina arbeten, hur fasen ska jag få med det nödvändiga på ett bra sätt i min CV?

PS. Jag vet att det kanske är enklare om ni vet hur LÄNGE jag haft varje arbete och var, men det orkar jag inte skriva DS.

Tacksam för alla kommentarer (även skämt jag gillar att skratta, men håll er till ämnet)

/HH
Citera
2011-07-24, 20:06
Medlem
Alex900s avatar
Vet du ungefär vilket slags arbete du ska söka?

Plocka ut de arbeten som möjligen passar det arbetet samt lite mer information om dessa. Att ha alldeles för mycket arbeten i sitt CV sänker omdömet en aning enligt mig, att man inte kan stanna vid ett arbete.
Citera
2011-07-24, 20:16
Medlem
Ja precis vad jag har tänkt

har alltid haft en oro att mina referenser ger mig omdömen som: "Jo har är bra, men räkna inte med att han stannar någon längre tid....."

Sedan har jag rest en del också, så anställningarna är från olika länder, samt att det ibland har varit säsongsanställningar, projektarbeten mm dvs kortare perioder.

Jag har skrivit detta förrut, alltså typ av anställning för att förklara den korta tiden, men nu läste jag någon CV-guide att det ska man INTE göra då det inte har relevans fast om rekryteraren tänker just, varför så kort tid?

Knepigt
Citera
2011-07-24, 21:14
Medlem
UniktFanskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hapahapa03
Hoy

Sitter och skriver CV som ska användas till att söka jobb i Norge i höst.

Problemet jag har nu är att jag har haft så många olika arbeten att det ser dumt ut :S

Mångsysslare är ett bra ord, även om jag har för mig att det innebär arbetslös, vilket jag varit i kanske högst ett par veckor åt gången - between jobs.

Arbetslistan:

Butiksmedarbetare
Jour
Kassör
Marknadsförare
Kypare/servitör
Kafémedarbetare
Frukostvärd
Diskare
Köksassistent (hjälpte kocken med ALLT som behövdes)
Flyttarbetare
Telefonförsäljare
Brevbärare
Lagerarbetare
Promoter (?)

det är en jävla röra ser ni ju och det följer ju ingen speciell bransch eller karriär. Jag har liksom kört lite på att söka nya arbeten för att prova nya grejer (egenskap som jag vet är ett +) men det är fan inte lätt att tag med allt i ett CV som ska vara bra och ha en röd tråd.

Utbildningsvis så har jag Sam.ekonomi, säljutbildning, samt studerar Spanska just nu i Spanien....

Vad tror ni om mina arbeten, hur fasen ska jag få med det nödvändiga på ett bra sätt i min CV?

PS. Jag vet att det kanske är enklare om ni vet hur LÄNGE jag haft varje arbete och var, men det orkar jag inte skriva DS.

Tacksam för alla kommentarer (även skämt jag gillar att skratta, men håll er till ämnet)

/HH

Det behöver inte vara en nackdel. Om du t.ex. pluggat och jobbat extra ( på olika ställen via bemanning, ser många arbetsgivare det som positivt. Att du både studerat och jobbat visar att du är uthållig och arbetsvillig)
Men för jobbet så; Ange relevanta arbetslivserfarenheter för det jobb du skall söka.

Hur gammal är du och vad vill du arbeta med i framtiden? Eller vill du fortsätta hoppa runt ett tag som det känns nu?
Citera
2011-07-24, 21:50
Medlem
Kanske kan du göra något liknande som punk 3 på den här sidan http://shortcut.nu/bloggar/karriarmakeoverbloggen/3474/4-snabba-tips-for-din-CV , dvs samla några av alla de där jobben under sommar- och extrajobb.
Citera
2011-07-24, 22:29
Medlem
Alex900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyJane
Kanske kan du göra något liknande som punk 3 på den här sidan http://shortcut.nu/bloggar/karriarmakeoverbloggen/3474/4-snabba-tips-for-din-CV , dvs samla några av alla de där jobben under sommar- och extrajobb.
Låter smart.

Försök dig på det hapahapa03 och se hur resultatet blir.
Citera
2011-07-26, 20:33
Medlem
Schysst

Har faktiskt sett hennes CV på cv-akuten förrut, den va rätt nice.

Tackar för hjälpen, jag provar på det

PÖSS
Citera
2011-07-27, 18:54
Medlem
En idé kan vara att bunta ihop dem under tex butik 2008-2010, restaurang 2010-2011. Under varje rubrik berättar du lite kort om vilka uppgifter du haft och var du jobbat. Alternativt skriva Coop, Kalles restaurang etc om du haft olika uppgifter på samma arbetsplats
Citera
2011-07-28, 07:11
Medlem
.Dead.s avatar
Alltså jag förstår inte hur svårt det ska vara med att skriva ett CV..

Min plan är att söka så många jobb som möjligt, som inte kräver någon direkt utbildning men kan bara inte få ihop ett personligt brev.

De "guider" jag läst på internet är mer riktade för människor som söker ett specifikt utannonserat jobb, med förslag som "Jag söker angånde jobb xx" "Varför jag kommer att passa för detta jobb" etc medan jag kommer att lämna ut mitt på så många ställen som möjligt. Hur fan ska man börja? "Hej jag heter .Dead. och är femtioelva år gammal och bor i Ankeborg" känns ju mer som att man letar brevvänn än jobb.. Hjälp för fan, jag måste verkligen komma igång med det här nu!

Edit: En annan sak, om man skickar via mail/företagets sida, vilket format ska det vara? Måste det vara pdf? Det jag fått ihop än så länge ligger i ett words dokument, har ingen aning om hur jag ska få det till pdf isåfall..
Senast redigerad av .Dead. 2011-07-28 kl. 07:13.
Citera
2011-07-28, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dead.
Alltså jag förstår inte hur svårt det ska vara med att skriva ett CV..

Min plan är att söka så många jobb som möjligt, som inte kräver någon direkt utbildning men kan bara inte få ihop ett personligt brev.

De "guider" jag läst på internet är mer riktade för människor som söker ett specifikt utannonserat jobb, med förslag som "Jag söker angånde jobb xx" "Varför jag kommer att passa för detta jobb" etc medan jag kommer att lämna ut mitt på så många ställen som möjligt. Hur fan ska man börja? "Hej jag heter .Dead. och är femtioelva år gammal och bor i Ankeborg" känns ju mer som att man letar brevvänn än jobb.. Hjälp för fan, jag måste verkligen komma igång med det här nu!

Edit: En annan sak, om man skickar via mail/företagets sida, vilket format ska det vara? Måste det vara pdf? Det jag fått ihop än så länge ligger i ett words dokument, har ingen aning om hur jag ska få det till pdf isåfall..

I dom flesta ordbehandlingsprogrammen så ska du under "Arkiv" fliken kunna välja "Exportera som..." (åtminstone "export as..." på engelska) och där ska du kunna välja flera olika typer utav format, även .pdf format.

Varsågod!
Citera
2011-08-01, 02:32
Bannlyst
Tänkte på en sak till alla er som postar sitt CV här.

Om ni kopierar och postar det CV ni skickar in till företagen här så kan man ju kolla upp precis vad ni skrivit här på flashback. Ni blir inte anonyma längre och det många skriver här vill man nog inte att sin framtida chef ska läsa heller.

Är jag ute och cyklar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in