Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
Jag och min sambo kommer tyvärr snart att tvingas leva på omkring 4000 kr/mån i matbudget efter att hyra och el är betald - för oss båda! Skulle därför mycket uppskatta att få konkreta mattips från er. Hur skall man egentligen överleva på en sådan här tajt budget? Tre mål mat om dagen förutsätts.
Jag vill alltså ha tips på alltifrån vad Willys eller Netto tar för fem kilo ris eller potatis; vad man bör köpa för slags matvaror och var någonstans, till vad man kan laga för billiga men näringsrika maträtter för en så ynklig summa. Kanske finns det t.o.m. någon receptbok att köpa med tips på maträtter för en "shoestring budget" för två personer?
Obs! Fjortiskommentarer i stil med: "Är det inte ansvarslöst att bo ihop om ni har så lite pengar?", "Skaffa ett jobb!", "Lev på nudlar", "Skaffa billigare bostad" och dylikt undanbedes. Jag är endast intresserad av konkreta mattips för fattiglappar.
Spelar inte jättestor roll VAR man handlar jämfört med hur stor roll det spelar VAD man handlar.
Men några grundtips:
Köp inga halvfabrikat utan laga allt själv. Med halvfabrikat menar jag inte bara sånt som påssåser och liknande utan även till exempel smaksatt creme fraiche och sådana saker. Köper du creme fraiche för 8.90 och smaksätter den själv med de råvaror och kryddor du vill så blir det jävligt mkt billigare än de 12.90 du betalar för creme fraiche med t.ex. rosmarin och vitlök. Man kan tycka att fyra spänn är lite pengar men då tänker man fel. Tänk i procent istället och summer en hel månads varor så blir det en jävla skillnad.
Skaffa en bra heltäckande vardagskokbok typ Vår Kokbok eller Rutiga kokboken. Använd recepten som står där. De brukar nämligen vara fria från halvfabrikat till skillnad från recept på t.ex. tasteline eller smygsponsrade kokböcker.
Är ni två pers så lagar du middag för fyra. Ni äter två av portionerna till middag och så tar ni med resterande två till lunch dagen därpå, eller fryser in till att använda till lunch senare om ni tycker att det blir tjatigt att äta samma sak till middag ena dagen och till lunch dagen därpå.
Laga mycket köttgrytor. De består vanligen av kött (som visserligen är rätt dyrt men går att köpa billigt när man köper grytbitar eller ett större stycke, typ en stek), rotfrukter som är rätt billiga året runt, lök som alltid är billigt, tomatpuré som är hyfsat billigt osv. Använd buljongtärningar om ni hemskt gärna vill ha buljong, dyra "fonder" på flaska är samma sak men upp till 20 ggr dyrare. Eller så struntar ni i buljong och låter grytorna kryddas av råvaror och vanliga kryddor. Buljong är ju nämligen ofta ett avkok av sånt som brukar ingå i en köttgryta så det är egentligen onödigt i sådana.
Laga mat som mättar. Falukorv är visserligen billigt i inköp men består nästan bara av fett och potatismjöl. Då är det bättre att äta en mindre bit fläskfilé med potatis och en god hemmagjord sås till. Fläskfilé är sjukt billigt pga den stora överproduktion som finns.
Fryst kyckling är också grymt billigt om du undviker färdigvarianter typ Stinas. Köp fryst hel kyckling, släng in den i ugnen utan att tina på 175 grader i 1,5 timme. Spadet som bildas reder du av med en skvätt grädde och kryddar. Billigt, gott, bra mat.
Finns massor att skriva om detta men prioritetsordning:
1) Handla inte när ni är hungriga! Då blir det snabba lösningar och dåliga inköp och dålig mat
2) Undvik halvfabrikat
3) Ha en oberoende vardagskokbok typ "Vår kokbok"
4) Laga för fyra och ät två pers två ggr
5) Planera lite så att inköpen går att använda till flera rätter. Köper du t.ex. ett kg morötter och behöver 100 gram till en gryta så planera redan då in vad du ska göra med resten. T.ex. 200 gram att riva och pressa lite citron över och ha till fisk dagens därpå, 200 gram att skära i stavar och använda till rostade grönsaker till dag 3 osv.
4000 spänn på två pers räcker ruskigt långt.