2009-01-10, 13:57
Medlem
dePauls avatar
De mest ekonomiska råvarorna:
  • Baljprodukter (linser, bönor osv)
  • Kyckling (trots att den stigit i pris på det senare)
  • Hembakat bröd
  • Pasta
  • Korv
  • Inälvsmat (t ex kycklinglever)
  • Soppor
  • Gröter
  • Egenplockad svamp
Men framför allt så får man passa på och handla på extrapris och i storförpackningar, t ex sådana som finns på City Gross.

~Paul~
Citera
2009-01-10, 14:03
Medlem
Tycker också att 4000 är mycket till matpengar för 2 personer.
Jag brukar handla (storhandlar) för 1500 och då har jag mat så jag klarar mig längre än månaden ut. Om man bortser från Mjölk, bröd tex !
Har även en stock snus inräknat i de pengar för övrigt.

Ibland kan jag lägga på någon femhundring på matpengarna då jag behöver köpa sånt som brukar räcka lite längre, tex kryddor !

Men det är klart, jag käkar ju i princip bara en gång om dagen. Håller man mer på måltider med mellanmål, lunch etc etc så kanske det kostar lite mer. Men det har jag ingen erfarenhet av själv.
Citera
2009-01-10, 15:01
Medlem
ingenios avatar
Herregud - om inte annat så torde svaren i den här tråden avslöja ett och annat om fattigsverige! Folk som skriver att de bara har någon tusenlapp att klara sig på i månaden till mat...

Men, men, det kan faktiskt mycket väl vara så att ni som säger att 4000 kronor för två personer är mycket har helt rätt. Jag vet inte detta själv än så länge eftersom vi flyttar ihop först i början av nästa månad och det var med anledning av detta som jag ställde frågan. Börjar nämligen bli rejält orolig nu. TCO:s riksnorm för EN person är ställd till över fyra papp i månaden och om man går på soc så vill jag minnas att riksnormen för ett sammanboende par ligger på omkring 5000 kronor - och då betalar ju soc elräkningen och hyran samt eventuella andra utgifter. 4000 kronor måste alltså under alla omständigheter vara rejält mycket mindre.

Men vad jag tänkte var att vi skulle kunna göra någon slags uträkning av matutgifter här på forumet, dvs försöka sammanställa en "matkorg". Exempelvis: Om man går till lågprisaffären tidigt på morgonen och lyckas komma över ett kilo kött för - låt oss säga - 110 kronor, hur länge räcker då detta? Till två middagar för två personer? Och hur länge räcker ett rågbröd á 20 kronor? En ost á 80 kronor?

Vet man bara detta så torde det ju inte vara några större svårigheter att räkna ut huruvida det går att klara sig på summan ifråga.
Citera
2009-01-10, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
Herregud - om inte annat så torde svaren i den här tråden avslöja ett och annat om fattigsverige! Folk som skriver att de bara har någon tusenlapp att klara sig på i månaden till mat...

Men, men, det kan faktiskt mycket väl vara så att ni som säger att 4000 kronor för två personer är mycket har helt rätt. Jag vet inte detta själv än så länge eftersom vi flyttar ihop först i början av nästa månad och det var med anledning av detta som jag ställde frågan. Börjar nämligen bli rejält orolig nu. TCO:s riksnorm för EN person är ställd till över fyra papp i månaden och om man går på soc så vill jag minnas att riksnormen för ett sammanboende par ligger på omkring 5000 kronor - och då betalar ju soc elräkningen och hyran samt eventuella andra utgifter. 4000 kronor måste alltså under alla omständigheter vara rejält mycket mindre.

Men vad jag tänkte var att vi skulle kunna göra någon slags uträkning av matutgifter här på forumet, dvs försöka sammanställa en "matkorg". Exempelvis: Om man går till lågprisaffären tidigt på morgonen och lyckas komma över ett kilo kött för - låt oss säga - 110 kronor, hur länge räcker då detta? Till två middagar för två personer? Och hur länge räcker ett rågbröd á 20 kronor? En ost á 80 kronor?

Vet man bara detta så torde det ju inte vara några större svårigheter att räkna ut huruvida det går att klara sig på summan ifråga.

Som sagt hänger säkert lite på hur noga med målttiderna man är, sen beror det ju lite på hur man räknar sina matpengar. jag räknar endast mat + snus medans andra räknar in hygienartiklar och precis allt sådant i pengarna. Men det är ju sådant man inte behöver handla varje månad tex.

En limpa bröd räcker väl kanske 3-4 dagar för mig, en ost däremot om man köper 1 kg klarar jag mig garanterat på mer än 3 veckor.
I kilo kött skulle nog för min del räcka till iaf 2-3 måltider. Men sen kan man ju alltid frysa in och använda till matlådor till jobbet om det skulle bli över.
Citera
2009-01-10, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Äter ni tokmycket mat? Min matbudget ligger på ca 1500 kr/mån, då köper jag oftast produkter från kända tillverkare. Jag storhandlar aldrig, bor ensam och butiken jag handlar på är inte jättebillig (inte jättedyr heller ska erkännas).

Anyway, pasta är bra grejer, finns hur många olika pastasåser som helst. Blir ofta klart billigt framförallt om du kan tänka dig vegetariska alternativ.

Hur fan kan man leva på 1500:- / månad?!?!? Jag får inte ihop det! Räknar du inte med luncher på jobbet i denna kostnad då?
Citera
2009-01-10, 15:23
Medlem
casper_thetwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Hur fan kan man leva på 1500:- / månad?!?!? Jag får inte ihop det! Räknar du inte med luncher på jobbet i denna kostnad då?

lunch i skolan sen pasta ketchup och saft till mat där hemma för 1500:- så klarar du dig nog två månader
Citera
2009-01-10, 15:24
Medlem
klybans avatar
Våran matbudget för oss vuxna är säkert över 4000:- köper inget halv/halvfabrikat.
Och gärna lite kvalitet, köper sällan exklusivare mat.

Skulle säkert kunna kapa 500:- genom att ta billigare råvaror på en del.

Vilken typ av mat är du ute efter.
Det finns mängder med riktigt jävla billig mat som är gott för delen också, och då skulle ni kunna kapa ordentligt.
Citera
2009-01-10, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av casper_thetwo
lunch i skolan sen pasta ketchup och saft till mat där hemma för 1500:- så klarar du dig nog två månader

Fyfan för att leva så! Jag vill inte äta hummer och oxfile varje dag men nog vill jag ha lite mer varierad kost än så. Jag är dessutom intresserad av matlagning men tycker att allt drar iväg på matkontot.

Jag skulle vilja ha en tråd där det finns enkel och nyttig mat som är billig att laga. Kanske veckomenyer med inhandlingslistor. Skulle underlätta otroligt mycket för mig och många andra småbarnsfamiljer. Jag vet inte om det redan finns en sådan tråd. Men jag kan inte hitta nån i allafall.
Citera
2009-01-10, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
Jag och min sambo kommer tyvärr snart att tvingas leva på omkring 4000 kr/mån i matbudget efter att hyra och el är betald - för oss båda! Skulle därför mycket uppskatta att få konkreta mattips från er. Hur skall man egentligen överleva på en sådan här tajt budget? Tre mål mat om dagen förutsätts.

Jag vill alltså ha tips på alltifrån vad Willys eller Netto tar för fem kilo ris eller potatis; vad man bör köpa för slags matvaror och var någonstans, till vad man kan laga för billiga men näringsrika maträtter för en så ynklig summa. Kanske finns det t.o.m. någon receptbok att köpa med tips på maträtter för en "shoestring budget" för två personer?

Obs! Fjortiskommentarer i stil med: "Är det inte ansvarslöst att bo ihop om ni har så lite pengar?", "Skaffa ett jobb!", "Lev på nudlar", "Skaffa billigare bostad" och dylikt undanbedes. Jag är endast intresserad av konkreta mattips för fattiglappar.

Spelar inte jättestor roll VAR man handlar jämfört med hur stor roll det spelar VAD man handlar.

Men några grundtips:

Köp inga halvfabrikat utan laga allt själv. Med halvfabrikat menar jag inte bara sånt som påssåser och liknande utan även till exempel smaksatt creme fraiche och sådana saker. Köper du creme fraiche för 8.90 och smaksätter den själv med de råvaror och kryddor du vill så blir det jävligt mkt billigare än de 12.90 du betalar för creme fraiche med t.ex. rosmarin och vitlök. Man kan tycka att fyra spänn är lite pengar men då tänker man fel. Tänk i procent istället och summer en hel månads varor så blir det en jävla skillnad.

Skaffa en bra heltäckande vardagskokbok typ Vår Kokbok eller Rutiga kokboken. Använd recepten som står där. De brukar nämligen vara fria från halvfabrikat till skillnad från recept på t.ex. tasteline eller smygsponsrade kokböcker.

Är ni två pers så lagar du middag för fyra. Ni äter två av portionerna till middag och så tar ni med resterande två till lunch dagen därpå, eller fryser in till att använda till lunch senare om ni tycker att det blir tjatigt att äta samma sak till middag ena dagen och till lunch dagen därpå.

Laga mycket köttgrytor. De består vanligen av kött (som visserligen är rätt dyrt men går att köpa billigt när man köper grytbitar eller ett större stycke, typ en stek), rotfrukter som är rätt billiga året runt, lök som alltid är billigt, tomatpuré som är hyfsat billigt osv. Använd buljongtärningar om ni hemskt gärna vill ha buljong, dyra "fonder" på flaska är samma sak men upp till 20 ggr dyrare. Eller så struntar ni i buljong och låter grytorna kryddas av råvaror och vanliga kryddor. Buljong är ju nämligen ofta ett avkok av sånt som brukar ingå i en köttgryta så det är egentligen onödigt i sådana.

Laga mat som mättar. Falukorv är visserligen billigt i inköp men består nästan bara av fett och potatismjöl. Då är det bättre att äta en mindre bit fläskfilé med potatis och en god hemmagjord sås till. Fläskfilé är sjukt billigt pga den stora överproduktion som finns.
Fryst kyckling är också grymt billigt om du undviker färdigvarianter typ Stinas. Köp fryst hel kyckling, släng in den i ugnen utan att tina på 175 grader i 1,5 timme. Spadet som bildas reder du av med en skvätt grädde och kryddar. Billigt, gott, bra mat.

Finns massor att skriva om detta men prioritetsordning:

1) Handla inte när ni är hungriga! Då blir det snabba lösningar och dåliga inköp och dålig mat
2) Undvik halvfabrikat
3) Ha en oberoende vardagskokbok typ "Vår kokbok"
4) Laga för fyra och ät två pers två ggr
5) Planera lite så att inköpen går att använda till flera rätter. Köper du t.ex. ett kg morötter och behöver 100 gram till en gryta så planera redan då in vad du ska göra med resten. T.ex. 200 gram att riva och pressa lite citron över och ha till fisk dagens därpå, 200 gram att skära i stavar och använda till rostade grönsaker till dag 3 osv.

4000 spänn på två pers räcker ruskigt långt.
Citera
2009-01-10, 17:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunilla66
....4000 spänn på två pers räcker ruskigt långt.
Ja det gör det, men 4000:- går snabbt åt också med minsta lilla kvalitets ökning på maten.
Och lite lyxigt på helgen.
Då kommer det säga swich i matbudgeten och jag antar att TS vill sväva ut lite ibland.
Citera
2009-01-10, 18:47
Medlem
ingenios avatar
SMK: "Jag skulle vilja ha en tråd där det finns enkel och nyttig mat som är billig att laga. Kanske veckomenyer med inhandlingslistor. Skulle underlätta otroligt mycket för mig och många andra småbarnsfamiljer. Jag vet inte om det redan finns en sådan tråd. Men jag kan inte hitta nån i allafall."

Då är vi två! Det är PRECIS det som jag efterfrågar också. Kan vi inte ta och dynga in en sådan tråd? Det vore väl inte så svårt?

Gunilla66: Tack så jättemycket för tipsen!
Citera
2009-01-10, 20:31
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Jag brukar käka mackor, är för lat för att laga riktig mat på lunchen, att äta lunch ute varje dag är dock helt uteslutet, då lär det väl dubbla mina matutgifter. Annars är det dock inte jättesvårt, inga halvfabrikat, ris och pasta i mängder, köttfärs är bra grejer likaså bacon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in