Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-29, 12:32
  #3469
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Jag misstänker hårdvaran är för långsam för surf oberoende av distro

Jag var radd for det. Far hitta pa nat annat kul att gora med.
Citera
2013-10-29, 14:16
  #3470
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Jag var radd for det. Far hitta pa nat annat kul att gora med.
Kanske som en fileserver? Mediafiler eller nåt.

Har du kollat MiniDLNA? http://www.minidlna.sourceforge.net/ Funkar perfekt för mig. Jag kan nu se på film på min DLNA kompatibla tv (en settopbox) över mitt WLAN nätverk, men man måste trixa lite med brandväggen. Portarna 1900 UDP, 8200 TCP, 2869 UDP, skall vara öppna. (öppna inte i WLAN routern för böveln! Bara i datorn.)

Annars kanske du kan skrapa ihop minne från flera gamla datorer?
Citera
2013-10-29, 14:57
  #3471
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinisiba
Enkelt utryckt är en distribution linux kärnan + diverse program sammansatta för att tillsammans utgöra ett fungerande operativsystem. Vissa distributioner är mindre, andra är större.
Vad du ser på den där tidslinjen är vilka distributioner som kommer ifrån vad. Längst till vänster har du i ena fallet t.ex Debian, sedan utifrån Debian har det helt enkelt kommit massa andra distributioner. Men ärligt talat, skit i allt det där! Du behöver inte veta det.

Dra ner Ubuntu eller Elementery OS t.ex, sedan installerar du skiten. Skulle tro att Ubuntu eller Elementery OS (elementaryos.org) blir enklast, så släng in det o strunta i allt teknik snack å blaha blaha för det kan du fundera över någon annan gång. Viktiga är att du installerar något och att det fungerar smidigt framförallt i början. Blir du nyfiken och du ev vill veta mer kan du ju ta det sedan när du börjar känna dig bekväm med Ubuntu, Elementery OS, Fedora, Mint eller vad du nu väljer. Du skall, trots allt, som jag förstått det ha datorn till främst surfande å film/musik.

(Och skulle jag vara du skulle jag välja Elementery OS eller Ubuntu. Detta kommer endel troligen avsky att jag säger och börja gapa om att man minsann kan ändra saker själv osv, men välj det du tycker ser trevligast ut. Sedan håller du dig till det ett tag å skiter i vad andra tycker är "bäst" för smaken är ju baken.)

Fast nu har KiMp4 redan skrivit att hen installerat Ubuntu så varför alla fortsätter att rekommendera distar till hen förstår jag inte riktigt.
Citera
2013-10-29, 15:11
  #3472
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Kanske som en fileserver? Mediafiler eller nåt.

Har du kollat MiniDLNA? http://www.minidlna.sourceforge.net/ Funkar perfekt för mig. Jag kan nu se på film på min DLNA kompatibla tv (en settopbox) över mitt WLAN nätverk, men man måste trixa lite med brandväggen. Portarna 1900 UDP, 8200 TCP, 2869 UDP, skall vara öppna. (öppna inte i WLAN routern för böveln! Bara i datorn.)

Annars kanske du kan skrapa ihop minne från flera gamla datorer?

Filserver kan ju vara nagot. Jag tankte koppla in min externa harddisk i routern sa jag kommer at den ifran alla datorer i hemmet. Dock sa fungerade inte USB porten i min router (Den var bara dar for forebyggande syfte).

Att slanga in FreeNAS pa laptopen och koppla min externa med USB till laptopen borde val fungera?

Edit: Eller kanske ta det annu langre. Gar det att fixa sa jag kan streama mina serier och filmer ifran min externa harddisk hemma till min arbetsplats?
__________________
Senast redigerad av Red-Panda 2013-10-29 kl. 15:31.
Citera
2013-10-29, 23:39
  #3473
Medlem
Chinisibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Fast nu har KiMp4 redan skrivit att hen installerat Ubuntu så varför alla fortsätter att rekommendera distar till hen förstår jag inte riktigt.

Misstolkade den delen som att han skulle köra Ubuntu men inte hade lagt in det.
Ibland är jag bara för seg...
Citera
2013-10-30, 01:44
  #3474
Moderator
vhes avatar
Den märkligt namngivna tråden "Alla säger olika ! :S" infogad här.

/Moderator
Citera
2013-10-30, 09:33
  #3475
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Edit: Eller kanske ta det annu langre. Gar det att fixa sa jag kan streama mina serier och filmer ifran min externa harddisk hemma till min arbetsplats?
Ja, det går men då har du en säkerhetsrisk. Du måste tillåta portar i ditt ASDL modem (antar du har sånt hemma) genom port forwarding. Då är det viktigt att tillåta anslutning enbart från en viss mac adress.
Citera
2013-10-30, 11:02
  #3476
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Ja, det går men då har du en säkerhetsrisk. Du måste tillåta portar i ditt ASDL modem (antar du har sånt hemma) genom port forwarding. Då är det viktigt att tillåta anslutning enbart från en viss mac adress.

Sitter pa fiber hemma och har en Superhub 2 tror jag.

Hur stor ar sakerhets risken? Och hur gar dom tillvaga?

Maste dom inte sniffa oppna portar, se att portarna ar oppna och sedan efter det forsoka hitta vilken dator pa min arbetsplats som har den MAC adressen? Och innan det sa maste dom ocksa forst hitta min arbetsplats natverk.

Min arbetsplats ar ett stort foretag sa jag kan bara anta att dom har mycket sakerhet mot utomstaende som fortsoker ansluta ocksa. Kan detta skapa problem for mig ocksa nar jag vill streama?

Sa sag att jag satter upp FreeNAS da borde det bli nagot liknande detta?

Laptop(FreeNAS)---Extern Harddisk
...|
...|
Router (Super Hub 2)
...|
...|
Internet
...|
...|
Arbetsplats---- Arbetsdator


Ar det FreeNAS man ska valja eller ar OpenMediaVault eller NAS4Free enklare och battre alternativ?
Citera
2013-10-30, 11:41
  #3477
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Sitter pa fiber hemma och har en Superhub 2 tror jag.

Hur stor ar sakerhets risken? Och hur gar dom tillvaga?

Maste dom inte sniffa oppna portar, se att portarna ar oppna och sedan efter det forsoka hitta vilken dator pa min arbetsplats som har den MAC adressen? Och innan det sa maste dom ocksa forst hitta min arbetsplats natverk.

Min arbetsplats ar ett stort foretag sa jag kan bara anta att dom har mycket sakerhet mot utomstaende som fortsoker ansluta ocksa. Kan detta skapa problem for mig ocksa nar jag vill streama?

Sa sag att jag satter upp FreeNAS da borde det bli nagot liknande detta?

Laptop(FreeNAS)---Extern Harddisk
...|
...|
Router (Super Hub 2)
...|
...|
Internet
...|
...|
Arbetsplats---- Arbetsdator


Ar det FreeNAS man ska valja eller ar OpenMediaVault eller NAS4Free enklare och battre alternativ?
Borde vara safe om du gör port forwarding enbart för rätt mac address. så kan du ju också stänga brandväggen på datorn för alla andra mac adresser — tror jag, mac adressen synns väl genom routern.

Känner inte FreeNAS så bra. MiniDLNA behöver inget utom UPnP. Slog mig alldeles nyss att MiniDLNA kanske inte funkar utanför ditt LAN. Det baserar sig på UPnP. (DLNA är trevligt då många digiboxar och digitaltvn kan läsa streams från en DLNA server) Till ditt jobb behöver du nog nåt annat än DLNA.

Men vill du accessa filer direkt kan du göra det över SSH t.o.m. om du bara port forwardar för det i routern (MAC adress igen!). SSH filesystem mount — SSHFS altså. Du behöver bara se till att brandväggen i datorn är öppen för SSH.
Citera
2013-11-02, 14:42
  #3478
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Men vill du accessa filer direkt kan du göra det över SSH t.o.m. om du bara port forwardar för det i routern (MAC adress igen!). SSH filesystem mount — SSHFS altså. Du behöver bara se till att brandväggen i datorn är öppen för SSH.

Okej så detta är något jag kan uppnå med nuvarande installerad distro?

Det jag vill är ju att kunna spela upp mina serien och filmer ifrån min externa hårddisk hemma på datorn på jobbet med tex vlc utan att behöva hämta ner filerna till själva arbetsdatorn.
Citera
2013-11-03, 17:21
  #3479
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KiMp4
Okej... Nu vart det lite rörigt i mitt huvud ^^,
Så vad är egentligen själva bas linux? Jag är inte så haj på commandotolk saker, så det vore ju enklast för mig att köra något som liknar Ubuntu, när jag installerade och kör det nu så var det ganska enkelt att förstå sig på det i grunden iaf... Har inte börjat med server grejer och så än, det är kanske då man inser att det Ubuntu inte är så bra eller?

Hmm vad menar du med ren Linux? Jag skulle ha gått för Debian faktiskt, du kan installera Debian och sedan installera Gnome så har du ett grafiskt interface (GUI) precis som på en windows maskin. Skillnaden egentligen mellan Debian och Ubuntu är att merparten utav det nya skräpet kommer till Ubuntu först medans Debian är lite mer konservativ och tar uppdateringar försiktigt för att säkerställa stabilitiet kan man säga Kör som du vill men jag hade föredragit Debian faktiskt!
Citera
2013-11-03, 19:35
  #3480
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Okej så detta är något jag kan uppnå med nuvarande installerad distro?

Det jag vill är ju att kunna spela upp mina serien och filmer ifrån min externa hårddisk hemma på datorn på jobbet med tex vlc utan att behöva hämta ner filerna till själva arbetsdatorn.
De flesta distros har SSH installerat. Borde vara allt som behövs på servern. Kolla brandväggen och routern bara. På klienten är SSHFS och FUSE relevanta.

Sen har vi då din arbetsplats brandvägg. Där kan jag inte hjälpa. Men du kan mounta på flera olika sätt t.o.m. via /etc/fstab.

Eller bara såhär för mount:
sshfs remote-user@remote.server:/remote/directory /mnt/remote-fs/

unmount:
fusermount -u /mnt/remote-fs/

(iaf gnome och mate stöder grafiskt ssh mount.)

ref:
http://www.linuxjournal.com/article/8904
http://go2linux.garron.me/sshfs-moun...stem-using-ssh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback