Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-17, 21:36
  #3589
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Det beror på hardware. Men jag tror det finns moderkort med BIOS som kan starta om man pingar nätkortet. Det ligger på i standby givetvis. Eller blandar jag ihop med linux standby mode?

Är det wake on LAN du tänker på?
Citera
2014-04-17, 21:48
  #3590
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Är det wake on LAN du tänker på?
Det låter väldigt mycket som Wake on Lan (WOL), där det faktiskt är en avstängd enhet som väcks genom en puls ström. Kräver dock kompabilitet hela vägen i hårdvara.
Citera
2014-04-17, 22:01
  #3591
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det låter väldigt mycket som Wake on Lan (WOL), där det faktiskt är en avstängd enhet som väcks genom en puls ström. Kräver dock kompabilitet hela vägen i hårdvara.

Där ser man. Bra att du nämde det för jag har funderat på att bygga en htpc och slänga in en XBMC dist på den, får ta och börja kolla efter det på delarna man väljer.

Tycker dock det borde vara standard på dagens hårdvara.

Har bara nyligen börjat läsa på om Wake on LAN och Wake on Wireless LAN då jag också vill kunna starta min htpc med en android telefon samt använda telefonen som en fjärrkontroll.

Vad jag har hört så ska det inte vara för svårt att konfigurera och fixa WOL och WoWLAN (iaf WOL) igenom ethtool.
Citera
2014-04-17, 22:07
  #3592
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Där ser man. Bra att du nämde det för jag har funderat på att bygga en htpc och slänga in en XBMC dist på den, får ta och börja kolla efter det på delarna man väljer.

Tycker dock det borde vara standard på dagens hårdvara.

Har bara nyligen börjat läsa på om Wake on LAN och Wake on Wireless LAN då jag också vill kunna starta min htpc med en android telefon samt använda telefonen som en fjärrkontroll.

Vad jag har hört så ska det inte vara för svårt att konfigurera och fixa WOL och WoWLAN (iaf WOL) igenom ethtool.
Så länge du har hårdvaran (glöm inte moderkortet och i vissa fall även att titta på routern/switchen) finns så är konfigurationen inte ett problem alls.
Citera
2014-04-18, 07:20
  #3593
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Är det wake on LAN du tänker på?
Javisst. Men det var lite vagt för mig var jag hade hört detta.
Citera
2014-04-30, 17:25
  #3594
Medlem
Har en raspberry pi jag har tänkt använda för att hacka WiFi. Finns det något riktigt liten distro för just Pi och penetration? Duger Damn Small Linux?
Citera
2014-04-30, 17:47
  #3595
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrix
Har en raspberry pi jag har tänkt använda för att hacka WiFi. Finns det något riktigt liten distro för just Pi och penetration? Duger Damn Small Linux?
Kali finns ju för RPi. http://docs.kali.org/armel-armhf/ins...m-raspberry-pi

Annars finns det PwnPi och Raspberry-Pwn
Citera
2014-04-30, 21:15
  #3596
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Kali finns ju för RPi. http://docs.kali.org/armel-armhf/ins...m-raspberry-pi

Annars finns det PwnPi och Raspberry-Pwn

Tack för svar! Sökte dock något som är väldigt enkel GUI som ändå går att ladda ner Wifi-Hacking program. Tror du personligen att TinyCore Linux fungerar till detta?
Citera
2014-04-30, 23:54
  #3597
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrix
Tack för svar! Sökte dock något som är väldigt enkel GUI som ändå går att ladda ner Wifi-Hacking program. Tror du personligen att TinyCore Linux fungerar till detta?
Ja, det tror jag, men TC är extremt minimalistiskt och det kan uppstå en enorm huvudvärk om du ska installera något då tonvis med beroenden lär saknas.

PwnPi ser dock rätt minimalistiskt ut? BlackArch finns annars för ARM och är ett minimalistiskt OS i sig men kommer med en del program som väger. Rekommenderar trots allt PwnPi till dig, men ska du endast syssla med WiFi-hacking så kan du plocka på dig Raspbian och installera det som du behöver(airmon, aircrack osv).
Citera
2014-05-20, 21:07
  #3598
Medlem
vilken linux passar min gamla laptop bäst? den ligger och samlar damm nu, men vill väcka liv i den. Windows Vista, som den kom med när man köpte den, känns lagom trött och trist.
tänkte bara ha den som en extra dator (slösurfa,spotify,mejl,youtube etc)
info om laptopen :

HP Compaq 6830s
ATI Mobility Radeon HD 3430 - 256 MB
Intel Core 2 Duo T5870 / 2 GHz
2gb i RAM
Citera
2014-05-20, 21:50
  #3599
Medlem
VeeJays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meetoo
vilken linux passar min gamla laptop bäst? den ligger och samlar damm nu, men vill väcka liv i den. Windows Vista, som den kom med när man köpte den, känns lagom trött och trist.
tänkte bara ha den som en extra dator (slösurfa,spotify,mejl,youtube etc)
info om laptopen :

HP Compaq 6830s
ATI Mobility Radeon HD 3430 - 256 MB
Intel Core 2 Duo T5870 / 2 GHz
2gb i RAM
Vilken distro som helst så länge du använder en lättare skrivbordsmiljö (XFCE, Openbox, LXDE, valfri tiling WM, etc.)
Citera
2014-05-21, 08:13
  #3600
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meetoo
vilken linux passar min gamla laptop bäst? den ligger och samlar damm nu, men vill väcka liv i den. Windows Vista, som den kom med när man köpte den, känns lagom trött och trist.
tänkte bara ha den som en extra dator (slösurfa,spotify,mejl,youtube etc)
info om laptopen :

HP Compaq 6830s
ATI Mobility Radeon HD 3430 - 256 MB
Intel Core 2 Duo T5870 / 2 GHz
2gb i RAM
http://spins.fedoraproject.org/xfce/
http://spins.fedoraproject.org/lxde/

Fördelen med fedora spins är att det är enkelt att byta desktop senare om du vill.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback