Citat:
Ursprungligen postat av Bowzer
Har precis flyttat upp till Luleå och här finns det ju fler björnar än i Stockholmsområdet, onekligen. Mer skog likaså. Och det var just denna jag traskade omkring i då jag tänkte den här tanken:
Vad i hela helskotta ska man göra mot ett sånt här brunt monster? Det finns ju vissa teorier/myter(?), spela död så skiter de i dig? Har för mig att någon i Duffy Duck gjorde detta, han blev då begraven av björnen (lite lustigt), men detta är fullt allvar.
Vad ska man göra i en situation där en björn kommer springandes emot en?
Ska man springa åt motsatt håll och bara låta benen rulla som ett par propellrar?
Ska man, trots det att (i alla fall vissa björnar äger en i detta?) klättra upp i ett träd?
Ska man spela död?
Ska man ringa 112 och säga: Hjälp, en björn attackerar mig, Norra elljusspåret, stolpe 24?
Ska man springa en avancerad och svår väg så att björnen möjligen halkar eller tappar fäste?
Ska man slå till den med en pinne eller liknande?
Ja, björnar går i ide. Jag vet. Men jag kommer bo kvar här ett tag och till våren så vaknar de ju till liv och är då hungriga eftersom dessa krabater också behöver mat. Nu säger jag inte att det ska äta upp mig, utan bara attackera mig för att jag möjligtvis kommer för nära eller emellan morsan å barnet.
/ängslig.
*Edit: ett alternativ till. Anfall är bästa försvar?
Tycker att du verkar överdrivet orolig.
Det är ytterst sällan någon skadas elelr dör p.g.a björn.
Risken är större att bli påkörd.