2009-01-09, 05:01
Medlem
JackBlacks avatar
Springa från en björn är bara idiotiskt eftersom det kan väcka jaktinstinkten trots att björnen kanske inte har tänkt jaga dig.
Citera
2009-01-09, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bowzer
Har precis flyttat upp till Luleå och här finns det ju fler björnar än i Stockholmsområdet, onekligen. Mer skog likaså. Och det var just denna jag traskade omkring i då jag tänkte den här tanken:
Vad i hela helskotta ska man göra mot ett sånt här brunt monster? Det finns ju vissa teorier/myter(?), spela död så skiter de i dig? Har för mig att någon i Duffy Duck gjorde detta, han blev då begraven av björnen (lite lustigt), men detta är fullt allvar.

Vad ska man göra i en situation där en björn kommer springandes emot en?

Ska man springa åt motsatt håll och bara låta benen rulla som ett par propellrar?
Ska man, trots det att (i alla fall vissa björnar äger en i detta?) klättra upp i ett träd?
Ska man spela död?
Ska man ringa 112 och säga: Hjälp, en björn attackerar mig, Norra elljusspåret, stolpe 24?
Ska man springa en avancerad och svår väg så att björnen möjligen halkar eller tappar fäste?
Ska man slå till den med en pinne eller liknande?

Ja, björnar går i ide. Jag vet. Men jag kommer bo kvar här ett tag och till våren så vaknar de ju till liv och är då hungriga eftersom dessa krabater också behöver mat. Nu säger jag inte att det ska äta upp mig, utan bara attackera mig för att jag möjligtvis kommer för nära eller emellan morsan å barnet.

/ängslig.

*Edit: ett alternativ till. Anfall är bästa försvar?

Tycker att du verkar överdrivet orolig.
Det är ytterst sällan någon skadas elelr dör p.g.a björn.
Risken är större att bli påkörd.
Citera
2009-01-09, 09:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spottkobran
Tycker att du verkar överdrivet orolig.
Det är ytterst sällan någon skadas elelr dör p.g.a björn.
Risken är större att bli påkörd.
Jag kanske är en av de få olyckliga? Man kan aldrig vara nog säker.
Citera
2009-01-09, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bowzer
Ska man springa en avancerad och svår väg så att björnen möjligen halkar eller tappar fäste?
Skulle vara en sjukt imponerande manöver
Citera
2009-01-09, 22:44
Medlem
seriously?s avatar
Björnar blir inte aggresiva över ingenting, kanske om du kommer mellan ungen och mamman men då är det att försöka gå lungt bort från båda :P och förövrigt finns det inte mycket björn här..
Citera
2009-01-09, 22:51
Medlem
Stå stilla, gör dig stor & utstråla självsäkerhet även om ditt hjärta bultar, backa sakta undan. Om björnen närmar sig endå, skriker du allt vad dina lugnor klarar och förhoppningsvis stannatr björnen och du kan sakta backa undan.
Citera
2009-01-09, 23:21
Medlem
dobbelinas avatar
Gör så här:
Skaffa dig trådlöst bredband och ta med dig laptopen ut i skogen.
Vem vet, kanske dom senate rönen härifrån FB kan hjälpa dig den dan du står där men en björn i vitögat !!
Citera
2009-01-09, 23:59
Medlem
Fernet77s avatar
Vad tror ni om att ta med sig en sån där tuta på sprejburk. Kan det tänkas skrämma iväg björnbusen?
Citera
2009-01-10, 01:16
Medlem
Rullkardins avatar
ingen ide att springa björnen hittar dig endå.. the bear takes it all.
Citera
2009-01-10, 01:18
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fernet77
Vad tror ni om att ta med sig en sån där tuta på sprejburk. Kan det tänkas skrämma iväg björnbusen?
Björnen kanske tror det är en middags signal ?
Citera
2009-01-10, 01:58
Medlem
orvarens avatar
En riddar-rustning! Ha,visa en björn,som biter genom det! Gärna en hillebard och ett bastard-svärd också,för att värja sig mot han(björn,alltså..)

http://www.nidingbane.se/shop/item_l...etta&sort=item

http://www.nidingbane.se/shop/item_s...ode_no=hille01

http://www.nidingbane.se/shop/item_s...code_no=viol01
Citera
2009-01-10, 02:12
Medlem
dobbelinas avatar
http://www.geekologie.com/2007/01/in...t_makes_re.php
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto