...En björn är inte farlig, bara man är varlig...
Har jagat, ridit och mortionerat i ett rätt björntätt område i dalarna, och sett björn på riktigt...
Vi kan sammanfatta det du inte ska göra:
1. Springa - Nej nej och åter nej. Kvisten som bryter ditt ben knäcker björnen utan att märka det. När du har nått din max-fart på ca 30km/h så är björnen uppe i 60.
När du halkar så ha björnen 5cm klor nertryckta i isen... Klor som även används för att klättra i träd med..
Och visst, björnen kanske är segare i nedförsbacke, men det är du med.
Ang träd:
http://img236.imageshack.us/img236/2...andbeartw5.jpg (lycka till

)
Personligen så tror jag på att spela död. När man läser om personer som blivit attakerade och de har lagt sig ner, så har björnen kanske slagit till med tassen nån gång, luktat lite, och sen gått därifrån...
Och om du låter och gör ljud ifrån dig så sticker de direkt. Iof så är det ju inte möjligt om man går på ett mortionsspår (som oftast går i en cirkel eller liknande), men när man jagar så går man ju alltid i motvind för att djuren inte ska känna vitring.
Kan man tänka lite så går man då i medvind så att björnen ska känna lukten av en (och därmed är den borta lååångt innan man ens är i närheten av den plats den var på innan).
Och sist men inte minst så är det ju inte direkt något man behöver oroa sig över. Risken att stöta på en elak brörn är så liten så att det nästan är obefintlig...
EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi
Ett scenario jag länge har filat på: Man blir jagad av en björn, man klättrar upp i ett träd. När björnen väl klättrar efter, tar man ett stadigt grepp om några tjocka kvistor och sparkar björnen ovanför ögonen så hårt man bara kan. Borde inte detta avskräcka björnen lite grann iaf? Så mycket att man hinner ringa om hjälp?
Nja, för det första så kan de klättra rakt upp utan att ta tag i några grenar. Och är det grenar så far de fan runt som ekorrar...
Och när du sticker ner benet så kan du nog räkna med att få 10cm klor in i benet (och jag menar verkligen benet). *splatt* säker det när björnen drar ner dig i backen precis som när man själv kastar en sten på marken...