2009-01-08, 19:41
Bannlyst
Har precis flyttat upp till Luleå och här finns det ju fler björnar än i Stockholmsområdet, onekligen. Mer skog likaså. Och det var just denna jag traskade omkring i då jag tänkte den här tanken:
Vad i hela helskotta ska man göra mot ett sånt här brunt monster? Det finns ju vissa teorier/myter(?), spela död så skiter de i dig? Har för mig att någon i Duffy Duck gjorde detta, han blev då begraven av björnen (lite lustigt), men detta är fullt allvar.

Vad ska man göra i en situation där en björn kommer springandes emot en?

Ska man springa åt motsatt håll och bara låta benen rulla som ett par propellrar?
Ska man, trots det att (i alla fall vissa björnar äger en i detta?) klättra upp i ett träd?
Ska man spela död?
Ska man ringa 112 och säga: Hjälp, en björn attackerar mig, Norra elljusspåret, stolpe 24?
Ska man springa en avancerad och svår väg så att björnen möjligen halkar eller tappar fäste?
Ska man slå till den med en pinne eller liknande?

Ja, björnar går i ide. Jag vet. Men jag kommer bo kvar här ett tag och till våren så vaknar de ju till liv och är då hungriga eftersom dessa krabater också behöver mat. Nu säger jag inte att det ska äta upp mig, utan bara attackera mig för att jag möjligtvis kommer för nära eller emellan morsan å barnet.

/ängslig.

*Edit: ett alternativ till. Anfall är bästa försvar?
Senast redigerad av Bowzer 2009-01-08 kl. 19:50.
Citera
2009-01-08, 19:46
Medlem
Procinctus avatar
Det finns säkert olika skolor men först och främst så anfaller inte björnar dig om de inte håller på att svälta eller att du trängt in dem i ett läge de inte kommer ur annars. Kan också hända att de försvarar sitt revir och sina ungar.

Om de ändå anfaller så hade jag gjort mig så stor som möjligt och fört massor med oväsen för att försöka bluffa bort björnen. Om den ändå inte stannar så hade jag väntat till sista sekunden och sedan hoppat åt sidan och börjat springa för glatta livet.

Finns nog inget säkert sätt att komma undan om man inte lyckas skrämma den men man kan i alla fall förbättra sina odds lite genom att förvirra björnen.

EDIT: Det första hade du ju skrivit själv. Måste ha missat det.
Senast redigerad av Procinctu 2009-01-08 kl. 19:48.
Citera
2009-01-08, 19:49
Medlem
Magnums avatar
Det finns inga generella instruktioner som alltid funkar.
Man bör göra sig hörd när man går i skogen så björnarna kan dra sig undan. De brukar bara anfalla om man överraskar dom och dom känner sig hotade. Man ska aldrig springa om man ser en björn, man bör tala lugnt med den och sakta backa. Som absolut sista utväg kan det funka att spela död.
Björnar kan klättra i träd och de springer mycket snabbare än Usain Bolt så inget av detta är att rekommendera.
Citera
2009-01-08, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Procinctu
Det finns säkert olika skolor men först och främst så anfaller inte björnar dig om de inte håller på att svälta eller att du trängt in dem i ett läge de inte kommer ur annars. Kan också hända att de försvarar sitt revir och sina ungar.

Om de ändå anfaller så hade jag gjort mig så stor som möjligt och fört massor med oväsen för att försöka bluffa bort björnen. Om den ändå inte stannar så hade jag väntat till sista sekunden och sedan hoppat åt sidan och börjat springa för glatta livet.

Finns nog inget säkert sätt att komma undan om man inte lyckas skrämma den men man kan i alla fall förbättra sina odds lite genom att förvirra björnen.

EDIT: Det första hade du ju skrivit själv. Måste ha missat det.
Jo, men det är väl just näst intill svältande som de är när de kommer ut ur sitt ide? Tack för idén om att skrämma den. Lägger till det i förstaposten.

Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Det finns inga generella instruktioner som alltid funkar.
Man bör göra sig hörd när man går i skogen så björnarna kan dra sig undan. De brukar bara anfalla om man överraskar dom och dom känner sig hotade. Man ska aldrig springa om man ser en björn, man bör tala lugnt med den och sakta backa. Som absolut sista utväg kan det funka att spela död.
Funkar det verkligen? Finns det dokumenterade fall där denna metod har lyckats? Kan inte björnen tänka sig något i stil med : "Tja, jag äter ju egentligen inte människor - men va fan... ingen kollar."?
Citera
2009-01-08, 19:51
Medlem
Aolis avatar
Göra sig stor funkar nog bäst. Se till att hamna ur luktenens väg, dvs han märker dig knapp om han inte kan känna dig på lukten. Känn efter hur de blåser (om du hinner).

Springa ifrån den klarar du inte oavsett hur du springer. Det är du som behöver väjja för diverse hinder, 250 kg björn springer rakt fram, men är tillräckligt smidig och stark för att svänga tvärt om han vill.
Citera
2009-01-08, 19:54
Medlem
Den springer garanterat ifatt dig o kommer antagligen inte sluta förrns du är död, så min fråga är... vad fan ska du ut i skogen för?!?! du vet att det finns folk som plockar svamp o bär o sen skeppar dom till hötorget.
så mitt råd är: kom hem o gå på hötorget, liten chans för björn attacker och i princip gratis svamp o bär
Citera
2009-01-08, 19:55
Medlem
skullcombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aoli
Göra sig stor funkar nog bäst. Se till att hamna ur luktenens väg, dvs han märker dig knapp om han inte kan känna dig på lukten. Känn efter hur de blåser (om du hinner).

Springa ifrån den klarar du inte oavsett hur du springer. Det är du som behöver väjja för diverse hinder, 250 kg björn springer rakt fram, men är tillräckligt smidig och stark för att svänga tvärt om han vill.

grabben skit i vad dom andra säger! döda alla björnar du ser med pinnar och sten!
Citera
2009-01-08, 19:56
Medlem
grodan80s avatar
de flesta säger att man ska spela död. om man nu är så pass lugn att man kan göra det.
Citera
2009-01-08, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Panda212
Den springer garanterat ifatt dig o kommer antagligen inte sluta förrns du är död, så min fråga är... vad fan ska du ut i skogen för?!?! du vet att det finns folk som plockar svamp o bär o sen skeppar dom till hötorget.
så mitt råd är: kom hem o gå på hötorget, liten chans för björn attacker och i princip gratis svamp o bär
Jag gillar skog! Det är någonting jag börjat uppskatta här uppe faktiskt. Så detta är inte ett av mina listade alternativ i #1 posten. Däremot gillar jag inte svamp. NEEEDRÖSTAD!

Ja, kan ju tänka mig att björnfan är rätt så snabb - så jag ska gå beväpnad med en pinne då. Kanske också en indianmask, alternativt älghorn, (fast då blir jag väl garanterat björnmat), i en ryggsäck så jag skrämmer den jäveln.
Citera
2009-01-08, 19:58
Medlem
soptippsbosses avatar
Fråga stålfarfar. http://www.youtube.com/watch?v=3lJ2GM17TmA
Citera
2009-01-08, 20:04
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Ta med en bössa ifall du nu måste ut och härja i skogen.
Citera
2009-01-08, 20:05
Medlem
Procinctus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowzer

Ja, kan ju tänka mig att björnfan är rätt så snabb - så jag ska gå beväpnad med en pinne då. Kanske också en indianmask, alternativt älghorn, (fast då blir jag väl garanterat björnmat), i en ryggsäck så jag skrämmer den jäveln.

Altså, du kommer till 99,99% aldrig bli attackerad av en björn så länge som du inte smyger dig på dem eller självmedvetet provokerar den. Jag har spenderat hundratals timmar i björntäta områden, b.la Canada som har betydligt fler björnar än Sverige. De få gånger den faktiskt kommer så nära att man börjar bli lite orolig så brukar den titta på mig, grymta lite och äta vidare på sitt gräs och sina bär.
Har som bäst stått cirka 20 meter ifrån en ung brunbjörn utan att den brydde sig nämnvärt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in