2025-04-28, 00:28
Medlem
withnonam3s avatar
Sa man verkligen att Volleyball är större än Fotboll eller hörde jag fel? Det kan ju inte vara möjligt
Citera
2025-04-28, 00:42
Medlem
Ace Venturas avatar
Typiskt SvT att supa bort vår tids kanske största idrottare och låta ett gäng medelmåttor fortsätta tävla.

Nattduellen har alltid varit värdelös som avgörande tävling. Kommer ihåg någon gammal kanotist som var helt överlägset sämst i alla tävlingar men ändå hängde kvar vecka in och vecka ut pga att hon var snabb som tusan i denna icke-idrottsgren. Det finns massor av fler exempel på hur orättvis och slumpartad den är att ha med.

Undrar hur mycket tittarsiffrorna sjunker efter det här klavertrampet? Själv kommer jag iaf att dumpa den här säsongen nu. Såg inte ens klart kvällens avsnitt. Kändes helt ointressant.
Senast redigerad av Ace Ventura 2025-04-28 kl. 00:57.
Citera
2025-04-28, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av withnonam3
Sa man verkligen att Volleyball är större än Fotboll eller hörde jag fel? Det kan ju inte vara möjligt
Låter crazy, hur räknar de då? Måste vara någon sjuk regel hur man räknar antal utövare. Eller är det så Volleyboll är sjukt stort i Kina och Indien?
Citera
2025-04-28, 06:31
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Låter crazy, hur räknar de då? Måste vara någon sjuk regel hur man räknar antal utövare. Eller är det så Volleyboll är sjukt stort i Kina och Indien?
Som du gissar har det att göra med att man räknar antal utövare och att volleyboll är väldigt stor i Kina ja. Räknat på samma sätt är också pingis större än fotboll.

https://sportlobby.se/ovrigt/varldens-storsta-sport/
Citera
2025-04-28, 06:46
Moderator
Dr Kings avatar
Angående att Kalla åkte ut vore ett mer ”rättvist” format att de hade en enda poängtabell som löpte på under hela säsongen. Efter varje avsnitt fick sedan de två sämsta i tabellen göra upp i nattduell. Det kanske inte skulle gillas av deltagarna dock då det skulle bli svårt att komma igen efter en svag start i de första programmen.

Det nuvarande formatet med kval före nattduellen ger ju dock trots allt ytterligare en chans att hänga kvar innan man hamnar i nattduell. Som det var för några år sedan var det ju den som låg sist i tabellen efter ett avsnitt som fick utmana någon av de andra på nattduell. Den fick då välja på alla utom den som vunnit det avsnittet som var immun. Vissa tyckte då att det var mest rättvist att välja den som var näst sist och valde den. Andra såg däremot sin chans att bli av med en konkurrent och kunde välja någon duktig som kanske låg tvåa i tabellen. Så då kunde någon duktig hamna i nattduell utan kval som chans att först rädda sig.
Citera
2025-04-28, 06:51
Medlem
Tänk om pojkkvinnan Nilla Fisher vinner, hen faller nog innan finalen och blir kinkig.
Citera
2025-04-28, 06:55
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Riktigt skönt att Kalla åkte ur!

Ja hon är inte så rolig att se på tv. Sen har hon varit väldigt gynnad av att det nästan bara är konditionsgrenar hela tiden.
Citera
2025-04-28, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du reflekterade inte åt att han är vänsterhänt? Likväl tog han staven med vänster hand på höger sida.

Handikapp utgår pga kön och inte hur mycket muskler de har. Ibland får starkare tjejer lättare boll i backen. Men omvänt att hänga längst i armarna får inte lätta tjejer något blybälte.

Jag förstår inte hur ni kan vara så upprörda över detta. Är ni så oroliga att en tjej ska vinna eller vad är problemet? Ni vet ju att kvinnor har helt andra fysiska förutsättningar än män. Det är ju ett tv program. Om det ska vara en riktig idrottstävling kan man inte ha att män och kvinnor tävlar mot varandra överhuvudtaget.

Tror du att Kalla är starkare än handbolls-Tobias eller Elmander? Det tror inte jag. Inte om man mäter i absoluta termer. I relation till vikt och storlek är hon nog starkare men inte i termer av t ex hur mycket hon orkar lyfta eller vem av dem som skulle vinna en brottningsmatch.

Nu har jag kollat igenom listan av vinnare. På 15 säsonger har det varit typ 3 kvinnliga vinnare. En kvinna borde väl ha vunnit enkelt varje år om de fick en så enormt stor fördel av att ha en 2 kg lättare medicinboll.
Citera
2025-04-28, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du reflekterade inte åt att han är vänsterhänt? Likväl tog han staven med vänster hand på höger sida.

Handikapp utgår pga kön och inte hur mycket muskler de har. Ibland får starkare tjejer lättare boll i backen. Men omvänt att hänga längst i armarna får inte lätta tjejer något blybälte.

Varför skulle de få ett viktbälte? Det får inte lätta killar heller och det kan ju lätt skilja 20 kg mellan två killar. Kvinnor har mindre muskler och sämre greppstyrka än män. Så att de väger mindre, att alla tävlar med sin egen kroppsvikt, är ju vad som gör tävlingen någorlunda rättvis. Det är därför de har med den och en massa liknande tävlingar.
Citera
2025-04-28, 08:57
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Kalla gjorde en dålig tävling (den med repet). Men utöver det dominerat hela programmet.
Därför bör man nog se över poängsystemet inför nästa säsong för detta blev ett antiklimax måste man väl ändå säga. När hon ställdes mot en snubbe med världens längsta armar så såg vem som helst hur det skulle sluta. Men men. Så är reglerna.
Dock blev resten av säsongen helt ointressant att kolla på nu.

Detta är ju det stora dilemmat med MM - att det går inte att göra helt rättvist med tanke på deltagarnas olika styrkor/idrotter, ålder, kön och kroppar.

Nattduellen gav enorm fördel till Nilsson - trots att SVT försökte jämna ut oddsen, helt opåkallat - inte direkt så att Nilsson gavs någon utjämning i repställningen - men så blev det denna gång.

Jag älskar Kalla och tycker hon hade varit en värdig vinnare, men jag tycker också att vägen fram för henne varit lite väl bekväm. Några grenar har hon kunnat default-vinna som handlar om kondition och styrka i relation till kroppsvikt.

Tärningen kastades, hon var inte bra nog i nyckelmoment och hamnade i en gren hon inte hade en chans. Tråkigt för programmet och Kalla, men que sera, sera. Tycker det varit uppenbart att SVT velat ha henne i en final, publiken med.
Citera
2025-04-28, 08:58
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnonam3
Säkert i antal utövare. Men såklart inte intressemässigt.

Där är inget i närheten av fotboll
Citera
2025-04-28, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterJones
Det där med taktik var inte Kallas styrka i skidåkningen heller. Märktes mest de första åren av karriären när hon fortfarande var duktig i sprintarna men gjorde ofta borta sig i det taktiska, ungefär som Calle Halvarsson.

Har för mig att de första åren av MM var det flera grenar av olika slag innan det var dags för nattduell. Slumpen då var att man kunde hamna i nattduell om man inte hade flest totalpoäng i tävlingarna, då var det upp till den som låg sist att utse motståndare till nattduellen. Min minnesbild är att Stenmark skulle kunnat hamna i nattduell åtminstone vid ett tillfälle, men blev inte utvald.

Det är väl det folk gillar med Kalla, hon är så äkta och ärlig. Hon är urtypen av en klassisk längdskidåkare. Urstark och uthållig, men nej ingen sprinter, och ingen taktikåkare som ligger i rygg i 3 mil för att sen vinna på en spurt.

Det är klart att den typen av egenskaper också behövs för att bli en riktigt komplett skidåkare i dagens skidåkning. Så var det väl inte förr på Gundes tid osv de hade väl ingen sprint och körde bara individuell start? Och den typen av egenskaper behövs definitivt för att vinna MM det är tydligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in