2025-04-27, 20:46
Medlem
Wtf, Kalla ute?? Bäst i allt och överlägsen och så får hon åka. Skit program, orkar inte se resten, bara en massa okända människor.
Citera
2025-04-27, 20:46
Medlem
Wermlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fujim
Vad är reglerna i elkontroll förresten. Jag antar att man inte får lägga den emot och sen bara dra (En enda lång stöt). Men om jag får en stöt och släpper var ska jag då börja om?
Jag tror inte att det går att lägga den emot och bara dra, för som Marcus sa så fastnar bygeln när den stöter emot. Den blir magnetisk. Sedan såg det väl ut som om de fick börja där de fick stöten.
Citera
2025-04-27, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Jag tror inte det är någon skillnad i stötar. Ingen av de kan få någon hög ström i sig, det är livsfarligt.

Sen är det rimligt att kvinnor får någon form av handikapp när det är fysiska tävlingar, eftersom män har bättre fysiska förutsättningar. Egentligen kan man inte alls ha män och kvinnor tävla mot varandra i sport, och ska man ha det så måste man lägga in någon slags utjämning så att kvinnorna i så fall kan ha en chans att vinna. Annars måste de ju ha en egen tävling. Kunde köra vartannat år MM herrar och MM damer t ex.

Skall Charlotte Kalla ha handikapp i idioten trots att hon är en av världens absolut främsta konditionsidrottare? Skall den kvinnliga basketspelaren ha handikapp i sin egen gren trots att mannen hon tävlar i är gammal, otränad och kortare?

Att basera handikapp på kön är inte rättvist. En gammal otränad gubbe skall inte behöva springa längre än en ung konditionsidrottare.
Citera
2025-04-27, 20:50
Medlem
Konspirationsteorier här nu men....
Gjorde Nilla verkligen 100?
Citera
2025-04-27, 20:54
Medlem
MuscleSharks avatar
Kalla gjorde en dålig tävling (den med repet). Men utöver det dominerat hela programmet.
Därför bör man nog se över poängsystemet inför nästa säsong för detta blev ett antiklimax måste man väl ändå säga. När hon ställdes mot en snubbe med världens längsta armar så såg vem som helst hur det skulle sluta. Men men. Så är reglerna.
Dock blev resten av säsongen helt ointressant att kolla på nu.
Citera
2025-04-27, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Skall Charlotte Kalla ha handikapp i idioten trots att hon är en av världens absolut främsta konditionsidrottare? Skall den kvinnliga basketspelaren ha handikapp i sin egen gren trots att mannen hon tävlar i är gammal, otränad och kortare?

Att basera handikapp på kön är inte rättvist. En gammal otränad gubbe skall inte behöva springa längre än en ung konditionsidrottare.

Men det är ju ett generellt handikapp. Nej Kalla hade inte behövt något för att vinna idiotin. Men skulle hon möta Marcus Hellner eller Martin Jonsrud Sundby skulle hon antagligen ha svårt att vinna trots handikapp.

Så det blir inte perfekt, man försöker bara vara konsekvent, och då är kön den största faktorn där handikapp behövs. Ålder inte alls en lika stor faktor.

Dessutom är det ett tv program. Du har väl redan sett Kalla var ju bäst i alla grenar där man möter sig själv och bär sin egen kroppsvikt, åkte ut ändå. Och nej hur stark hon än är skulle hon inte slå många av killarna där i armbrytning eller bänkpress.

Det är ju vad det är, tävlingen är inte mellan folk som har lika förutsättningar från början och det är inte man-man kamp. Det handikapp som kvinnorna får väger ändå inte upp att ha 20 ggr mindre testosteron och betydligt mindre muskelmassa, mindre hjärta, mindre lungor, vara kortare, tunnare skelett osv. Om Kalla hade mött en man som var motsvarande i lika bra form som hon är hade hon inte vunnit trots att hon fick lyfta lite lättare eller springa lite kortare, så du kan vara lugn.
Citera
2025-04-27, 21:18
Medlem
billigosts avatar
Riktigt skönt att Kalla åkte ur!
Citera
2025-04-27, 21:35
Medlem
Citat:
Va har inga kvinnor vunnit i nattduellen innan? Reaktionstid är väl inte sämre än män. Men räckvidden… Nu var ju alla lampor på Marcus högra sida.
Du reflekterade inte åt att han är vänsterhänt? Likväl tog han staven med vänster hand på höger sida.

Citat:
Jag tror inte det är någon skillnad i stötar. Ingen av de kan få någon hög ström i sig, det är livsfarligt.

Sen är det rimligt att kvinnor får någon form av handikapp när det är fysiska tävlingar, eftersom män har bättre fysiska förutsättningar. Egentligen kan man inte alls ha män och kvinnor tävla mot varandra i sport, och ska man ha det så måste man lägga in någon slags utjämning så att kvinnorna i så fall kan ha en chans att vinna. Annars måste de ju ha en egen tävling. Kunde köra vartannat år MM herrar och MM damer t ex.
Handikapp utgår pga kön och inte hur mycket muskler de har. Ibland får starkare tjejer lättare boll i backen. Men omvänt att hänga längst i armarna får inte lätta tjejer något blybälte.
Citera
2025-04-27, 22:28
Medlem
Citat:
Ingen. Slutar titta. Programmet handlar ju inte om prestation iaf, snarare taktik. Stör mig fortfarande på att Kalla valde repbanan, hon skulle tagit balansgrejen.

Egentligen är det ju bara att vara bra i nattduellen som spelar någon roll. Att prestera överlägset bäst 10 tävlingar i rad spelar ingen roll, poängen försvinner direkt och med en dålig tävling så är man i kval. Kvalet är ett lotteri. Sen blir det nattduell. Så bara kval och nattduell som spelar roll för att vinna, huvudtävlingarna betyder typ ingenting.
Det där med taktik var inte Kallas styrka i skidåkningen heller. Märktes mest de första åren av karriären när hon fortfarande var duktig i sprintarna men gjorde ofta borta sig i det taktiska, ungefär som Calle Halvarsson.

Har för mig att de första åren av MM var det flera grenar av olika slag innan det var dags för nattduell. Slumpen då var att man kunde hamna i nattduell om man inte hade flest totalpoäng i tävlingarna, då var det upp till den som låg sist att utse motståndare till nattduellen. Min minnesbild är att Stenmark skulle kunnat hamna i nattduell åtminstone vid ett tillfälle, men blev inte utvald.
Senast redigerad av MisterJones 2025-04-27 kl. 22:33.
Citera
2025-04-27, 22:40
Medlem
MrSokratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Kalla gjorde en dålig tävling (den med repet). Men utöver det dominerat hela programmet.

Nja. Anledningen att hon hamnade i rep-duellen var ju för att hon även blev sist i reaktionstestet i tävlingen före.
Så hon blev alltså sist i Tre tävlingar i rad. Då ryker man oftast.
Citera
2025-04-27, 22:58
Medlem
Vem vann detta året? Helt ointressant när Kalla är ute, svara med sprider!
Citera
2025-04-27, 22:59
Medlem
Rätt åt SVT när de hittar på något så löjligt som dessa kvaltävlingar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här