2010-01-28, 09:56
Medlem
Chandler Bings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingetval
Stefan Holms insatts i grenen "hålla andan under vatten" är en modern TV-klassiker.

Han vadar ner i bassängen. Blicken fixerad. Han drar ett antal djupa andetag. Syresätter blodet. Blundar. Djup koncentration nu. Ett sista STORT andetag innan han går ner under ytan. Direkt när han kommer under vattenytan blåser han ut ALL luft. Panik! Upp och hämta andan! Sex sekunder, personligt rekord. Gött!

Fan vad jag skrattade åt detta. Just hans intensiva koncentration, det här med att han drar handen över ansiktet x antal gånger. Sen blev det 6 sekunder
Citera
2010-01-28, 10:16
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villvame
Nej tacka vet jag Holm med både bonnabränna och nördiga kunskaper. Och OS-guld!

Bonnabränna är sommaridrottares stora gissel. Det är inte så skönt att träna i bar överkropp och ligga och sola har de inte tid med. Min bränna är fortfarande lätt synlig efter i somras.
Citera
2010-01-28, 21:11
Medlem
Isabella_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chandler Bing
Fan vad jag skrattade åt detta. Just hans intensiva koncentration, det här med att han drar handen över ansiktet x antal gånger. Sen blev det 6 sekunder

och sen när dom andra satt och tog det lugnt i varsin solstol så skulle nörden naturligtvis ner i poolen och försöka slå sitt eget 6-sekundersrekord. dom andra verkade måttligt intresserade av detta men ville väl inte vara elaka så dom tog tiden. För första gången i mitt 28-åriga liv så pratade jag här högt med teven. "snälla kan inte alla gå därifrån nu när han är under vattnet". hade varit så underbart att se honom dyka upp ur vattnet, titta sej förvirrat omkring och ropa efter dom andra på sin värmländska "hallå, va fick jag för tid, vart tog ni vägen, hallå"
Citera
2010-01-28, 22:11
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Jag tycker att Carl lewis med sina 4 raka OS guld i längdhopp är en bätre längdhoppare än Powel, 0 OS-guld, som lyckades få till en lyckoträff en gång i livet. Tror väldigt många håller med mig där om vem som är den största utav dom två. Jag använder samma resonemang på Sjöberg-holm. Sjöberg hoppade 2,25 eller lägre på 10 av hans 21 finaler. Holm har OS guld och 4 vm-guld inne och 2 em-guld inne och därtill många fler medaljer på de stora mästerskapen och en otrolig mängd stora vinster på galor och liknande. Sjöberg presterade för dåligt i förhållande till sin kapacitet för att jag ska ranka honom som den bättre.
Du glömmer att VM bara ägde rum vart fjärde år på Sjöbergs tid. Således hade Sjöberg färre chanser i stora mästerskap. Och Sjöbergs 2.42 var sannerligen ingen lyckträff, han vann VM samma år på 2.38, högre än Holms personliga rekord. Sjöberg tog tre os-medaljer. 1988 tog han brons på 2.36, samma höjd räckte till guld för Stefan Holm 2004.

Sjöberg var sannerligen en bättre höjdhoppare än Stefan Holm, vilket bevisas över att han 25 gånger tog sig över 2.35 och högre, Stefan Holm hoppade högre än så 9 gånger. Sjöberg har Europarekord både utomhus och inomhus´, 2.41 och 2.42.

Holm har kunnat profiterat på sämre konkurens. Dock skall man ge honom att han lyckades hålla sig skadefri längre. Sjöberg fick mer eller mindre hela sitt 90-tal förstört av skador.
Citera
2010-01-29, 01:26
Medlem
Mina två cent beträffande Sjöberg vs Holm:

Jag tycker att man måste skilja på frågan vem som var bäst på höjdhopp och vem som hade mest framgångsrik karriär. Den första frågan, vem som var bäst på höjdhopp, är enkel att svara på - Sjöberg har hoppat 2,42m och Holm 2,40m. Inget annat kan rimligen tas hänsyn till här, bara en person i hela världen har hoppat högre än Sjöberg. Sjöbergs 2,42m är gällande svenskt och europeiskt rekord.

Gällande vem av de två som hade den mest framgångsrika karriären så är det en mer subjektiv diskussion. Holms OS-guld, VM-silver och drösvis med innemedaljer mot Sjöbergs två OS-silver, OS-brons samt VM-guld osv osv.

Oavsett vilket läger man tillhör så kan man ju inte annat än älska deras gnabbande i mästarnas mästare.
Senast redigerad av Das.Boot 2010-01-29 kl. 01:36.
Citera
2010-01-29, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galafilifjonkan
Vill ni veta hur det går

Nej det vill jag inte! Men jag vill veta mer om inspelningarna, och det kan kanske galafilifjonkan svara på eftersom du var på plats. Är du den jag tror var du dessutom framför kameran, dvs en av de tävlande. Visst har jag rätt?
1. Hur länge var ni där? En vecka eller?
2. Dricker Stefan Holm någon alkohol?
3. Blev någon väldigt berusad?

Jag tycker detta är ett bra program där man får se hur idrottarna är mer privat. Kul att återuppleva sportminnen när de visar från deras karriär. Också intressant att höra idrottaren själv berätta om med-och motgångar.

Hade varit kul att se Bernt Johansson, Janne Boklöv, Billan Westin, Bengt Baron m.fl. förutom dem ni redan nämnt som Frank t.ex.
Citera
2010-01-29, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Det är först den här säsongen som jag börjat kolla på det. Gillar det skarpt måste jag säga. Vilka skulle ni vilja se i Mästarnas Mästare nästa säsong?

Jag tänkte på

Gunde Svan
Tony Rickardsson
Henrik Larsson
Håkan Södergren

Kvinnor kommer jag på rak arm inte på några. Kanske Annika Sörenstam, men det blir dyrt för svt

Tror inte heller Sörenstam är aktuell. Man såg ju hur hon blev mindre glad på Idrottsgalan ngt år. Men vi har ju Kajsa Bergqvist, Pernilla Wiberg som några ev kvinnliga deltagare för en 3:e säsong?
Skulle förutom de 4 ovan nämnda killarna oxå kunna tänka mig Mats Sundin, Jörgen Jönsson, Martin Lídberg. Finns säkert jättemånga namn som producenterna kan tänka sig men vi får ju vilka som kan vara aktuella.
Citera
2010-01-29, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Du glömmer att VM bara ägde rum vart fjärde år på Sjöbergs tid. Således hade Sjöberg färre chanser i stora mästerskap. Och Sjöbergs 2.42 var sannerligen ingen lyckträff, han vann VM samma år på 2.38, högre än Holms personliga rekord. Sjöberg tog tre os-medaljer. 1988 tog han brons på 2.36, samma höjd räckte till guld för Stefan Holm 2004.

Sjöberg var sannerligen en bättre höjdhoppare än Stefan Holm, vilket bevisas över att han 25 gånger tog sig över 2.35 och högre, Stefan Holm hoppade högre än så 9 gånger. Sjöberg har Europarekord både utomhus och inomhus´, 2.41 och 2.42.

Holm har kunnat profiterat på sämre konkurens. Dock skall man ge honom att han lyckades hålla sig skadefri längre. Sjöberg fick mer eller mindre hela sitt 90-tal förstört av skador.

Men dedär med att det var glesare mellan VM på Sjöbergs tid kompenserades ju o andra sidan av att det va tätare mellan inomhusmästerskapen som under flera år under Sjöbergs karriär var varje år för både em och VM.

Sjöberg vann tex både inomhus EM och inomhus VM 1985. Samt EM inne både 87 och 88. Nuförtiden är dessa bara varannat år vardera. Hade Holm haft dessa förutsättningar så hade han nog vunnit ännu mer. Han gick ju igenom nästan alla innesäsonger helt obesgerad de sista åren. Lite märkligt att ingen annan tycks ha uppärksammat dessa faktorer. Framförallt när Sjöberg heller aldrig vann någon mer utomhustitel.

När det gäller OS så kom han 3a på 2,36 88 och det räknas också som tidernas bästa höjdhoppsfinal. O andra sidan så vanns OS 84 på så lågt som 2,35 och OS 1992 på så lågt som 2,34. Holm har alltså hoppat bättre på två av av dessa. Han tog dessutom 2,36 i första när han tog sitt guld och det var dessutom tagnering av hans dåtida personliga rekord. Han maxade sin kapacitet. Sjöberg i sin tur hoppade ju 8 cm under sitt personliga rekord i OS 92. Han hoppade överhuvudtaget aldrig högre än 2,35 utomhus hela 90-talet.

att han sen hoppat över 2,35 25 gånger är ju bra. Men han gjorde det väldigt sällan när det behövdes utan för det mesta i nån tysk höjdhoppsgala och det var under en kort 2årsperiod ungefär som han hade dedär höjderna i sig. Sjöberg har aldrig hoppat 2,40 på ett mästerskap. (2,39 som bäst) Det har Holm gjort och han har fortfarande mästerskaps-rekordet i inomhus EM på just den höjden, han är dessutom den hoppare i historien med flest Inne-vm-titlar och objektivt sätt, den mest meriterade innehopparen i historien.

Sen så har Carlo Tränhardt europarekordet inne på 2,42.
Citera
2010-02-02, 09:39
Medlem
Amors avatar
Inomhusfriidrott är väl knappast någon viktig jämförelsepunkt, få bryr sig, allra minst Patrik Sjöberg. Går väl att jämföra i status med kortbane-em i simning där svenskar alltid tar massor av medaljer, utan någon höjer dem till skyarna för det.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/sportitv/article6530365.ab

Och som sagt hade Sjöberg haft Holms konkurens hade han minst haft ett OS-guld, då hade det inte varit något snack. Nu tycker jag ändå att det är helt glasklart att han var en bättre höjdhoppare. Dock kunde Holm hålla sin nivå längre, även fast Holm bara tog en medalj i os eller vm utomhus.
Senast redigerad av Amor 2010-02-02 kl. 09:42.
Citera
2010-02-02, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Inomhusfriidrott är väl knappast någon viktig jämförelsepunkt, få bryr sig, allra minst Patrik Sjöberg. Går väl att jämföra i status med kortbane-em i simning där svenskar alltid tar massor av medaljer, utan någon höjer dem till skyarna för det.

Just vad gäller höjdhopp inomhus håller inte det argumentet, förutsättningarna är bortsett från väder likartade med utomhustävlingar, något man knappast kan beskylla ex löpgrenarna för med de snävare kurvradier mm.

Att Patrik Sjöberg inte skulle bry sig är väl knappast oväntat då han dels själv inte levererade allt för mycket inomhus, dels därför att han uppenbarligen inte tycks bry sig öht om något.. (möjligen förutom att njuta sydamerikas finest i pulverform..)
Citera
2010-02-02, 10:48
Medlem
snurreskvätts avatar
Sjöberg är lite purken.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/sportitv/article6530812.ab

Citat:
”Jag målas ut som en
mobbare och riksfyllo”
Citera
2010-02-02, 12:38
Medlem
Knudsons avatar
Fan! Kan inte folk sluta diskutera Holm vs Sjöberg här i tråden. Finns ju just en tråd om detta i sportforumet. Varför inte hålla sig till den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in