2009-10-14, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SafariGlenn
Fast det påståendet är väl inte särskilt fel? Det påverkar väl kroppen som de flesta droger och det kan mycket väl vara en inkörsport till tyngre droger.

Jag tycker det var en ganska så korrekt beskrivning.

Ja den meningen går att tolka lite som man vill.
Jag anser att det inte är själva drogen som är en inkörsport till tyngre droger utan själva langarna där haschet kommer ifrån.
Och så som de har utformat meningen kan man läsa och tolka det på olika sätt.
Första alternativet (och den tolkning som jag tror att det flesta gör) är att haschet gör så att du vill eller "måste" testa fler droger.
Andra alternativet är ju att man kan förknippa det med just langarna som tillhandahåller varan och som kan locka in en på andra banor om man inte vet riktigt vad man vill.
Citera
2009-10-14, 18:05
Medlem
SafariGlenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwilan
Ja den meningen går att tolka lite som man vill.
Jag anser att det inte är själva drogen som är en inkörsport till tyngre droger utan själva langarna där haschet kommer ifrån.
Och så som de har utformat meningen kan man läsa och tolka det på olika sätt.
Första alternativet (och den tolkning som jag tror att det flesta gör) är att haschet gör så att du vill eller "måste" testa fler droger.
Andra alternativet är ju att man kan förknippa det med just langarna som tillhandahåller varan och som kan locka in en på andra banor om man inte vet riktigt vad man vill.

Det är nog som du säger att det är väldigt lätt att tolka på olika sätt. Men jag tror fortfarande att själva drogen kan vara en inkörsport till tyngre droger, även om den är olaglig och langare erbjuder andra alternativ. T.ex. så är alkohol lagligt och det går att köpa utan langare ändå så kan alkohol funka som inkörsport.

Men jag tycker fortfarande att deras beskrivning av hasch var rättvis till skillnad från vissa andra journalister som påstår att hasch nästan oundvikligen leder till andra droger.
Citera
2009-10-14, 20:37
Medlem
Citat:
Det är nog som du säger att det är väldigt lätt att tolka på olika sätt. Men jag tror fortfarande att själva drogen kan vara en inkörsport till tyngre droger, även om den är olaglig och langare erbjuder andra alternativ. T.ex. så är alkohol lagligt och det går att köpa utan langare ändå så kan alkohol funka som inkörsport.

Men jag tycker fortfarande att deras beskrivning av hasch var rättvis till skillnad från vissa andra journalister som påstår att hasch nästan oundvikligen leder till andra droger.

Men sluta...det är väl personen själv som är inkörsport, för vissa funkar alkohol bra och man är inte ute efter nåt annat, andra kanske tycker heroin låter bra och vill testa det. Cannabis i sig har inte nån magisk kemikalie som automatiskt gör att folk vill testa annat, det kan bara vara personen som brukar det som kan bestämma om den vill testa nåt annat om inte drogen uppfyller användarens önskingar.

Påståendet i tidningen är felaktigt, det är ingen inkörsport, säger du nåt annat så får du länka till nån studie eller liknande som visar att det finns någon kemikalie eller nåt i cannabis som gör att man autmatiskt blir sugen på nåt annat.
Citera
2009-10-14, 20:59
Medlem
Poddubnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwilan
Läste den lokala morgontidningen precis och såg denna artikel.
Tråkigt att de små barnen skall börja så tidigt och varför sniffa butangas?
Men blev mest irriterad över deras beskrivning av hasch.

"Hasch påverkar också kroppens funktioner och kan leda till ett beroende samt fungera som inkörsport till tyngre droger."

http://www.skd.se/article/20091013/NYHETER/710139859/1019/*/HORBY/elever-pa-hogstadiet-sniffar-butangas

"Hasch påverkar också kroppens funktioner" är ju ett fullständigt intetsägande påstående. Allt man kan dricka, äta eller röka påverkar ju kroppens funktioner, exempelvis genom att göra en trött, mätt eller kissnödig.
Citera
2009-10-14, 22:30
Medlem
PaiN i Stugan^s avatar
Citat:

Får faktiskt ta och hålla med Smagg här:
Med största sannolikhet så är det förbudet som är boven i dramat,
enligt en färsk studie från Portugal (landet har avkrim. cannabis.)
så har användningen av de flesta droger, inklusive cannabis, minskat sedan lagen infördes.
Detta för att nu får man inte kontakt med "kriminella" som kan ha andra tyngre
droger att erbjuda när man köper.
Kan försöka hitta källan, tror den finns på cannabisera.
Citera
2009-10-15, 07:53
Medlem
http://op.se/ostersund/1.1437870

Citat:
Grönt ljus för cannabis

Trafikljusen framför Wargentinsskolan i Östersund har fått en något annorlunda utformning. Cannabisen lyser grönt.
Citera
2009-10-15, 12:30
Medlem
Narviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaiN i Stugan^
så har användningen av de flesta droger, inklusive cannabis, minskat sedan lagen infördes.
I Portugal så får ju folket som köper droger nästan exakt lika mycket kontakt med kriminella som förut.
Avkriminalisering =/= legalisering. Källorna som säljer droger är de samma som förut. Den enda skillnaden är att staten satsar mer på rehabilitering av brukare och satsar all poliskraft på langare.

Så som det fungerar i Holland så är det klart att man får mindre kontakt med t.ex. tjackdealers eftersom man går till sin cofeeshop och då bara blir erbjuden CB och inget annat. Har coffeeshops och liknande börjat ploppa upp i Portugal också?
Citera
2009-10-15, 12:51
Medlem
jerpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aggrovator
Aja baja!
http://www.aftonbladet.se/bil/article5960428.ab
Citera
2009-10-15, 13:36
Medlem
Poddubnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerpe
Aja baja!
http://www.aftonbladet.se/bil/article5960428.ab

Det måste fan vara nytt världsrekord i antal dåliga ordvitsar. Illa till och med för att vara aftonhoran.
Citera
2009-10-15, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aggrovator

"Nä sådär får man inte göra"
Citera
2009-10-15, 17:03
Medlem
SafariGlenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smagg
Men sluta...det är väl personen själv som är inkörsport, för vissa funkar alkohol bra och man är inte ute efter nåt annat, andra kanske tycker heroin låter bra och vill testa det. Cannabis i sig har inte nån magisk kemikalie som automatiskt gör att folk vill testa annat, det kan bara vara personen som brukar det som kan bestämma om den vill testa nåt annat om inte drogen uppfyller användarens önskingar.

Påståendet i tidningen är felaktigt, det är ingen inkörsport, säger du nåt annat så får du länka till nån studie eller liknande som visar att det finns någon kemikalie eller nåt i cannabis som gör att man autmatiskt blir sugen på nåt annat.

Jag tycker att du har helt rätt i ditt påstående och jag inser nu att påståendet kanske är felaktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av PaiN i Stugan^

Jag tror också att det beror på att man måste skaffa cannabis olagligt, många langare har säkert andra alternativ.

Nu så tycker jag kanske att man skulle ha skrivit annorlunda, men som sagt så tycker jag att det var en bättre beskrivning till skillnad mot vissa andra tidningar.
Citera
2009-10-15, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smagg
"Nä sådär får man inte göra"

"Ingen som har reflekterat över rubriken? "grönt ljus för cannabis""

"C - Ja det låter som man är positiv till knark. Hmm!!!

Dåligt skämt. Tänk om man kunde lägga samma energi på att sluta hålla på att förespråka och använda sådant där skit och istället skapa ett riktigt liv."

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in