2011-11-23, 13:13
Medlem
http://dalademokraten.se/Falun/Sju-av-tio-som-testar-blir---missbrukare-Var-tredje-pojke-i-nian-har-provat-narkotika-/

Nu får FB användare se upp för 7 av 10 blir missbrukare av tyngre droger.
Citera
2011-11-23, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infinity1
http://dalademokraten.se/Falun/Sju-av-tio-som-testar-blir---missbrukare-Var-tredje-pojke-i-nian-har-provat-narkotika-/

"Av 100 som börjar röka hasch blir säkert 60–70 procent missbrukare, säger Leif Danielsson, chef för länets narkotikarotel."

Det där känns som en ren gissning. Det är lustigt att så många blir missbrukare och själv känner jag inte en enda.

Jag känner två personer som har råkat i trubbel p.g.a cannabis. Den ena åkte fast med 0,6g marijuana. Och den andra fick någon snetripp och gjorde diverse dumheter en kväll. Till saken hör att han hade psykiska problem och att han hade fått i sig kopiösa mängder alkohol. Men som sagt, inga missbrukare.
Citera
2011-11-23, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infinity1

Kan väl tänka mig att 7 av 10 (nja, låter aningen överdrivet) cannabis-testare någon gång prövar en "tyngre" drog, åker på en syra-tripp eller liknande. Allting efter cannabis är (och måste så vara för att nuvarande politik ska fungera) ju "tunga droger" i Sverige för att man ska kunna komma med sådana generaliserande uttalanden från officiellt håll, strunt samma om någon vetenskapsman rankar syra som mindre farligt än cannabis (http://www.guardian.co.uk/science/2009/nov/02/david-nutt-dangerous-drug-list). Sedan blir de ju så klart missbrukare direkt (it's in the law!) även om man bara prövar en gång. (För förvirrade nysvenskar vana vid mer frihet kan jag översätta svensk policy så att alla förstår: Cannabis=LSD=Heroin=DÖD alt. Svårt missbruk. Din frihet är värd två gruskorn i sammanhanget)

Åh, Svea Rike, officiellt friast i världen, inofficiellt en tanke-, människo- och idékontrollerande förmyndarstat som högst maaaakligt förändras. Som inlagd, konserverad gurka.
Senast redigerad av hypothesis 2011-11-23 kl. 15:15.
Citera
2011-11-23, 19:10
Medlem
BilboBus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyElement
"Av 100 som börjar röka hasch blir säkert 60–70 procent missbrukare, säger Leif Danielsson, chef för länets narkotikarotel."

Det där känns som en ren gissning. Det är lustigt att så många blir missbrukare och själv känner jag inte en enda.

Jag känner två personer som har råkat i trubbel p.g.a cannabis. Den ena åkte fast med 0,6g marijuana. Och den andra fick någon snetripp och gjorde diverse dumheter en kväll. Till saken hör att han hade psykiska problem och att han hade fått i sig kopiösa mängder alkohol. Men som sagt, inga missbrukare.

Observera det fettstilade, betyder i korta svängar att det bara är ett påstående från hans sida utan några som helst underlägg förutom vad han "tror" (och det gör vi i kyrkan!)

Är otroligt få som går vidare till tyngre droger. Studier i USA har tydligen visat att 75% går inte vidare till tyngre droger, håller sig till det gröna och lättare droger har ingen källa men det har inte snutjäveln heller så vi både är väl lika dåliga.
Citera
2011-11-23, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BilboBu
Observera det fettstilade, betyder i korta svängar att det bara är ett påstående från hans sida utan några som helst underlägg förutom vad han "tror" (och det gör vi i kyrkan!)

Är otroligt få som går vidare till tyngre droger. Studier i USA har tydligen visat att 75% går inte vidare till tyngre droger, håller sig till det gröna och lättare droger har ingen källa men det har inte snutjäveln heller så vi både är väl lika dåliga.

Ja, jag menar ju det. Hade det verkligen varit som han sa så hade han ju sagt "Enligt studier", "enligt ny forskning" eller något liknande. Men det gäller att skrämma upp folket. Om fler börjar röka så kan det ju bli lagligt. Och blir det lagligt så blir polisen arbetslösa. För det finns ju ingen annan kriminalitet i det här landet
Citera
2011-11-24, 12:29
Medlem
BilboBus avatar
Citat:
Ja, jag menar ju det. Hade det verkligen varit som han sa så hade han ju sagt "Enligt studier", "enligt ny forskning" eller något liknande. Men det gäller att skrämma upp folket. Om fler börjar röka så kan det ju bli lagligt. Och blir det lagligt så blir polisen arbetslösa. För det finns ju ingen annan kriminalitet i det här landet

Fast det sista stämmer inte, i vårt land skrev mängder av misshandel och våldtäkter. Jag blir så ledsen på polisens felprioriteringar, för att folk råkar så illa ut både dem som blir straffade och offren för misshandel, våldtäkt etc. eftersom polisen är och haffar några 17-åringar som röker lite brass på en parkbänk.

Det får mig verkligen att gråta en liten droppe inombords, stackars alla dessa TUSENTALS människor som kunnat bliva hjälpta men istället så prioriterade polisen andra, mer lätt uppklarade brott.
Citera
2011-11-24, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BilboBu
Fast det sista stämmer inte, i vårt land skrev mängder av misshandel och våldtäkter. Jag blir så ledsen på polisens felprioriteringar, för att folk råkar så illa ut både dem som blir straffade och offren för misshandel, våldtäkt etc. eftersom polisen är och haffar några 17-åringar som röker lite brass på en parkbänk.

Det får mig verkligen att gråta en liten droppe inombords, stackars alla dessa TUSENTALS människor som kunnat bliva hjälpta men istället så prioriterade polisen andra, mer lätt uppklarade brott.

Nu var det sista menat som ett skämt. Det finns så extremt mycket viktigare saker att lägga pengar på än att plocka stoners. Men i Sverige så är väl kriget mot narkotikan viktigare än tjejer som blir våldtagna.
Citera
2011-11-24, 17:57
Medlem
Citat:
Nu var det sista menat som ett skämt. Det finns så extremt mycket viktigare saker att lägga pengar på än att plocka stoners. Men i Sverige så är väl kriget mot narkotikan viktigare än tjejer som blir våldtagna.

För att spinna vidare på nuvarande politiks orimliga antaganden och slutsatser så är kriget viktigare för att det är stoners (som sedan blir heroinmissbrukare och svårt kriminella) som utför, tja låt oss säga majoriteten (i runda slängar), av alla våldtäkter. Stoppa cannabis, stoppa våldtäkt, det kan inte bli tydligare. Hoppas förståelsen av ironin infann sig.
Citera
2011-11-24, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hypothesis
För att spinna vidare på nuvarande politiks orimliga antaganden och slutsatser så är kriget viktigare för att det är stoners (som sedan blir heroinmissbrukare och svårt kriminella) som utför, tja låt oss säga majoriteten (i runda slängar), av alla våldtäkter. Stoppa cannabis, stoppa våldtäkt, det kan inte bli tydligare. Hoppas förståelsen av ironin infann sig.

Dom har ett skönt sätt att se på saker. "ALLA" vet väl att det finns en kemikalie i cannabis som gör dig beroende av heroin. Och våld.
Citera
2011-11-24, 20:30
Medlem
Tre är svarets avatar
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article13984820.ab

Äntligen gör Polisen något bra!
Citera
2011-11-24, 23:17
Medlem
SmokinKittyCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tre är svaret
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article13984820.ab

Äntligen gör Polisen något bra!

Länken fungerar inte för mig
Citera
2011-11-26, 12:56
Medlem
jamesdeans avatar
Färre fångar på svenska fängelser.

Citat:
I oktober kom två nya domar då HD sänkte straffen för en man och en kvinna som hade smugglat preparatet MDPV. I hovrätten hade de fått åtta respektive sju års fängelse. HD sänkte straffen till 1,5 och 1 år.

Och snart kommer fler domar från HD i narkotikamål, bland annat om smuggling av 97 kilo cannabis och ett mål som gäller ecstasy.

Tidigare har narkotikabrott gett några av de längsta fängelse*straffen i Sverige. Nu verkar alltså HD:s domar tvinga fram en omprövning. Och eftersom en stor del av de som sitter på svenska anstalter är narkotikabrottslingar så kan resultatet bli att antalet fångar minskar kraftigt, särskilt på de tunga anstalterna.

Handlar inte specifikt om cannabis, men tycker artikeln är relevant i denna tråden. Ett litet steg mot mer sunt förnuft.
Senast redigerad av jamesdean 2011-11-26 kl. 12:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in