Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Det rör sig även om ett generationsskifte. t.ex vet de flesta 80talisterna att CB är relativt harmlöst. Likaså att man inte kommer dö om man äter E. Eller någon som unnar sig lite amfetamin någon gång om året vid festligare tillfällen inte per automatik börjar stjäla koppar och sälja Situation Stockholm.
Så vi lär även se en ökning av andra droger också. Men de flesta vet även att det inte är vitaminer, precis som med tobak och alkohol.
Dock inte lika farligt som mamma-staten tidigare upplyst oss om som små. Men nu måste dom snart acceptera våran tonårsrevolt och låta oss stå på egna ben.
Drogkrig och hårda straff stjälper mer än det hjälper har ju t.ex Mexico och USA redan bevisat. För hur som helst så påbörjar även en del av våra droger sin resa därifrån. EU mfl ligger nog redan i skrivande stund på rätt hårt.
Så vi kommer även se en ökning av bruket när det gäller andra droger. Heroinmissbruket tror jag säkert man kan se ett återkommande mönster i. Alltid är det folk som torskar dit, men inte många jag känner som ens funderat på att den vägen vandra. De som gjort det, gjorde det inte för att dom rökte gräs.
Vi kommer även kanske se större ökning av missbruket, men tror att alkoholmissbruket kommer minska betydligt. Jag kan bara tala för mig själv och andra jag känner som ersatt många fyllor med CB och kanske dricker sig berusade 1-2 gånger i månaden istället för ca 10+ tidigare, för att inte tala om semestrar och andra ledigheter. Undrar varför vi mår bättre.
Jag säger inte att man ska släppa alla droger fria. Utan var mest hur jag resonerar.
Fotnot: Användandet av Ecstasy har inte minskat pga efterfrågan utan pga tillgången (anledning finns att söka reda på här). Utifrån min egna erfarenhet så har det istället ökat. Om någon langare har bra ecstasy blir han av med dom snabbare än vad Maria Larsson kan säga knark.