2010-02-26, 19:36
Medlem
Orgasmens avatar
Vad är det med norden och ordet hash
Eragon va ju inte direkt en höjdar rulle.
Citera
2010-02-26, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobbikus
Frågan är ju framförallt när "förolämpning" blev ett brott?

Ja allra senast 1962 då den nuvarande brottsbalken infördes eftersom 5 kap 3 § har varit med sen lagen infördes men troligtvis fanns en sådan bestämmelse i den äldre strafflagen från 1864 också. Innan dess skulle jag sätta en hel del pengar på att en liknande bestämmelse fanns i 1734 års missgärningsbalk. Så runt 275 år kanske. Men det är svårt att hålla koll på allting, jag vet...
Citera
2010-02-26, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kailash
Hittade den av en slump på sr.se

http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=3470341

"Det blir fler och fler som odlar cannabis hemma. Polisens beslag av narkotikaframställning har gått från 150 till över 500 de senaste 10 åren. Till stor del handlar det om cannabisodlingar."

Tack för länken, intressanta komentarer.
Citera
2010-02-27, 02:49
Medlem
fairyfellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kailash
Hittade den av en slump på sr.se

http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=3470341

"Det blir fler och fler som odlar cannabis hemma. Polisens beslag av narkotikaframställning har gått från 150 till över 500 de senaste 10 åren. Till stor del handlar det om cannabisodlingar."

Intressant! Detta tyder ju endast på att polisen har blivit sämre på att ta fast folk, eller så har vi blivit bättre på att inte bli fasttagna. Tänkte mest på att dom säger att antalet cannabisrökare minskar, men eftersom det hittas fler och fler odlingar så lär ju förfrågan vara större och därför borde antalet cannabisrökare öka rätt kraftigt.
Eller så lägger dom ner mer tid på narkotikarelaterat spaningsarbete. Äh jag vet inte.
Senast redigerad av fairyfeller 2010-02-27 kl. 02:56.
Citera
2010-02-27, 03:39
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangeman
Polisen har ju ett regelverk att följa. Dem får inte bete sig hur som helst.

Vad kan man få för straff för denna förolämpning? Lär väl inte vara värre än en veckas avstängning med full lön.
Citera
2010-02-27, 05:41
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _RHCP_
Vad kan man få för straff för denna förolämpning? Lär väl inte vara värre än en veckas avstängning med full lön.
Jag tror att h*n var ironisk och menade att polisen hittade på lagar så att de kan hålla sig inom lagens ramar.
Citera
2010-02-27, 14:50
Medlem
Orangemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Jag tror att h*n var ironisk och menade att polisen hittade på lagar så att de kan hålla sig inom lagens ramar.

Jag var faktiskt inte ironisk. Polisen har regler dem bör följa i alla situationer, sedan att reglerna inte alltid följs är en annan femma. I det här fallet tror jag det högst kommer leda till en tillsägelse, om ens det.
Citera
2010-02-28, 10:21
Medlem
expanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memory-leak
Kom över det här i en intervju med Joss Stone i en dansk upplaga av Metro på tåget(Metro Xpress København 24/2 2010).

"Du har tidligere sagt, at du synes, hash skal legaliseres. Vil det ikke føre til mere afhængighed?"

"Ryger du selv hash?"

Länk till hela artikeln: http://www.metroxpress.dk/dk/article...2-83/index.xml

Om ändå fler kunde ha samma inställning som Joss Stone
Detta är ett typiskt exempel på vad man INTE postar som en egen tråd.
Ett bevis på att TS inte läste instruktionerna för hur man postar i cannabis i media.
Nästa gång gör du rätt.

Sammanfogar med stora tråden om cannabisnyheter.
/Mod
Citera
2010-03-01, 15:36
Medlem
Baechus avatar
http://blogg.alltombarn.se/linda/2010/03/01/vi-har-hittat-narkotika-och-pengar-hemma-vad-ska-vi-gora/
Vad bra att det finns bloggexperter som kan ge råd om hur man hjälper en kille som hamnat snett! Även om han sköter sig rätt bra så är det nog ändå kanske bäst att skicka honom till Maria Ungdom och anmäla honom till polisen...
Nån här som känner igen sig i scenariot?
Citera
2010-03-01, 16:59
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baechu
http://blogg.alltombarn.se/linda/2010/03/01/vi-har-hittat-narkotika-och-pengar-hemma-vad-ska-vi-gora/
Vad bra att det finns bloggexperter som kan ge råd om hur man hjälper en kille som hamnat snett! Även om han sköter sig rätt bra så är det nog ändå kanske bäst att skicka honom till Maria Ungdom och anmäla honom till polisen...
Nån här som känner igen sig i scenariot?
Undra varför man inte får kommentera artikeln?

"Sätt dit din son för grovt narkotikabrott, så ska du se att er relation hamnar på rätt köl igen"
Tonårsexpert???

Det är sånt här skit jag faktiskt ångrar att jag läst. Jag försöker låtsas som att ingen människa är så jävla dum innerst inne
Senast redigerad av marcus90_kung 2010-03-01 kl. 17:03.
Citera
2010-03-01, 19:12
Medlem
a06s avatar
Cannabis – framtidens drog
22 februari 2010

Hasch gör dig dum. Säger de. Men studier visar att hjärnan inte förtvinar av cannabisrökning. Tvärtom* kan cannabis öka celltillväxten i hjärnan – medan den hämmas av opiater, alkohol, nikotin och kokain. Det finns många myter om cannabis.

Är det dags att legalisera cannabis? Det kanske kommer att ske snabbare än någon kan tro. Låt mig förklara.

Vilken funktion fyller droger i samhället?

Under en stor del av 1900-talet har människor rökt tobak. Under samma tid pågick en enorm samhällsomvandling från ett agrart till ett industriellt samhälle, fyllt med traumatiska omställningar för miljarder människor.

I det läget fanns nikotin till hands för att lugna ner nerverna. Det gäller för ”vanliga människor” men syns tydligt på dem som utsätts för mest stress. Varför röker schizofrena personer ofta ”to excess”? Varför ingick cigaretter i soldaters ransoner under andra världskriget? Nej, de var inte beroende innan.

Varför kan restriktioner mot rökning nu plötsligt införas med sådan lätthet? För att befolkningen börjat vänja sig vid omställningarna. 2008 tippade vågskålen över – detta år var det första då fler människor bodde i städer än på landet.

Staden med all dess komplexitet är nu normen – jämför med hur Charlie Chaplin och andra stumfilmskomiker i början av 1900-talet ständigt brottades med det moderna samhället. De hade (som representanter för den nyinflyttade stadsbon) till och med problem med trappor!

Varför var cannabis förbjudet under 1900-talet?

Varför har så många kreativa människor, konstnärer och forskare, använt cannabis? I motsats till alkohol och nikotin ökar cannabis celltillväxten i hjärnan. Den ökar kreativiteten, ger nya insikter.

Under industrieran var det knappast önskvärt att fabriksarbetarna var kreativa. Tvärtom. De skulle ha rökpauser. Det var lag på att arbetarna skulle dricka alkohol på fredag och/eller lördag. Lugna nerverna, bedöva hjärnan. Inte tänka.

1995 och 1996 exploderade Internet och växte med 1.000 procent under vart och ett av dessa år. Vi hade officiellt trätt in i informationsåldern.

Och vad händer … Portugal, 2001. Argentina, 2009. Tjeckien, 2009. Allt fler stater och delstater över hela världen börjar mildra och minska straffen för cannabisanvändning. Nu är kreativitet och idéskapande önskvärda, till och med nödvändiga.

Och då kommer synen på droger att ändras. Ut med gammal drogkonsumtion, in med ny. Paradoxen är att rökning av tobak, som en gång ansågs helt ofarlig, kanske blir helt förbjuden i framtiden medan rökning av cannabis kanske legaliseras.

Cigarrettrökning ägnar sig bara dumbommar åt, kommer man att säga – det är ju vetenskapligt bevisat att tobak hämmar hjärnans celltillväxt – medan de mest kreativa och intelligenta röker cannabis. Ingen kommer att minnas ”haschpsykoser” utan i stället tala om ”nikotinpsykoser” – schizofrena röker ju tobak i omåttliga mängder. Och så vidare.

Johnny Golightly

* Länkar från kommentatorn Antares.

Kategorier: Uncategorized

http://badlandshyena.wordpress.com/2010/02/22/cannabis-framtidens-drog/
Citera
2010-03-01, 21:34
Medlem
Cajunalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a06
http://badlandshyena.wordpress.com/2010/02/22/cannabis-framtidens-drog/

Den artikeln hade många bra poänger, tack för länken. Dock lämnar artikelförfattaren den ekonomiska biten utanför, vilket har bidragit starkt till förbudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in