Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
Fett

Jag är försiktigt optimistisk, men jag har sett alldeles för många exempel på folkomröstningar som inte gett de resultaten som folkundersökningarna förutspådde för att våga tro stenhårt på att det går igenom. Men även en rejäl minoritet av ja-röster skulle nog sända kraftiga signaler.
Artikeln innehåller dock ett faktafel, nämligen att Kalifornien skulle vara den första delstaten att ha folkomröstning om cannabislegalisering. Nevada hade nämligen en folkomröstning om att totalt legalisera cannabis i samband med delstatsvalet 2006. Det gick ut på att cannabis skulle regleras av samma lagar som alkohol, dvs alla med tillstånd att sälja alkohol i butik skulle med automatik också få tillstånd att sälja cannabis, och försäljning, köp, innehav osv skulle bli lagligt för alla över 21. Resultatet blev cirka 60% emot, 40% för, om jag minns rätt. En förlust alltså, men 40% är iaf en stor minoritet.
*edit* Skickade nyhetstips till TT, samt Aftonbladet, DN, SVD, Expressen, Nyheter24, Aftonbladet och Sydsvenskan.