2009-02-01, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fordie
Har man missbrukarpersonlighet så kommer man söka sig till andra droger när rökat slutar fungera... Jag är verkligen inte för en legalisering av cannabis, det är allt eller inget för min del.

/Fordie

Tänker man så kan vi förbjuda att leva. För allt kan påverka en människa negativt på något sätt. Att du börjar missbruka är ditt egna val. Man kan inte behandla människor som offer.
Rökat slutat fungera? Du menar om man börjar använda droger för att döva sin psykiska smärta/missnöje med sin situation? Använder man droger för den skull är det ganska destruktivt. Och inte direkt konstigt att det leder till missbruk.

Jag röker bara cannabis. Jag har testat andra droger men det är inget för mig. Och jag är inte direkt en super människa.
Citera
2009-02-01, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tavi
Sittter man 8 månader för ett hekto cannabis har man antingen
a) annat inblandat i åtalet såsom starka bevis för överlåtelsesyfte
b) ett överfullt straffregister
c) Apan Ola som advokat

Cannabis har sjukt lågt straffvärde

Varför finns det då människor som använt cannabis som medicin och sedan fått sitta inne långa perioder?
Citera
2009-02-01, 18:56
Medlem
Fordies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajbersimon
Tänker man så kan vi förbjuda att leva. För allt kan påverka en människa negativt på något sätt. Att du börjar missbruka är ditt egna val. Man kan inte behandla människor som offer.
Rökat slutat fungera? Du menar om man börjar använda droger för att döva sin psykiska smärta/missnöje med sin situation? Använder man droger för den skull är det ganska destruktivt. Och inte direkt konstigt att det leder till missbruk.

Jag röker bara cannabis. Jag har testat andra droger men det är inget för mig. Och jag är inte direkt en super människa.

Ja, men cannabis är ju en drog som man väldigt lätt börjar missbruka för att det är en så lätt drog som idag mer eller mindre är accepterat, iaf bland den yngre generationen.
Och missbrukar man cannabis så kommer det till slut inte fungera längre, för vi har sån dålig kvalité på grejerna i Sverige. Och jag tror nog att de flesta söker substitut istället för att ta uppehåll för att sedan fortsätta.

Men visst, majoriteten av cannabisanvändare är förmodligen brukare och inte missbrukare.
De jag känner sköter sina liv bra trots att dom är missbrukare osv, men jag är ändå inte för en legalisering. Ska man legalisera en drog, så ska man legalisera alla.

/Fordie
Citera
2009-02-01, 19:00
Medlem
ekwohos avatar
Citat:
Ja vadå? Att man äter sig fet och dör? Det enda negativa som drabbar dig pga cannabis är för att det är olagligt.
Jag räknar inte med att chansen för lungcancer osv kan öka pga att du röker hasch. Den risken ökas varje gång du är bredvid en motorväg också.
Uppleva vad somsagt? Alla leker inte wannabegangster och blandmissbrukar.

Okej du verkar ju fan inte fatta ett skit,"Det enda negativa som drabbar dig pga cannabis är för att det är olagligt. " herregud så det är det enda negativa. du vet inte hur det funkar de hör jag, jag orkar inte förklare eller ens säga nått mer. Gå du o va så jävla god trogen. herregud skrämande, inte konstgt att folk trasar sönder sina liv pga cb. o de gör folk tro mig. har skit många polare som sitter fast i skiten o som har tagit sig ur skiten, och det är fan ingen dans på rosor , så snacka inte om sånt du inte har kunskap om.
sen säger jag inte att det är dåligt för alla men blir så irriterad när du tror att det enda negativa med cb är att det är olagligt, jo jipii. skrämmande förfan.
Citera
2009-02-01, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fordie
Ja, men cannabis är ju en drog som man väldigt lätt börjar missbruka för att det är en så lätt drog som idag mer eller mindre är accepterat, iaf bland den yngre generationen.
Och missbrukar man cannabis så kommer det till slut inte fungera längre, för vi har sån dålig kvalité på grejerna i Sverige. Och jag tror nog att de flesta söker substitut istället för att ta uppehåll för att sedan fortsätta.

Men visst, majoriteten av cannabisanvändare är förmodligen brukare och inte missbrukare.
De jag känner sköter sina liv bra trots att dom är missbrukare osv, men jag är ändå inte för en legalisering. Ska man legalisera en drog, så ska man legalisera alla.

/Fordie

Den är lätt att missbruka ja. Det är även lätt att snurra 360 grader på ratten när du kör bil. Varför kommer det inte fungera längre? Sen när är hasch från Marocko och hemmaodlat gräs dåligt just i Sverige? Du blir inrökt enkelt på röka från Amsterdam coffeshops också.

Jag har inte pratat om att jag vill legalisera. Men att ha så hårda straff och sådan förföljelse på brukare som inte ens skadar någon annan än sig själva, är sjukt. Cannabis är och kommer vara en någorlunda harmlös drog, om du använder den rätt.
Citera
2009-02-01, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekwoho
Okej du verkar ju fan inte fatta ett skit,"Det enda negativa som drabbar dig pga cannabis är för att det är olagligt. " herregud så det är det enda negativa. du vet inte hur det funkar de hör jag, jag orkar inte förklare eller ens säga nått mer. Gå du o va så jävla god trogen. herregud skrämande, inte konstgt att folk trasar sönder sina liv pga cb. o de gör folk tro mig. har skit många polare som sitter fast i skiten o som har tagit sig ur skiten, och det är fan ingen dans på rosor , så snacka inte om sånt du inte har kunskap om.
sen säger jag inte att det är dåligt för alla men blir så irriterad när du tror att det enda negativa med cb är att det är olagligt, jo jipii. skrämmande förfan.

Och du kan inte ens ge mig ett exempel på något negativt.
Du bara kommer med personangrepp.
Vad är det som är skrämmande här?
Och säger du att du har kompisar som fastnat i ett cannabismissbruk, så har du nog ganska efterblivna kompisar. Hur i helvete fastnar man i ett ofriviligt missbruk med en drog som inte ger fysiskt beroende?
Citera
2009-02-01, 19:07
Medlem
honken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tavi
Sittter man 8 månader för ett hekto cannabis har man antingen
a) annat inblandat i åtalet såsom starka bevis för överlåtelsesyfte
b) ett överfullt straffregister
c) Apan Ola som advokat

Cannabis har sjukt lågt straffvärde

Cannabis har inte sjukt lågt straffvärde och det vet du om Tavi. Du är inte tappad bakom en vagn, så lura nu inte svensk ungdom :-)

Vi har en sträng lagstiftning kring cannabis, jämfört med många länder. Det går bara att titta på våra grannländer Norge och Danmark om man inte vill ta upp exempel som Holland, Tyskland, England, Spanien mm.

Vad är det tex. som gör att man kunde börja ta piss och blodprov för misstänkt bruk? Varför kan straff för cannabissmuggling bli längre än våldsbrott etc etc...

Man måste väga straffet mot den reella skadan som påstås ske, och då är straffvärdet och konsekvenser oerhört överdrivet i svensk praxis. Koppla sedan till de "bidragande" straffen, som länsstyrelsen intresse kring körkort mm. gör det hela knepigt. Praxis runt mängd för bruk kontra försäljning är också dunkel.

Men att få 8 månader för enbart innehav av 1 hg, det lär aldrig ske. Något mer måste finnas i bakgrunden.
Senast redigerad av honken80 2009-02-01 kl. 19:09.
Citera
2009-02-01, 19:09
Medlem
Citat:
Det enda negativa som drabbar dig pga cannabis är för att det är olagligt.
Jösses,du har en del otrevliga överraskningar att se fram emot med den synen,fast det är klart,när de dyker upp kan du ju alltid försöka skylla på nåt annat för det kan ju inte finnas några negativa konsekvenser förutom de rent juridiska
Citera
2009-02-01, 19:17
Medlem
Tycker alla Västerås rökare ska göra lika mycket liv som snuten annars har dom ju lyckats..
Citera
2009-02-01, 19:25
Medlem
ekwohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GullyFoyle
Jösses,du har en del otrevliga överraskningar att se fram emot med den synen,fast det är klart,när de dyker upp kan du ju alltid försöka skylla på nåt annat för det kan ju inte finnas några negativa konsekvenser förutom de rent juridiska

det otäcka är ju att dom flesta eller rättare sakt jävligt många här inne på detta forum har en sån enkel spårig bild av att det är inga problem så possitift osv.
men jag tror mycket har med att göra ålder. dom som sitter o glorifierar allt så jävla possitift har inte hållt på tillräkligt länge eller set hur fan det funkar irl tillräkligt.
Citera
2009-02-01, 19:31
Medlem
Fordies avatar
Citat:
Den är lätt att missbruka ja. Det är även lätt att snurra 360 grader på ratten när du kör bil. Varför kommer det inte fungera längre? Sen när är hasch från Marocko och hemmaodlat gräs dåligt just i Sverige? Du blir inrökt enkelt på röka från Amsterdam coffeshops också.

Jag har inte pratat om att jag vill legalisera. Men att ha så hårda straff och sådan förföljelse på brukare som inte ens skadar någon annan än sig själva, är sjukt. Cannabis är och kommer vara en någorlunda harmlös drog, om du använder den rätt.

90% av haschet i Sverige är från Marocko och 90% av rökat i Sverige är skit.
Det är inte direkt dunderröka man tar in från Marocko, men visst finns det godbitar som svart marockan m.m.
Det hemmaodlade gräset som säljs utgör förmodligen inte ens 1% av den svenska marknaden så förstår inte ens varför du tar upp det.

Ja, visst blir man inrökt på amsterdamröka också, men då ligger du inte bara och fnissar lite i soffan dom första veckorna som man gör på svenska rökat, utan du svävar fan i rymden om du så vill. Jag har aldrig rökt något liknande i Sverige som dom "guldjointarna" vi köpte i Chris, och jag är inte direkt ny i branschen, jag har både hunnit börja, vara beroende några år och slutat.

Inte skadar någon annan? Jävligt egoistiskt sätt att se på saken. Är hela din familj, släkt och vänner helt ok med att du röker? Är staten med på att du försörjer kriminella organisationer?

Ja, heroin, kokain, subutex, starka bensodiazepiner (flunizar, halcion m.m) är också, och kommer också att förbli harmlösa droger om du använder dom rätt.

/Fordie
Citera
2009-02-01, 19:33
Medlem
Fordies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GullyFoyle

Kan inte annat än hålla med...

Men det är klart, när jag började röka en gång i tiden så tyckte jag också cannabis var guds gåva till människan och det fanns inga negativa saker med det förutom att det var olagligt.

Nu har jag, som tur är, växt upp.

Edit: ekwoho har nog rätt i att det ligger i åldern, eller hur länge man hållt på med cannabis. Frågar man en 15-årig nybliven cannabis-rökare om bieffekter så får man höra om hur cannabis är lika farligt som andas ungefär.
Sen tittar man mot fönstret och frågar "vad gör polisen här?" och vips så får man se 300 bieffekter rakt framför ögonen på en.

/Fordie
Senast redigerad av Fordie 2009-02-01 kl. 19:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in