• 1
  • 2
2009-01-06, 22:32
Medlem
Mohaves avatar
Napoleon läste Goethes Den unge Werthers lidanden och tyckte att det var obegripligt att ta livet av sig pga olycklig kärlek. "Möjligen kan man göra det av politiska skäl" menade generalen. Nu läser jag i nyheterna att en tysk industriledare begått självmord pga att det gått dåligt i affärerna (Sveriges Ivar Krueger är väl en av de kändare som gjort detsamma): http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4126192.ab

Hur skulle du rangordna dessa grunder för självmord ur ditt filosofiska perspektiv?

-kärlek
-politik
-ekonomi
Citera
2009-01-06, 22:39
Medlem
Krüger blev skjuten med en hagelbössa i Paris,
men det kan nog ses som självmord det också

Kärlek måste komma högst på min lista,
men då är frågan om inte det är
kärlek till pengar vad gäller ekonomi och
kärlek till makt/berömmelse vad gäller politik.

Kärlek är en känsla (intentionalitet) som man riktar mot saker och ting.
Det krävs en mål för att kalla det kärlek.
Samtidigt är det också ett band, som man investerar mycket energi i.
Kärleken till en person, ett parti, ett företag...

Annars kan man alltid göra en helomvändning,
rikta kärleken mot något annat.
Då slipper man självmordsbiten
Citera
2009-01-06, 22:43
Medlem
Hard Rides avatar
-Religion
-Filosofi
Citera
2009-01-06, 22:51
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hard Ride
-Religion
-Filosofi
Tänkte inte på dessa. Men jag kanske fattar hur du menar. Ett nietzschianskt självmord kunde grunda sig på den filosofiskt-religiösa "Gud är död"-tesen?
Citera
2009-01-06, 22:52
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Annars kan man alltid göra en helomvändning,
rikta kärleken mot något annat.
Då slipper man självmordsbiten
Det vore ju onekligen det bästa. Men det är inte alla unnat att lyckas med det uppenbarligen.
Citera
2009-01-06, 22:56
Medlem
Hard Rides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Tänkte inte på dessa. Men jag kanske fattar hur du menar. Ett nietzschianskt självmord kunde grunda sig på den filosofiskt-religiösa "Gud är död"-tesen?
Tja, det skulle kunna grunda sig på någon kombination av nihilism, misantropi, oförmåga att få ut glädje ur tillvaron, ateism, etc...
Citera
2009-01-06, 23:01
Medlem
rotten_88s avatar
Vad menas med att ta livet av sig pga politik då?
Det går dåligt i valet --> partiledaren skjuter sig?
Citera
2009-01-06, 23:13
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotten_88
Vad menas med att ta livet av sig pga politik då?
Det går dåligt i valet --> partiledaren skjuter sig?
Det Napoleon tänkte på var nog att man som politisk eller militär ledare har något slags moralisk plikt att ta livet av sig när ens ledarskap resulterar i totalt nederlag. Ungefär som att en sjökapten har plikten att följa sitt sjunkande skepp till botten. Men märk väl att Napoleon själv inte följde sin tes där. Han nöjde sig med exilen.

Hitler, större delen av hans ledargarnityr och hans generaler höll sig dock till denna idé. Och de som inte gjorde det (Rommel t.ex.) pressades hårt och blev mördade under skenet av självmord.
Citera
2009-01-14, 11:36
Medlem
Olle^_s avatar
När kärleken till mig själv försvinner. Utan den kan jag inte uppskatta någonting annat i livet.
Citera
2009-01-14, 13:09
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Napoleon läste Goethes Den unge Werthers lidanden och tyckte att det var obegripligt att ta livet av sig pga olycklig kärlek. "Möjligen kan man göra det av politiska skäl" menade generalen. Nu läser jag i nyheterna att en tysk industriledare begått självmord pga att det gått dåligt i affärerna (Sveriges Ivar Krueger är väl en av de kändare som gjort detsamma): http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4126192.ab

Hur skulle du rangordna dessa grunder för självmord ur ditt filosofiska perspektiv?

-kärlek
-politik
-ekonomi

Fattar inte frågan? Vilket är ett gott tecken antar jag då jag i min ungdoms dagar ofta funderade på självmord och dess omständigheter, inte så mycket ur ett första personsperspektiv dock. Detta blir liksom bara omformulerat i mitt huvud till: Den bästa orsaken till att man inte vill göra självmord är Karma, självmord skadar potentiellt andra emotionellt. Och man kan inte inte utesluta att man finns på jorden för ett syfte, alltså ett teleologiskt perspektiv på livet. Och om reinkarnation visar sig vara sann lär man bara pluppa ut genom en slidöppning kort därefter och göra om hela grejen.

Om jag ska försöka vara lite mer on-topic tycker jag att ekonomi och politik är de sämsta skälen till självmord. Men jag skulle ändå aldrig säga att kärlek är en bra anledning att ta livet av sig.
Citera
2009-01-14, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapla
Fattar inte frågan? Vilket är ett gott tecken antar jag då jag i min ungdoms dagar ofta funderade på självmord och dess omständigheter, inte så mycket ur ett första personsperspektiv dock. Detta blir liksom bara omformulerat i mitt huvud till: Den bästa orsaken till att man inte vill göra självmord är Karma, självmord skadar potentiellt andra emotionellt. Och man kan inte inte utesluta att man finns på jorden för ett syfte, alltså ett teleologiskt perspektiv på livet. Och om reinkarnation visar sig vara sann lär man bara pluppa ut genom en slidöppning kort därefter och göra om hela grejen.

Om jag ska försöka vara lite mer on-topic tycker jag att ekonomi och politik är de sämsta skälen till självmord. Men jag skulle ändå aldrig säga att kärlek är en bra anledning att ta livet av sig.
Det var ganska bra sagt.
Jag får nog revidera mitt eget svar här egentligen.

Citat:
Citera
2009-01-14, 13:35
Medlem
Pseud0nyms avatar
1. Kärlek: Eftersom det får en att tänka och handla irrationellt bör det vara högst upp på listan över orsaker till självmord.

2. Politik: Jag skulle hellre döda mig själv än bli arresterad av polisen om Sverige utsattes för en fascistisk statskupp, exempelvis.

3. Ekonomi: Kommer längst ner. Det är aldrig kul att leva utfattig, men det är helt klart att föredra framför ovanstående problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in